Wacana: Mengapa Undi Melayu Pecah

Wacana Sinar Harian siri ke-11 yang diadakan di Auditorium Kompleks Kumpulan Media Karangkraf yang membawa tajuk `Mengapa Undi Melayu Pecah' dipengerusikan pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Maszlee Malik dan dihangatkan dua bekas menteri Datuk Seri Ong Tee Keat dan Naib Presiden PKR, Datuk Chua Jui Meng selain Ketua Penerangan Perkasa, Ruslan Kasim dan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad. Ikuti wawancara penuh Wacana Sinar Harian.

Soalan kepada semua. Tajuk hari ini kenapa undi Melayu pecah? Tetapi saya ingin bertanya adakah benar undi Melayu pecah, kalau benar siapa yang untung siapa yang rugi?

Tee Kiat: Undi sesuatu kaum itu pecah memang satu fakta. Dan sejak bila ia berpecah, kita perlu meneliti daripada satu sudut di mana bila undi sesuatu masyarakat itu pecah tidak bermakna kaum lain akan ambil kesempatan. Saya tidak bersetuju dengan perkara itu. Kita kena meneliti dalam soal kenegaraan, jika undi pecah, orang lain untung dan orang lain ambil kesempatan.

Itu saya rasa tidak kena. Sejak dahulu lagi undi ini telah berpecah tetapi kali ini semakin terserlah kerana banyak parti yang muncul yang kononnya memperjuangkan hak sesuatu kaum. Kita nampak bahawa undi itu tidak tertumpu kepada satu parti. Pada masa sama, saya ingin menjelaskan saya tidak mewakili MCA kerana saya tidak diberi kuasa untuk berbuat sedemikian. Saya datang hari ini kerana sebagai rakan kepada Sinar Harian.

Dzulkefly: Undi Melayu pecah satu kenyataan yang tidak boleh dinafikan, mungkin ada yang bertanya bila undi Melayu pecah. Undi Melayu pecah sejak dahulu lagi, ketika wujudnya dua parti yang mewakili kaum Melayu iaitu Umno dan Pas. Maka di situ bermulanya undi Melayu berpecah dan terbahagi kepada dua. Lalu persoalan undi Melayu pecah ini tidak timbul dalam pertikaian akademik. Ini bukan persoalannya. Kenapa Umno mengalami kemerosotan undi Melayu dan ia berlaku sebanyak dua kali. Pertama kali ketika Barisan Nasional (BN) yang dikenali sebagai Perikatan ketika dalam Pilihan Raya Umum Ketiga (PRU-3) tahun 1969, dan ketika itu Perikatan gagal memperoleh majoriti dua pertiga dan tumbang tiga negeri.

Ia berulang dalam PRU-12 yang lalu, sekali lagi kerajaan hilang kuasa dan yang lebih jelas kemerosotan undi Melayu yang dialami oleh Umno. Maka di sebalik membawa gagasan ini ke tengah untuk membicarakan kenapa Umno mengalami kemerosotan undi Melayu, kita juga perlu bertanya kenapa undi Melayu lari daripada Umno, dan hari ini orang Melayu tidak hanya ada dalam Pas atau PKR. Sebaliknya DAP juga mempunyai orang Melayu. Jika kita membincangkan tentang perpecahan itu, kini kita mempunyai Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) dan sekiranya Perkasa bertanding dalam tiket Bebas bertambah pecah undi Melayu. Persoalannya adakah siapa untung siapa rugi.


Ruslan: Apabila kita membicarakan tentang perpecahan ia ibaratkan `rambut sama hitam tapi hati lain-lain' sebagaimana dijadikan lelaki dan perempuan oleh Allah dengan bersuku-suku dan berbangsa-bangsa untuk kenal mengenali antara satu sama lain dan berkenalan di antara mereka. Bukannya menjadikan perbezaan itu sebagai alat untuk berpecah belah di antara kaum. Tidak mungkin seseorang itu mempunyai pemikiran, hati, jiwa dan kehendak yang sama, kita perlu akur dengan fakta sejarah bahawa perpaduan berlaku pada tahun 1946, ketika itu kita berhadapan dengan musuh Gagasan Malayan Union. Pada ketika itu juga bukan hanya orang Melayu bersatu tetapi membabitkan semua kaum iaitu Cina dan India dan diikuti oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang ada ketika itu.

Musuh kita pada itu adalah British dan misi yang membuat kita bersatu adalah untuk mencapai kemerdekaan. Kita perlu mencari satu visi yang boleh mengeratkan perpaduan Melayu khususnya apabila kita membicarakan tentang undi Melayu, seperti yang berlaku pada tahun 1974 ketika itu BN mendapat 87.7 peratus undi di mana ketika itu, Pas berada dalam BN ini tidak boleh nafi. Kalau berbicara tentang Melayu, realitinya adalah perpaduan antara Melayu Pas dan Melayu Umno. Ia adalah realiti yang harus kita terima bahawa perpaduan itu ada. Jika ditanya ada perpecahan. Saya mengakui berlakunya adanya perpecahan, sekiranya ada kerugian ia sememangnya ada kerugian yang berlaku.

Ibarat kata pepatah orang Melayu `Bulat air kerana pembetung bulat manusia kerana muafakat'.

Saya cuma tertarik dengan ayat perpaduan Melayu Pas dan Melayu Umno bersatu. Melayu PKR hendak diletak di mana? Maksud Melayu ini amat luas untuk dikecilkan hanya pada Melayu Pas atau Melayu Umno. Datuk Chua sila mengulas mengenai tajuk yang kita perbincangan ini.


Jui Meng: Kita semua datang dari keturunan yang sama iaitu Adam dan Hawa. Bermakna apa juga bangsa kita, sama ada dari Cina atau India kita adalah adik beradik. Bagi saya soalan Melayu pecah, Cina pecah tidak relevan pada masa kini. Apa yang hendak saya utamakan adalah hak Melayu, Cina, India dan semua kaum di negara ini kerana kita dari satu keturunan.

Kalau dikatakan pecah, saya ingin mengambil pendekatan yang berlainan, kita hanya berbeza dalam pemikiran dan prinsip serta idealisme, kita tahu kehendak manusia. Mereka hendak kebebasan, mereka hendak satu kerajaan yang menjamin masa depan serta tidak rasuah. Konsep ini mendapat sokongan daripada pelbagai bangsa di negara ini, tetapi masih ada pihak yang ingin mengekalkan konsep lama tanpa memikirkan nasib rakyat.


Adakah memberi keuntungan kepada orang Cina jika undi Melayu pecah? Adakah undi orang Cina tidak pecah. Orang Cina boleh bersatu untuk kepentingan bangsa Cina.

Tee Keat: Saya percaya kalau kita berada dalam satu minda mengupas isu politik berdasarkan perkauman dengan mengatakan kaum ini berpecah-belah dan kaum lain mendapat keuntungan. Saya tidak berfikiran begitu, kerana bagi saya selama ini, jika mengamalkan parti berasakan kepada kaum dan memantapkan sokongan mungkin boleh digunakan pada masa lampau. Tetapi pada masa kini saya tidak nampak ia relevan lagi.

Bukan kerana saya tidak mempunyai jawatan atau mewakili MCA. Saya percaya kita kena peka terhadap kemahuan semasa, kerana keadaan sekarang sudah berbeza dan impian rakyat juga berbeza berbanding dengan dahulu. Berbalik kepada soalan tadi saya tidak nampak, kalau terus berpolitik dalam kaca mata perkauman, kita tidak akan ke mana dan masa depan kita terkubur. Ramai rakyat di negara ini khasnya di kalangan generasi muda baik dari mana-mana perjuangan mereka lebih kepada perkauman. Jika kita lihat di beberapa laman sosial, ramai yang menulis sesuatu fakta, mengikut pandangan dari kaca mata sendiri yang terkongkong dalam perkauman, ini saya rasa tidak relevan lagi.


Ruslan: Apabila kita berbicara tentang perpecahan yang berlaku, saya bersetuju dengan Tee Keat bahawa suasana sekarang ini adalah politik baru harus diikuti. Politik baru dalam erti kata tidak berasas perkauman kita akui, realiti parti yang ada sekarang lebih kepada perkauman, manakala politik baru ia perlu ada pendidikan dan ini akan memakan masa.

Kita lihat Umno Melayu, Pas Melayu, MCA Cina, DAP Cina dan PKR adalah campuran, saya pernah bersama mereka pada satu masa dahulu dan itu adalah realiti yang berlaku mereka masih meraikan perbezaan kaum yang mana mereka mempunyai sistem tersendiri. Dalam keadaan sekarang rakyat masih belum dapat menerima perkara yang berkaitan dengan perkauman dan sebagai contoh kenapa DAP tidak bertanding di kawasan Melayu dan Pas tidak bertanding di kawasan Cina. Ini menunjukkan bertanding pun berasaskan kaum dan ini adalah realiti yang berlaku di dalam negara sekarang.


Jui Meng: Kenapa saya masuk PKR, yang majoritinya Melayu, Cina 15 peratus, India 15 peratus serta Sabah dan Sarawak 15 peratus, kerana saya lebih selesa dengan PKR berbanding dengan MCA yang semuanya Cina. Kerana kita berada dalam MCA banyak perkara tidak dapat diselesaikan termasuk nasib kaum sendiri tetapi apa yang berlaku dalam PKR kita membincangkan masalah kenegaraan.


Kalau sebegitu halnya kenapa PKR, Pas masih merebut undi Melayu?

Dzulkefly:
Saya menegaskan walaupun sifatnya kepada orang Melayu tetapi atas sandaran agama ia cukup berbeza, kerana tumpuan yang diberi bukan sahaja kepada orang Melayu walaupun Pas parti yang berteraskan agama Islam. Pas kini mengalami transformasi yang begitu besar dengan mendahului proses itu, bagi memperkenalkan Islam bukan hanya untuk orang Melayu tetapi merangkumi untuk semua.

Ini adalah pendekatan kami. Ini yang kami bawa ke tengah. Kita berani bertanding di Kota Raja, kita lebih senang bertanding di kerusi campuran. Kini kita boleh lihat DAP dan PKR belajar mengenainya Islam dan boleh berbahasa Arab serta menggunakannya di Parlimen. Ini tidak disenangi oleh rakan-rakan daripada Umno yang mempertikaikan kenapa orang bukan Islam boleh menggunakan ayat-ayat al-Quran. Itu lah asas kami parti untuk orang Melayu tetapi terbuka kepada semua.


Adakah Pas bersedia Timbalan Presidennya daripada bukan Islam.

Dzulkefly:
Kami bersedia dan kami sudah mula melangkah ke arah itu seperti yang berlaku di luar negara apabila gerakan Islam yang turut melantik orang bukan Islam sebagai Naib Presiden. Pas dengan negara berkebajikan telah membawa masuk kepada era politik baru. Umno masih belajar apa itu politik baru. Kita mahu menjadikan Pas sebagai watak utama bagi membawa politik baru di negara ini, muafakat Melayu, Cina ataupun India sudah tidak relevan dalam politik baru. Politik baru menuntut wujud multi parti sistem yang diiktiraf oleh Islam, bukanya berpecah antara satu sama lain.


Ruslan: Saya setuju dengan apa yang dikatakan oleh Dr Dzulkefly, bahawa kita kena bersatu atas satu akidah. Cuma saya ingin bertanya kepada Pas kenapa boleh bersama dengan DAP yang tidak satu akidah, tetapi dengan Umno yang satu akidah tidak boleh satu dan berpadu, ini berbeza dengan apa yang diperkatakan oleh Dr Dzulkefly.

Dzulkefly: Kita bersama dengan DAP dan PKR seperti yang dituntut oleh agama. Kami sanggup minum kopi dengan DAP dan PKR daripada meminum arak dengan Umno, dan sekiranya bersama Umno kami terpaksa mengedarkan video lucah Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Jui Meng: Selama 40 tahun dalam BN, saya tidak faham Islam tetapi bila dengan Pas dan PKR saya faham idealismenya. Umno tidak pernah ajar agama sebaliknya Pas yang mengajar saya mengenai Islam.

Tee Keat: Saya rasa jangan kita lupa tajuk wacana kita. Bila ghairah orang politik sememangnya suka cakap politik hormati pihak Sinar Harian, sebagai pemimpin politik kita pegang teguh kepada teguh kepada prinsip. Kita datang sini bukan promosi parti masing-masing fokus kepada tajuk asal Mengapa Undi Melayu Pecah. Sebaliknya apa yang saya lihat ahli panel sama ada sengaja atau tidak membicarakan tentang isu tersebut.

Saya ingin menyatakan adakah semua parti dapat memperjuang masa depan negara dan kaum, setakat mana kita mampu laksanakan apa yang berlaku di arena politik. Setiap parti hendak kuasa, kita ghairah menabur janji. Adakah kita dapat melaksanakan apa yang dijanjikan.

Persoalan yang timbul di kalangan rakyat pada masa kini negara Islam yang akan dibawa oleh Pas jika mereka duduk di Putrajaya dan kerana kita sedia maklum mengetahui bahawa DAP tidak bersetuju mengenainya, tetapi tiada pendekatan yang diambil oleh kedua-dua parti tersebut dengan berdiamkan diri dan tidak pernah menjawab persoalan tersebut yang amat ditunggui oleh semula lapisan masyarakat di negara ini. Bagaimana mereka hendak menyelesaikannya jika benar mereka ini berjaya menawan Putrajaya nanti.

Apakah kebimbangan Perkasa jika PR ke Putrajaya.

Ruslan:
Saya tidak bimbang mengenai perkara tersebut, mana-mana parti boleh ke Putrajaya tetapi saya suka mengingatkan parti yang ke sana jangan lupa tanggungjawab mereka dan janji mereka kepada rakyat.

Dr Dzulkefly: Kita hormati Sinar Harian, dalam pada masa yang sama saya ditanya dengan soalan lain yang mempunyai hubung kait dengan Islam, orang Melayu tidak bimbang dengan negara Islam yang akan dibawa jika kami berada di Putrajaya tetapi apa yang saya orang Cina yang bimbang mengenai perkara ini malah ia telah dibangkitkan oleh MCA.


Apakah peranan Perkasa?

RUSLAN:
Perkasa ditubuhkan bukan untuk berperang dengan sesiapa sebaliknya untuk mempertahankan hak yang dijamin di dalam perlembagaan yang boleh diterima pakai sejak dulu sampai sekarang melalui kontrak sosial yang diterima di negara kita. Maknanya tak betullah orang kata Perkasa ini perkauman, tak betullah ada yang kata Perkasa hanya memperjuangkan untuk kaumnya sahaja. Perkasa mengikut hak perlembagaan dan dipersetujui dulu sejak turun-temurun.

Dalam suatu keadaan, Kadang-kadang ada isu itu ada dalam perlembagaan, ada yang mengatakan itu perkauman. Tapi bila pihak lain mereka memperjuangkan hak mereka dikatakan keadilan, apabila Perkasa perkauman. Jadi tak kenalah. Tak betullah macam tu. Apa peranan Perkasa ketika Pilihan raya. sudah tentu Perkasa akan menyokong siapa sahaja yang diyakini boleh membawa rakyat ke tempatnya. Kita tak beri arahan tapi Perkasa memberi kebebasan berdasarkan pemikiran mereka yang waras. Jika saudara percaya bahawa ini politik baru, antara ciri-ciri politik baru adalah membimbing kebebasan membuat keputusan dengan bijaksana melalui pemahaman mereka dan bukannya emosi seperti sebahagian daripada penonton yang hadir pada hari ini (semalam).

Yang kedua adalah 'Third Force' yang dikatakan alat kepada Umno, Padahal kalau saudara baca (saya perlu jawab walaupun tidak ada kena mengena dengan soalan) itu tidak betul. Jika ada kesilapan yang Umno lakukan, kita akan tegur. Ada mata, baca laman web Perkasa. Ada telinga dengar ceramah Perkasa. Ada hati cuba faham. Jangan tutup mata, tutup telinga, tutup hati kepada satu pihak sahaja. Ini yang berlaku.


Presiden MCA sekarang, Datuk Chua Soi Lek, Perkasa sokong tak?

Ruslan:
Saya bergantung tempat beliau bertanding. Tengok siapa yang beliau lawan. Kalau lawannya lebih baik, lebih memberikan jaminan untuk memajukan negara, memajukan masyarakat, sudah tentu, kita pilih yang satu lagi.


Apa kayu ukur calon itu lebih baik daripada Chua Soi Lek?

Ruslan: Sudah tentulah, kita kena mengenali. Kalau orang itu Datuk Seri Ong Tee Kiat, sudah pastilah saya sokong Datuk Seri.

Dzulkefly: Saya respons tentang perkara tadi. Bagaimana Perkasa, saya boleh sebutkan kalau kita mengimbau perkataan yang digunakan Haji Ruslan bagaimana rakyat digabungkan, dipunggah dan diangkat satu kebersamaan dalam menentang Malayan Union. Hari ini, Umno tidak boleh 'survive' kerana kuasa serangan luar itu tidak ada. Tetapi, malangnya ketika serangan luar itu tidak ada, Umno mencipta serangan dari dalam yang hari ini saya nampak jelas diangkat agenda itu oleh Perkasa.

Seolah-olah Melayu diserang, Islam diserang, Kristian akan mengambil alih kerana perlembagaan Kristian. Kristian akan ambil alih. Kristian akan jadi perdana menteri. Apa semua ini? Kalau tidak politik usang, politik takut menakut. Hari ini, Perkasa menjalankan tugasan dan agenda itu. Ini cukup malang. Ini tidak akan dapat memperkasakan dan penjernihan dan pencernaan minda yang bebas dan jiwa merdeka. Kita mahu Perkasa "cakap serupa bikin, dan bikin apa yang serupa cakap."

(sumber:http://www.sinarharian.com.my/wawancara/wacana-mengapa-undi-melayu-pecah-1.28441)