Wednesday, September 16, 2009

MIC Tahu Politik Melayu Lemah!



MIC Tahu Politik Melayu Lemah!

Kalau sudah sampai tahap hanya taraf seorang perwakilan sahaja boleh menghina seorang bekas Perdana Menteri, bekas Presiden UMNO dan seorang negarawan yang banyak berjasa ianya boleh disimpulkan bahawa sesiapa sahaja sekarang ini boleh menghina orang Melayu. Hari ini hanya seorang macha perwakilan MIC, hari esok siapa tahu seorang pengangkat najis pula sudah berani menghina sultan-sultan Melayu.

Kalau Ahmad Ismail boleh dikenakan hukuman gantung keahlian UMNO hanya berkata bahawa orang Cina sebagai pendatang, maka apakah hukuman setimpal untuk ahli MIC itu?. Sedangkan Ahmad Ismail berkata perkara yang benar. Tetapi Pak lah telah di asak oleh Gerakan supaya mengambil tindakan ke atas Ahmad. Akhirnya Ahmad yang menjadi mangsa. Gerakan pula kehilangan kuasa di Pulau Pinang.

Perwakilan MIC pro Samy Vello ini tidak berkata benar tetapi beliau hanya dilihat untuk melempiaskan kemarahannya atau kemarahan orang lain kepada Mahathir berikutan bekas PM itu yang mengkritik Samy dan menyokong Subra. Salahkah bekas PM itu menegur dan ianya telah dijelaskan oleh Mahathir bukannya masuk campur seperti yang disangkakan oleh ramai penyokong Samy. Ada berapa ribu orang yang bercakap perkara yang sama seperti mana apa yang Mahathir cakapkan. Adakah mereka ini masuk campur urusan MIC?

Selipar dan penyapu melambangkan 'sial' bagi orang Melayu. Khir Toyo tumbang di Selangor kerana dikatakan bahana 'sial' penyapu. Perlu apa nak cadangkan selipar dikalung pada gambar Mahathir sedangkan Samy sebelum ini adalah orang yang paling banyak mengalung bunga ke leher Mahathir. Mengapa sekarang baru hendak dikalungkan dengan selipar?

Saya merasakan perwakilan itu mungkin tidak berani bertindak seorang diri. Saya lebih percaya di belakang perwakilan ini mungkin ada Samy. Samy yang suruh kerana Samy terlalu marah di atas kritikan Mahathir apatah lagi Mahathir memberi sokongan terbuka kepada musuhnya, Subra. Beberapa hari sebelum perhimpunan ,Samy sering membuat kritikan-kritikan keras terhadap Mahathir. Pada fikiran saya ,Samy saja nak lepaskan geram dengan menyuruh seorang perwakilan ,sedangkan dirinya tidak tergamak dan tidak berdaya kerana semasa Mahathir menjadi PM, Samy lah yang paling banyak mencium tangan Mahathir.

Bagi pengetahuan semua, Samy menjadi Presiden MIC sejak 4 Perdana Menteri Malaysia. Nasib baik dia kalah di Sungai Siput dalam pilihanraya Umum ke 12 lalu. Jika tidak dia kemungkinan akan dilantik sebagai menteri semula. Kekalahannya juga menyebabkan kerusi Menteri Kerjaraya telah diberikan kepada menteri Melayu. Ini juga menimbulkan keresahan kepada Samy, mujur juga MIC cuma menang di Tapah, Cameron dan Segamat daripada 9 kerusi Parlimen yang diperuntukan kepada MIC. Malah ketiga-tiga kerusi itu adalah ehsan orang Melayu kepada MIC. Pendek kata selepas Pilihanraya Umum ke 12, Samy memang sasau memikirkan nasib yang menimpa MIC dan bingung dengan sokongan orang India yang sudah beralih arah kepada PKR.

Dalam keadaan sasau dan bingung, Samy seolah-olah tidak boleh ditegur. Beliau cuba mencipta sejarah tersendiri dengan cuba mengembalikan sokongan orang India kepada MIC. Sebab itu beliau tidak mahu meletakkan jawatan ketika namanya di bawah. Beliau mahu meletakkan jawatan ketika namanya di puncak apabila MIC dapat mengembalikan keyakinan orang India kepada parti itu. Apabila dikritik oleh Mahathir, sukar untuk Samy menerimanya kerana beliau masih seorang presiden yang dikritik oleh seorang bekas presiden parti. Dengan bongkaknya, Samy ingin memalukan Mahathir kerana semasa Samy menjadi presiden MIC lah, orang India berani mencadangkan Mahathir dikalungkan dengan selipar di PWTC iaitu sebuah bangunan kepunyaan Melayu yang didirikan di zaman Mahathir.

Samy tahu bukan semua Melayu akan melenting. Melayu PAS dan Melayu PKR tentunya bersorak gembira. Mereka sudah lama menghina Mahathir dengan kata-kata seperti Mahafiraun, Mahazalim dan sebagainya. Sudah tentu apa yang dilakukan oleh perwakilan MIC itu akan mendapat sokongan daripada Melayu PAS dan Melayu PKR kerana Mahathir lah yang menjadi penghalang kepada PAS dan Anwar Ibrahim memerintah Malaysia. Samy tahu, bukan semua Melayu akan bangkit di seluruh negara, kalau ada pun di sana-sini hanyalah sekadar seperti membantah serangan Amerika ke atas Iraq pada tahun 1990an dahulu.

Apakah yang boleh dijadikan renungan untuk kita ialah hanya dengan menjadikan kita kuat semula barulah kita akan dihormati. Apabila kita lemah dan berpecah-pecah, seorang India penjual cendol pun boleh menghina bangsa dan agama kita sesuka hati.


Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

Terbaru : MIC ambil tindakan. MIC hari ini gantung keahlian seorang perwakilan yang cadangkan kalungan selipar pada bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad masa berucap di perhimpunan MIC Ahad lalu.Tindakan yang berkuatkuasa serta merta itu diumum oleh Presidennya Datuk Seri Samy Vellu.Katanya dalam satu kenyataan diharap tindakan itu akan selesaikan isu berkenaan.
Posted by amirhamzah64 at 8:30 PM

(sumber;http://amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com/2009/09/mic-tahu-politik-melayu-lemah.html)

No comments: