Monday, December 14, 2009

Husam Musa - Siri 3



UNSPIN: Husam Yang Terlampau Siri 3
Oleh Abang Bulanja

Ini adalah siri ke 3 siri pendedahan Husam yang Terlampau, kali ini kami akan menceritakan tentang Percaturan Kroni Husam Musa. Berikut adalah nama-nama kroni tersebut:

Kroni No 1. - Mohd Fazli Ab. Samat

Mohd Fazli Ab Samat pernah dicaturkan Husam sebagai Pengarah Urusan Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK). Walhal penama ini mempunyai rekod buruk dan terlibat dengan korupsi.

Dia didakwa menyalahgunakan wang syarikat untuk Projek Kambing Jamnapari. Sekarang dia telah dipecat daripada menjawat jawatan Pengarah Urusan KPK.

Kroni No 2. - Mohd Fauzi Abdullah

Mohd Fauzi Abdullah dilantik sebagai Pengarah Urusan Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) hingga sekarang walaupun tidak disukai oleh pekerja bawahan. Beliau secara tidak sah mengarahkan kakitangan AKSB memasang dan membaiki paip secara percuma di rumahnya sendiri di Taman Sari, Kota Bahru pada tahun 2005 sedangkan beliau tidak berhak ke atas kemudahan itu.

Beliau juga secara tidak sah mengarahkan pengurus projek syarikat yang diberikan kontrak memasang paip retikulasi oleh AKSB, memberikannya sebuah telefon bimbit berjenama Nokia berharga kira-kira RM2,00 kepadanya pada tahun 2006 sedangkan beliau tidak berhak ke atas kemudahan itu.

Beliau sekali lagi secara tidak sah telah membuat satu tuntutan ke atas satu hadiah peribadi yang diberikannya kepada Pengarah Kastam Negeri Kelantan berharga kira-kira RM200 sedangkan beliau tidak berhak ke atas kemudahan itu. Rekod tuntutan ini boleh dilihat dalam akaun AKSB.

Penyalah gunaan Fauzi yang seterusnya adalah apabila beliau secara tidak sah mengarahkan AKSB memberikan sumbangan sebanyak RM1,000 kepada Persatuan Murid Tua Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCOBA) bagi tujuan membeli permaidani sedangkan beliau tidak berhak ke atas kemudahan itu kerana permintaan MCOBA adalah dibuat atas sifat peribadinya sebagai ahli MCOBA dan bukan sebagai Pengarah Urusan AKSB. Rekod tuntutan ini boleh dilihat dalam akaun AKSB (pembayaran dibuat oleh AKSB pada 10 Mac 2005)

Beliau secara tidak sah mengarahkan AKSB memberikan sumbangan kepada Sekolah Menengah Agama Maahad Muhammadi, Kota Bharu. Sedangkan beliau tidak berhak ke atas kemudahan itu kerana permintaan sekolah dibuat atas sifat peribadinya sebagai bapa kepada seorang pelajar di situ dan bukan sebagai bapa kepada seorang pelajar di situ dan bukan sebagai Pengarah Urusan AKSB!

Pembayaran dibuat oleh AKSB sebanyak RM200 pada 26 mac 2003, RM500 pada 15 April 2003, RM1,000 pada 17 April 2003, RM600 pada 6 Februari 2005 dan RM350 pada 25 mei 2005 dan yang terakhir pada 10 Mac 2005.

Beliau secara tidak sah mengarahkan kakitangan AKSB memasang dan membaiki paip air secara percuma di rumah emak Ahli Dewan Undangan Negeri Kijang, YB Datuk Husam Musa di kampung Kota, Kota Bharu pada 24 Mei 2007 dan di rumah ayah ADUN Kemahang, YB Mejar Anizam Abdul Rahman di kampung Salor, Pasir Mas pada tahun 2005 sedangkan mereka tidak berhak ke atas kemudahan itu.

Kedua-dua kroni Husam itu telah disiasat oleh BPR.

Bersambung lagi, nantikan siri seterusnya.
Posted by The Unspinners at 8:15 PM
Labels: Husam Musa

(sumber;http://theunspinners.blogspot.com/2009/12/unspin-husam-yang-terlampau-siri-3.html)

No comments: