Wednesday, September 9, 2009

Perangai Melayu: Apa persamaan cerita ini dengan kes kuil seksyen 23







Posted On 9/09/2009 01:00:00 PM by pisau.net |



Saya ingin berkongsi cerita in dengan anda semua mengenai sikap segelintir orang Melayu kita atau lebih tepat lagi orang Islam di Malaysia

Kejadian benar ini berlaku di Carrefour Wangsa Maju beberapa hari lepas.

Seorang pemuda Islam yang berkerja sebagai 'cashier' di pasaraya tersebut telah menumbuk seorang lelaki cina. Ini berlaku kerana ketika pemuda cina tersebut sedang membayar harga barangan, pemuda Melayu ini telah menegur pemuda Cina ini mengenai gambar baju yang sedang di pakai oleh pemuda cina tersebut.

Gambar itu ialah seekor babi yang sedang memakai serban di samping seekor anjing yang memakai tudung lambang agama Islam. pemuda Melayu itu bertanya gambar apakah yang sedang di pakai oleh pemuda cina tersebut. Dengan rasa bangga dan tidak bersalah, pemuda Cina itu terus menjawab sambil menunjuk ke arah gambar bajunya dengan mengatakan babi yang memakai serban itu ialah Muhammad dan anjing yang memakai tudung itu ialah Khadijah Mendengar jawapan lelaki tersebut, pemuda Melayu ini dengan tidak disangka2, menumbuk muka si Cina tersebut.

Huru hara lah suasana di carrefour itu. Kemudian pemuda Cina itu memaki hamun lalu datanglah Manager Carrefour yang juga beragama Islam lalu memecat lelaki Melayu tadi..

Apa yang di lakukan oleh Manager Carrefour tadi adalah sa tu etika yang patut di contohi kerana, menumbuk org sesuka hati memanglah salah...Tapi malangnya, Manager tersebut bukan hanya memecat pemuda Melayu tadi yang sedang mempertahankan akidah agama Islam, tetapi turut memaki hamun pemuda Melayu itu dengan kata2 kesat.

Pemuda Melayu ini pulang dengan keadaan hampa. Bukan kerana di pecat, tetapi turut di maki hamun oleh saudara seislam yang di sangkanya akan turut manjaga maruah orang Islam selepas dihina oleh laki Cina tadi.

Sekarang ni pemuda Melayu ni sedang menunggu untuk disaman oleh Cina tersebut.

Beliau bukan takut malah tidak sabar2 untuk menunggu disaman oleh Cina tersebut kerana beliau ada alasan yang kukuh kerana bertindak demikian.

Pengajarannya, sikap pemuda Melayu tadi memang patut di contohi kerana ingin menegakkan agama Islam.

Pada anda, berhati2 la..kerana saya percaya, tshirt yang di pakai oleh Cina tadi adalah salah satu strategi orang2 kafir untuk menjatuhkan maruah Islam.



Kesimpulannya: Pemuda yang menumbuk cina yang menghina Islam boleh diibaratkan seperti penduduk seksyen 23 tanpa mengira mazhab politik,Lelaki berbangsa cina,boleh diibaratkan seperti Khalid gagap,khalid gereja,Xavier celaka dan rodziah batu3,Manager Carefour yang berbangsa melayu dan Islam boleh diibaratkan seperti Pakatan haram & PAS.

Yang membela dan pertahankan agama di persalahkan ,dipandang sebagai pengadu domba, pembuat onar dan kacau,yang menghina agama dan punca membuat kacau mendapat pembelaan tanpa usul periksa oleh pengurus yang kononnya menjalankan "tugas".

Jika ini senario yang sedang berlaku di seksyen 23,Pisau katakan terlalu banyak kes seperti ini berlaku di seluruh negara.

Apa melayu Islam boleh buat? Tak boleh buat apa,hanya tunduk diam dan me"layu",jauh sekali PAS datang untuk membela,kerana jalang politik ini tidak berselera untuk membantu kerana tidak ada political mileage,jika bantu takut kerugian sokongan golongan Makkal Sakhti pula.Takut permohonan ke syurga PAS berkurangan,maka jalang politik ini sanggup berbuat apa saja demi selera nafsu serakah politik mereka.

Kalau kaum india rasa terhina dan mendapat pembelaan PAS dan pakatan haram,
Bagaimana pula dengan HAK untuk mendapat tempat beribadat bagi orang Islam seperti yang berlaku di Seri Setia, Petaling Jaya pada 2008 ? Pembinaan surau Al Istiqamah telah dibantah oleh penduduk HINDU dikawasan tersebut.

Dan ketika majlis pecah tanah hendak dilakukan, seorang adun Cina dari PKR yang merupakan adun Kelana Jaya telah mewakili segelintir penduduk INDIA di situ membantah dan melakukan kekecohan.

Pada hari kejadian sejurus majlis dimulakan, sekumpulan masyarakat India beragama Hindu telah pun berkumpul dengan poster masing-masing. Dari bilangan sekitar 20-25 orang ia mula membesar apabila kawan-kawan mereka dari luar turut hadir melebihi 100 orang.

Mereka mula menjerit-jeirt kan slogan dan ada yang meniup wisel dan membuat bising sebaik majlis yang dimulakan dengan bacaan doa itu berjalan.

Siapa yang mahu membela mereka? PAS? Oh bukan PAS, jalang politik seperi PAS tidak akan bangun,mereka tidak ada itu, ya maruahnya tidak ada,mana mungkin jalang mempunyai maruah.jika boleh Jalang seperti PAS semahu mungkin mempersalahkan Umno untuk apa saja demi menjustifikasikan bobroknya Umno itu walau pun menghalalkan yang haram.

Anak Jantan!



Isu tangkapan pendemo seksyen 23:
Pisau ingin persoalkan kepada Pendakwaraya kenapa mengambil tindakan yang double standart?kenapa perkara ini yang ditangkap hanya peganjur demo? kena tidak ditangkap penganjur yang berkumpul didepan plaza masalam ketika bantahan teoh beng hock?kenapa tidak tangkap pengajur demo anti ISA dan PPSMI?Jika mahu membuat tindakan jangan hanya memilih kes tertentu,baik tangkap semua supaya tidak dilihat double standart.

(sumber;http://www.pisau.net/2009/09/perangai-melayu-apa-persamaan-cerita.html)

2 comments:

Anonymous said...

Nik Najis berfatwa:

Orang bukan Islam boleh hina Islam.

syabas Nik Najis..moga Allah melaknat cina kafir itu/ Nik Najis dsb.

Kpd loyer2 Islam back-up la mamat cashier yg berani ni.

Jihad perlu bila maruah dicabar. Bukan lembik mcm Paklah.

Anonymous said...

Cerita ini macam pernah ku dengar di mana ya!!!...

kalau tak silap 2-3 tahun lepas..bukan beberapa hari lalu..