Thursday, December 31, 2009

Sial menerima pendatang – part 2

December 31, 2009 • 9:37 am
Sial menerima pendatang – part 2

Kepada orang Melayu yang menyokong kepada pengguguran hak-hak istimewa orang Melayu, hanya ada satu perkataan sahaja saya mampu ucapkan pada mereka – bullshit.

Jika kita lihat latar belakang puak-puak yang mahu menuntut menggugurkan hak istimewa Melayu ini semuanya terdiri daripada golongan orang kenamaan dan senang hidupnya. Contoh paling mudah ialah Raja Petra – yang merupakan kerabat Raja dan anak Mat Salleh celup. Apa anak bangsawan ini tahu tentang kesusahan orang Melayu?

Anak bangsawan…





Selain Raja Petra, masih banyak lagi anak-anak orang kaya yang tidak pernah rasa susah hidup di kawasan bendang dan sawah padi, hutan pendalaman dan sebagainya yang mahu hak istimewa ini digugurkan. Hanya kerana mereka berkawan dengan orang bukan Melayu dua tiga kerat, timbul rasa simpati dalam diri mereka justeru berpendapat hak istimewa orang Melayu wajar digugurkan.

Alasan mereka sungguh mudah – sudah lebih 50 tahun kita merdeka namun orang Melayu masih ketinggalan. Siapa kata orang Melayu ketinggalan? Adakah perbandingan ekuiti 19% itu dijadikan ukuran oleh puak-puak ini menghukum pencapaian orang Melayu?

Tidak tahukah mereka bahawa orang Melayu banyak bekerja di sektor awam, berkhidmat sebagai polis dan tentera. Kurang minat terhadap perniagaan hanyalah tuduhan yang dangkal. Masih banyak orang Melayu yang berniaga di pasar-pasar dan membuka kedai runcit.

Apabila pegangan ekuiti dijadikan sandaran, memanglah jauh besar jurangnya. Masakan tidak, Tan Sri Lim Goh Tong, Robert Kuok Hock Nien dan Ananda Khrisnan sahaja sudah pegang berapa percent?

Kita buat perbandingan dari segi kuantiti, bukan kualiti. Kalau kita pecahkan 19% itu, maka kita akan lihat betapa banyaknya perniagaan-perniagaan yang dimiliki oleh Melayu tetapi dalam pecahan yang kecil.

Melayu masih lagi susah di luar bandar, mereka masih mengharapkan bantuan kerajaan. Melayu-Melayu bullshit yang saya katakan tadi yang tidak pernah rasa hidup di perkampungan nelayan, sawah bendang dan ladang getah tak merasa pun pahit getir hidup, lantas mahu hak istimewa digugurkan. Sungguh mudah!

UMNO korup. Saya tak nafikan. Tapi sekurang-kurangnya UMNO tak bangsatkan bangsanya sendiri. Dalam setandang pisang… pasti ada yang busuk. Saya ingin bawakan satu komen daripada Kalian Sawi;

“Ayah saya pernah berkata, peraturan pertama – ORANG MELAYU JANGAN SESEKALI MENJUAL TANAH. Peraturan kedua – apabila tidak ada duit – buat cara tidak ada duit. Peraturan ketiga – apabila mendapat duit, kita janakan lebih banyak duit daripada duit itu. Apa yang saya nak cakap kat sini, jangan salahkan UMNO kalau kita miskin. Nilailah diri sendiri. Rezeki allah itu ada dimana mana. Ianya bukan milik umno. Diri kita silap bila kita tak dapat rezeki, kita kata kroni umno ambil. Sejak bila pula umno penentu rezeki kita?”

2 tahun yang lalu, saya wujudkan blog bernama Combined Forces of Malaysian Bloggers. Saya mempunyai impian yang besar terhadap blog ini. Saya mahu jadikan blog ini sebagai blog yang mempromosikan semangat satu padu antara rakyat Malaysia tanpa kita mempersoalkan hak masing-masing. Pada mulanya blog ini telah mendapat sambutan yang hebat, apabila ia disertai oleh hampir 40 bloggers. Namun apabila masalah perkauman kian memuncak, blog ini sudah tidak lagi relevan dan telah ditinggalkan asas perjuangannya yang pada dasarnya diwujudkan oleh saya untuk menyatupadukan bloggers Melayu, Cina dan India. Usaha saya gagal.

Kekecewaan saya, saya zahirkan dalam satu artikel sebagai respon kepada Blogger Haris Ibrahim bertajuk Bangsa Malaysia: A Total Fake

Jika ada yang mahu kata saya rasis, silakan. Memang saya rasis. Saya menjadi rasis selepas melihat bangsa saya dihina dan dihenyak-henyak sedangkan mereka merupakan kaum pribumi di negara ini. Saya berketurunan Melayu-Cina. Namun disebabkan pergaulan saya sejak kecil dalam kelompok campuran, saya dapat membuat penilaian yang cukup jelas dan luas. Apa yang saya lihat orang Melayu sangat lembut dan mudah lupa, alpa. Masalah ini yang membuatkan kaum lain mula mengambil kesempatan terhadap kealpaan mereka.

Jika Dr. Ridhuan Tee yang merupakan Cina tulen sudah menegur sikap kelemahan orang Melayu yang perlu diubah, apatah lagi orang Melayu berdarah campuran atau pun Melayu Tulen pasti lah lebih besar peranan yang harus diambil, lebih berganda lagi berbanding dengan apa yang diucap oleh Ridhuan Tee.

Orang Cina sudah pun menjadi tuan dalam ekonomi, adakah kita akan terus biarkan mereka jadi tuan dalam politik juga?

(sumber;http://writtenbyhim.wordpress.com/2009/12/31/sial-menerima-pendatang-part-2/)

No comments: