Monday, December 14, 2009

Husam Musa - Siri 2



UNSPIN: Husam Yang Terlampau - Siri 2
Oleh: Abang Bulanja

Seperti yang telah kami janjikan dalam siri yang pertama, kini kami bawakan kepada anda siri kedua.

6. Rasuah didalam Projek Pembinaan loji Rawatan Air Merbau Chondong, Machang

Pembinaan tangki simpanan air di Bukit Ambiran, Machang sebenarnya tiada dalam perjanjian asal dan ianya juga tidak mengikut spesifikasi oleh kontraktor sehingga menyebabkan ianya gagal berfungsi untuk menyalurkan air ke kawasan yang sepatutnya.

Ini menyebabkan kerugian kepada AKSB serta pembinaan paip retikulasi di sekitar daerah Machang yang tidak mengikut spesifikasi (terlalu kecil) oleh kontraktor tetapi dibayar dengan harga normal oleh AKSB yang menelan kerugian RM 750,000.

Asalnya tangki ini tiada dalam kontrak tetapi waktu projek loji Merbau Chondong sedang dibuat, tiba-tiba AKSB mengarahkan kontraktor membina tangki ini. Ia juga dibina terlalu rendah menyebabkan tekanan air sama ada tiada langsung atau terlalu rendah (1-2 meter sahaja sedangkan mengikut piawaian ia patut lebih 10 meter).

Dalam kontrak juga, sepatutnya ada satu tangki sedutan (booster pump) tetapi ia tidak dibuat oleh kontraktor terbabit dan sepatutnya bayaran kepada kontraktor perlu dipotong lebih RM 1 juta (kos membina tangki sedutan ini) tetapi potongan yang dikenakan AKSB hanya RM 300,000 sahaja menyebabkan AKSB kerugian lebih RM 700,000.

Kontraktor terlibat ialah Roadbuilders.

Pembinaan tangki simpanan air di Bukit Peraksi, Pasir Puteh sebenarnya tidak mengikut spesifikasi (mengikut kontrak, ia asalanya dicadang untuk dibina di tempat melihat anak bulan di puncak Bukit Peraksi tetapi pembinaannya dialih ke anak bukit yang jauh lebih rendah) oleh kontraktor.

Ini menyebabkan air gagal disalurkan melalui Jambatan Tok Bali dan terpaksa dialih menggunakan laluan alternatif melibatkan tambahan paip sepanjang 16km dengan kos RM 10 juta (paip tambahan ini telah dibeli dari awal lagi menunjukkan perkara ini mungkin memang sengaja dilakukan untuk memberi keuntungan mudah kepada individu tertentu).

Mengikut kontrak satu tangki sedutan (booster pump)juga patut dibina di kaki bukit tetapi ianya tidak dibina menyebabkan kontraktor jimat lebih RM 1 juta.

Kontraktor terlibat ialah CAM Contract Works And Development.


7. Menyalahguna Media Alternatif

Terbongkarnya kisah Husam menguasai media alternatif apabila terjadi pertikaian sengit antara Husam dengan seorang pekerja Pegawai Urusetia Penerangan SUK Kelantan yang bernama Ramli Abdul Halim.

Ramli juga merupakan pemilik akhbar tabloid berjudul "Wasilah".

Husam melalui anak buahnya Khir Zahari Abd Ghani(bekas Pegawai Urusetia Penerangan SUK) telah mengutip duit KPK dan AKSB untuk membeli permit akhbar-akhbar tabloid bagi mempromosi PAS dan dirinya.

Ramli telah meletakkan jawatan sebagai Pegawai Urusetia Penerangan SUK Kelantan dan menarik balik permit miliknya Wasilah yang pernah disewa kepada syarikat kroni Husam.

Ramli tidak berpuas hati kerana berita-berita dalam Wasilah dipenuhi dengan propaganda politik yang melampaui sempadan (sepertimana yang digariskan oleh KDN), sedangkan pemilik asal permit itu adalah namanya.

Selepas itu Ramli menulis kritikan-kritikannya kepada Husam menggunakan blog yang bernama melikapakjangak.blogspot.com. Antara pendedahan Ramli (melikapakjangak)adalah dia tidak berpuas hati dengan layanan double standard Husam dengan membuat bayaran memilih bulu.

Kata Ramli, permit miliknya Wasilah hanya dibayar RM1000 sebulan sedangkan permit Siasah (milik kawannya Mohd Sayuti Omar dibayar RM 6000 sebulan).

Cukup sekadar ini dahulu, kita bersambung kemudian. Dalam siri akan datang kami, The Unspinners akan mendedahkan Percaturan Kroni Husam!

Posted by The Unspinners at 2:30 PM
Labels: Husam Musa

(sumber;http://theunspinners.blogspot.com/2009/12/unspin-husam-yang-terlampau-siri-2.html)

No comments: