Sunday, October 11, 2009

Bagan Pinang : Kalau PAS-pakatan rakyat mampu buat kejutan, berakhirkah kuasa politik MELAYU ?


Sunday, October 11, 2009

Bagan Pinang : Kalau PAS-pakatan rakyat mampu buat kejutan, berakhirkah kuasa politik MELAYU ?

Hari ini penentuan pengundian di Bagan Pinang. Kita telah mendengar dan menilai penjelasan dan kempendari kedua-dua pihak lebih seminggu dan di tangan pengundi akan membuat pilihan.

Sebilanhgan besar daripada 13,664 pengundi berdaftar di Bagan Pinang sudah membuat keputusan siapa yang akan mereka pangkah. Keputusan yang akan diterjemahkan hari ini oleh pengundi sama ada UMNO-BN atau PAS-pakatan rakyat.

Dari segi fizikal UMNO-BN akan memperoleh kemenangan. Keyakinan jentera dan calon yang bertungkus lumus bekerja bagi menebus kekalahan dalam tujuh pilihan raya lalu, disusuli dengan pengaruh Tan Sri Isa yang cukup kuat dengan masyarakat setempat, keyakinan kerusi UMNO-BN kekal di Bagan Pinang.

Begitu juga dengan pandangan PAS-pakatan rakyat mampu membuat kejutan dalam pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang hari ini bersandarkan kepada penerimaan masyarakat setempat yang dilaporan petugas-petuga PKR di semua daerah mengundi.

Kebanyakan blog-blog pro pembangkang meramalkan UMNO mendahului dengan majoriti tipis iaitu 51 peratus berbanding dengan 49 peratus untuk calon PAS.

Bagaimanapun mereka juga optimis bahawa PAS-pakatan rakyat mampu merapatkan jurang yang tipis tersebut dan ada kemungkinan akan melakukan kejutan dengan menumbangkan calon BN.

PAS-pakatan menaruh harapan kepada undi protes yang membantah pencalonan Tan Sri Isa sebagai calon BN, akan memberikan undi tersebut kepada calon PAS.Kalau benar seperti yang diwar-warkan PAS-pakatan rakyat, bermakna orang Melayu sememangnya sudah muak dan jemu duduk di bawah kuasa Orang Melayu sendiri…….

Sama-sama kita tunggu keputusannya....

Dicatat oleh YANG GAMBI di 11:31 AM

(sumber;http://yanggambi.blogspot.com/2009/10/bagan-pinang-kalau-pas-pakatan-rakyat.html)

No comments: