Thursday, December 31, 2009

PANEH MIANG: Raja-Raja Melayu Perlu Bertindak



Thursday, December 31, 2009
Raja-Raja Melayu Perlu Bertindak

PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN PERKARA 3 (1) Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan; tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.

PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN PERKARA 11 (4) Undang-undang Negeri dan mengenai Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan ugama antara orang-orang yang menganuti ugama Islam.

PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN PERKARA 38 (2) Majlis Raja-Raja hendaklah menjalankan tugas-tugasnya bagi - (b) Mempersetujui atau tidak mempersetujui supaya apa-apa perbuatan, amalan atau upacara ugama meliputi seluruh Persekutuan.

1. Kami pernah mempertikaikan kredibiliti Lau Bee Lan sebelum ini dalam artikel LAU BEE LAN: Antara Herald dan MB Perak, tapi nampaknya tiada siapa yang mengendahkannya.

2. Hari ini Lau Bee Lan menegaskan Kementerian Dalam Negeri telah bertindak secara salah ketika mengenakan larangan penggunaan perkataan "Allah" dalam penerbitan mingguan Herald dan telah membuat keputusan untuk memihak kepada tuntutan gereja.

3. Sudah sampai masanya Raja-Raja Melayu campur tangan dalam hal ini.

4. Sudah tiba ketikanya Perkara 11 (4) dikuatkuasakan habis-habisan.

5. Sudah tiba saatnya kuasa yang terkandung dalam Perkara 38 (2) (b) dititahkan oleh Raja-Raja Melayu.

6. Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!

7. Jangan kita terikut jejak Indonesia yang caca marba anutan agamanya.

(sumber;http://paneh.blogspot.com/2009/12/raja-raja-melayu-perlu-bertindak.html)

1 comment:

TAAVEEKUN PERAK said...

salam ziarah bro,
teman setuju 200% sekiranya majlis raja2 masuk campur dlm perkara tersebut.