Saturday, January 16, 2010

Bisnes :Sara hidup dengan mi siput

ARKIB utusan: 15/01/2010
Sara hidup dengan mi siput

Tukimon Watim berniaga mi siput di Batu Pahat, baru-baru ini.


BATU PAHAT 14 Jan. - Berbekalkan hasrat untuk menambah pendapatan keluarga, pasangan suami isteri warga emas, Tukimon Watim, 63, dan Marhamah Marhani, 59, mencuba nasib berniaga mi siput secara kecil-kecilan kira-kira enam tahun lalu.

Bermodalkan RM500, pasangan yang menetap di T/L 147 Kampung Sungai Nibong, Semerah dekat sini memulakan perniagaan itu dengan membeli bahan-bahan untuk membuat mi tersebut.

Dalam keadaan serba kekurangan ketika itu, mereka hanya mampu menghasilkan 20 hingga 25 kilogram mi siput sehari untuk dipasarkan di sekitar daerah ini.

Bagaimanapun, semakin hari, permintaan terhadap mi siput bertambah dan mereka kemudian membeli sebuah mesin menguli tepung berharga RM1,500 bagi meningkatkan pengeluaran.

Tukimon memberitahu, dengan adanya mesin penguli itu kerja-kerja membuat mi siput lebih mudah dan jumlah yang dihasilkan meningkat.

Kegigihan pasangan itu turut mendapat perhatian Jabatan Pertanian Daerah dan mereka diberi bantuan mesin pemotong berharga RM3,000 supaya mampu menghasilkan sehingga 40 kilogram mi siput sehari.

Produk yang dilabelkan dengan jenama Mee Siput Usahasama T & M Enterprise kini semakin digemari kerana ia merupakan salah satu makanan ringan yang rangup dan sedap dimakan bersama sambal kicap pedas.

Kegigihan mereka terus mendapat perhatian Jabatan Pertanian Daerah dan sekali lagi mereka diberi bantuan membina bangunan bernilai RM28,000 untuk meneruskan perusahaan kecil dan sederhana itu dengan lebih sistematik.

Jika dahulu mereka melakukan kerja-kerja di luar rumah tetapi kini, pasangan itu mempunyai 'kilang mini' yang didirikan di sebelah rumah.

"Sekarang apabila hujan kami tidak lagi bimbang kerana sudah mempunyai tempat pemanas untuk mengeringkan mi siput yang dikeringkan menggunakan cahaya matahari," kata Tukimon ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Sekiranya mi siput tidak cukup kering ia akan dijangkiti kulat dan terpaksa dibuang, katanya, sambil memberitahu mereka mempelajari cara-cara membuat mi itu daripada 'pengusaha' yang berpengalaman dan berjaya.

Kini, pasangan itu turut dibantu oleh anak mereka, Mohd. Azri Yim, 30, yang bertanggungjawab memasarkan produk itu di sekitar negeri ini.

Katanya, mi siput dijual pada harga RM5 sekilogram atau RM4 bagi 700 gram yang telah siap dibungkus.

Tukimon memberitahu, kini mereka dibantu lima pekerja tetap dan sedia menerima pelatih yang ingin mempelajari pembuatan makanan tersebut seperti yang dilakukan Majlis Amanah Rakyat (Mara) baru-baru ini.

No comments: