Sunday, January 31, 2010

Hentam Guan Eng: DAP dakwa Zahrain kecewa tender syarikat RM2 ditolak

Hentam Guan Eng: DAP dakwa Zahrain kecewa tender syarikat RM2 ditolak

Krisis PKR dan DAP Pulau Pinang menjadi bertambah hangat bila Pengerusi DAP negeri itu ,Chow Kon Yeow hentam balik Ahli Parlimen PKR Bayan Baru Datuk Seri Zaharin Hashim kerana melabel Ketua Menteri Lim Guan Eng diktator,chauvinis dan berfikiran komunis .

Pengerusinya Chow Kon Yeow Sabtu mendakwa beliau diberitahu oleh Guan Eng bahawa kekecewaan Zahrain berpunca dari kerajaan negeri menolak keputusan pemberian tender mengurus Kelab Golf Bukit Jambul yang diswastakan kepada sebuah syarikat bernilai RM2.

Zahrain ialah pengerusi Island Golf Properties.

Menurut Chow sebagai Pengerusi Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang Guan Eng telah meminta lembaga pengarah menolak pemberian tender berkenaan dan membuka tawaran tender baru.

Beliau juga mendakwa Zahrain kecewa kerana digugurkan sebagai Pengerusi PKR Pulau Pinang.

Katanya UMNO dan BN sendiri tidak pernah label Guan Eng sebagai komunis semasa beliau ditahan dibawah ISA pada tahun 1987.

Chow member amaran kepada Zahrain agar tidak cuba memecahbelahkan pakatan pembangkang di negeri itu.

Tegasnya DAP negeri dan pimpinan parti itu berdiri teguh dibelakang Guan Eng.

Sementara itu mengulas hal berkenaan selepas satu amjlis di Pekan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menilai krisis politik parti pembangkang terutama di Pulau Pinang kini di tahap amat serius dan bukan sekadar masalah dalaman sahaja.

Katanya dakwaan pembangkang masalah dalaman yang dihadapi itu hanya disebabkan perselisihan pendapat adalah tidak benar tetapi membabitkan perbalahan serius antara pemimpin mereka.

Sehubungan itu, Perdana Menteri yang juga Presiden Umno menafikan bahawa UMNO sebagai dalang terhadap apa yang berlaku dalam pakatan pembangkang sekarang. -30/1/2010

‘Tembak menembak’ di Utara…


Ibarat tak kenal tak maka tak cinta .Begitu juga lumlahnya antara Datuk Seri Zahrain Mohd. Hashim dan Lim Guan Eng bila mereka hari demi hari semakin mengenali antara satu sama lain lebih dekat lagi.

Memang mengejutkan kalau dengar cara Ahli Parlimen PKR Bayan Baru dan bekas Pengerusi PKR Pulau Pinang ini membelasah sakan Ketua Menteri Pulau Pinang itu.

Kalau sudah sangguh cop Guan Eng sebagai 'diktator, cauvinis dan berfikiran komunis' rasanya tidak perlu ayat lain untuk ditokok tambah bagi mengambarkan kemarahan Zahrain.

Apakah ini satu sandiwara atau satu rangkap seloka dalam boria Pulau Pinang?

Mereka yang di luar Pulau Pinang mungkin terkejut dengan episod ‘ tembak menembak’ terbaru di Utara ini.

Namun ikut ceritanya ledakan Zahrain itu adalah satu perasaan yang sudah lama terpendam sejak cinta sejati DAP-PKR dan PAS mekar berputik dengan kejayaan menawan Pulau Pinang semasa pilihanraya umum Mac 2008 makin layu.

Macam-macam rungutan sudah kedengaran dikalangan ahli PKR negeri itu mengenai Guan Eng.

Seperti yang didakwa Zahrain banyak janji pilihanraya mereka yang tidak tertunai. Antaranya ialah pengenalan pilihan raya ahli majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) dan sistem tender terbuka.

Memanglah berat seperti dakwanya kalau Guan Eng tidak boleh dikritik dan senang-senang melabel siapa yang bersuara sebagai ejen UMNO.

Lebih teruk lagi Zahrain mendakwa Guan Eng sebenarnya tidak sesuai menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang memandangkan beliau bukan orang tempatan dan tidak memahami sentimen masyarakat setempat.

"Guan Eng tidak suka dikritik. Dia akan segera melabelkan mereka yang mengkritik itu sebagai ejen Barisan Nasional (BN).

"Malah rakan-rakannya dalam DAP juga tidak boleh membantah apabila beliau mengeluarkan pendapatnya," katanya.
Dalam pada itu tentu semua orang nak dengar apa pula Guan Eng bila Zahrain mendakwa Ketua Menterinya itu gagal membawa masuk pelaburan asing meskipun telah melawat ke seluruh dunia untuk menarik pelaburan.

"Pengundi sedang memerhati. Orang Pulau Pinang amat teliti mengenai perkembangan ekonomi," katanya.

Bagaimana pula dengan bab Zahrain mempersoalkan kewajaran sebahagian ucapan Guan Eng semasa konvensyen pakatan yang dibuat dalam bahasa Mandarin.

"Sebagai pemimpin dalam pakatan pembangkang, beliau sepatutnya menghormati ahlinya yang pelbagai kaum dan berucap dalam bahasa yang difahami oleh semua," katanya.

Mungkin selepas ini seperti biasa Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mencelah untuk mendamaikan krisis terbaru di negeri asalnya itu.

Demi politik… krisis ini pasti akan nampak macam bakal akan reda selepas itu.

Namun episod Zaharain-Guan Eng juga pasti akan meninggalkan parut yang mendalam.

Ada satu jenaka sinis dikalangan orang-orang di Pulau Pinang.Bunyinya…. Balik Pulau Bayan Lepas…Sana Terlepas Sini Terpelau .-30/1/2010


(sumber;http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_1b63fcca-cabec5bb-154de0b0-d08a5a1a)

No comments: