Tuesday, January 26, 2010

DANG WANGI REPOT 002868/10



24 January 2010 Oleh Zulkifli Noordin pada 8:43 PM 31 komentar

Salam 2 all.

YB Khalid Samad berkata: “Undang-undang Islam yang melarang penggunaan kalimah ALLAH dan perkataan-perkataan lain berkaitan Islam sudah ketinggalan zaman”. Alasannya kerana “pada masa undang-undang itu diluluskan (pada tahun 1988), mungkin tahap kefahaman umat Islam terhadap agama (Islam) begitu lemah sehingga perlu dilindungi”.

Itulah tohmahan YB Khalid Samad terhadap undang-undang Islam negeri Selangor, dan penghinaan beliau terhadap umat Islam yang dikatakan terlalu lemah kefahaman terhadap Islam!!

Nasihat saya kepada YB Khalid, kalau beriya-iya sangat nak menyokong Kristian menyalahguna nama ALLAH sebagai ada anak Jesus pun janganlah melampau sangat; sampai menghina undang-undang Islam dan umat Islam.

Sedangkan Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam) Negeri Selangor 1988 yang melarang penggunaan nama ALLAH itu adalah undang-undang yang sah dibuat oleh Dewan Undangan Negeri Selangor mengikut peruntukkan Artikel 11 (4) Perlembagaan Persekutuan. Dan DYMM Sultan Selangor sudah pun bertitah mengharamkan penggunaan nama ALLAH oleh orang bukan Islam didalam negeri Selangor Darul Ehsan!!

Kenyataan YB Khalid Samad ternyata bercanggah dengan Dasar Pakatan Rakyat yang diisytihar semasa Konvensyen Khas Pakatan Rakyat pada 19.12.2009 dan ditandatangani oleh YB DSAI, YB Lim Kit Siang dan YB Tuan Hj. Hadi Awang yang menegaskan bahawa, "Pakatan Rakyat akan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam bagi agama Persekutuan dan agama lain boleh di amalkan dengan aman dan damai; dan mempertahankan peranan dan tanggungjawab institusi Raja berpelembagaan".

Ternyata dan terbukti kenyataan YB Khalid tersebut tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan, tidak menghormati kedudukan Islam dalam Perlembagaan, dan tidak menghormati institusi Raja yang memerintah Negeri Selangor Darul Ehsan!

Setelah beristikhorah, dan berbincang dengan beberapa sahabat dan ‘ulama dan ‘ilmuan Islam, saya membuat keputusan membuat lapuran polis. Saya tidak mahu dimasa akan datang apabila generasi masa itu melihat kembali sejarah yang berlaku pada tahun 2010, bilamana kalimah ALLAH dihina sebegitu rupa, agama Islam dan umat Islam diperlekeh sebagai lapuk dan ketinggalan zaman, kita tidak berbuat apa-apa pun!!

Moga ALLAH memberikan keampunan kepada saya dan memberikan petunjuk dan hidayahNya dan memberi saya kekuatan istiqomah untuk meneruskan perjuangan memartabat dan mendaulatkan risalah Islam ini yang semakin mencabar akhir-akhir ini.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
08 Safar 1431
23 Januari 2010

##################################################################

LAPURAN POLIS DANG WANGI / 002868 /2010
OLEH ZULKIFLI BIN NOORDIN
AHLI PARLIMEN KULIM BANDAR BHARU

Saya merujuk kepada lapuran yang disiarkan oleh akhbar portal MalaysiaKini bertarikh 21.01.2010 yang ditulis oleh Jimadie Shah Othman bertajuk “Enakmen larang kalimah ALLAH ketinggalan zaman” (sesalinan dilampirkan). Saya percaya ini ada kaitan dengan isu penyalahgunaan kalimah ALLAH oleh segelintir kumpulan Kristian saperti yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur baru-baru ini.

Lapuran itu memetik kenyataan YB Khalid Samad, Ahli Parlimen Shah Alam yang menyatakan “enakmen agama (Islam) yang melarang penggunaan kalimah ALLAH dan perkataan-perkataan lain berkaitan Islam sudah ketinggalan zaman”. Alasannya kata beliau “pada masa undang-undang itu diluluskan, mungkin tahap kefahaman umat Islam terhadap agama (Islam) begitu lemah sehingga perlu dilindungi”.

Enakmen yang dirujuk oleh beliau ialah Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam) Negeri Selangor 1988 (“Enakmen tersebut”).

Saya ingin menegaskan bahawa Enakmen tersebut telah dibuat dengan sempurna dan sahnya oleh Dewan Undangan Negeri Selangor berdasarkan kuasanya dibawah Artikel 74 (2) Perlembagaan Persekutuan dibaca dengan Artikel 11 (4) Perlembagaan Persekutuan yang menyebut “Undang-Undang Negeri...boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan ugama antara orang-orang menganut ugama Islam”.

Malahan DYMM Tuanku Sultan Selangor telah menitahkan baru-baru ini bahawa penganut ugama lain adalah diharamkan daripada menggunakan perkataan “ALLAH” dalam Negeri Selangor Darul Ehsan.

Saya percaya bahawa kenyataan YB Khalid Samad adalah berunsur hasutan dan menghina DYMM Sultan Selangor dan Dewan Undangan Negeri Selangor serta menghina umat Islam secara umumnya. Saya juga percaya bahawa kenyataan beliau itu boleh menyebabkan atau cuba menyebabkan, atau berkemungkinan menyebabkan suasana tidak harmoni, perpecahan atau perasaan permusuhan, benci membenci; atau memudaratkan atau cuba memudaratkan, atau berkemungkinan memudaratkan, pemeliharaan keadaan harmoni dan perpaduan, diatas alasan-alasan agama, diantara umat Islam atau dengan penganut agama Krisitian atau lain-lain agama.

Oleh itu saya membuat lapuran ini agar suatu siasatan dibuat terhadap kenyataan YB Khalid Samad tersebut atas kesalahan samada:

1. menurut Akta Hasutan; dan/atau
2. Seksyen 298A Kanun Kesiksaan; dan/atau
3. Enakmen atau undang-undang berkaitan Islam bagi Negeri Selangor Darul Ehsan.

Sekian lapuran saya.

ZULKIFLI BIN NOORDIN
AHLI PARLIMEN KULIM BANDAR BHARU
Sabtu, 07 Safar 1431 / 23 Januari 2010

(SUMBER;http://zul4kulim.blogspot.com/2010/01/dang-wangi-repot-00286810.html)

1 comment:

malasmenulis said...

elok lah tu zul...masuk umnok mbu je

jalan selamat