Thursday, December 31, 2009

Sial menerima pendatang – Part 1

December 30, 2009 • 8:03 pm
Sial menerima pendatang – Part 1

Satu masa dulu saya pernah memperjuangkan hak kesamarataan antara semua kaum. Pernah dalam satu forum yang diadakan di UiTM, saya mempersoalkan percanggahan antara artikel 8 dan artikel 153 dalam perlembagaan persekutuan. Saya mempersoalkan terus perkara ini dihadapan seribu audience, Raja Muda Perlis, Dato VC UiTM, Datuk Ahmad Zahid Hamidi dan Ezam Mohd Noor yang merupakan speaker pada forum tersebut.

Saya mempersoalkan mengapa kita terus bersengketa sesama kaum, kenapa kita perlu bergaduh dan sebagainya.Riak wajah Dato VC kesayangan kami nampak berubah kerana saya berani berkata sedemikian di hadapan Raja Muda Perlis dan Dato Ahmad Zahid Hamidi.

Namun saya terkejut kerana keberanian saya menyuarakan pendapat sedemikian disambut oleh tepukan gemuruh oleh semua penonton yang hadir. Ini membuktikan UiTM bukan rasis, kerana kebanyakan dari mereka berkongsi pendapat yang sama dengan saya.

Saya juga antara yang tidak menyokong perhimpunan pelajar UiTM untuk menyerahkan memorandum kepada TS Khalid Ibrahim kerana saya berpendapat kita sudah terlalu rasis. Apabila papan-papan tanda di UiTM banyak dinaikkan tentang hak istimewa orang Melayu, artikel 153, saya mengkritik papan-papan tanda tersebut dinaikkan kerana kita mempunyai pensyarah dari kaum India dan Cina, kerana saya berpendapat itu adalah rasis.

Namun nampaknya saya sudah tersilap langkah. Sikap toleransi saya telah dipijak-pijak oleh orang bukan Melayu. Makin lama saya biarkan, makin naik lemak. Saya rasa segala perjuangan untuk kaum asing yang saya hamburkan sia-sia apabila bangsa saya terus dihina dan dicaci.

Adakah mereka lupa bahawa mereka merupakan kaum pendatang? Jangan tidakkan sejarah. Sejarah adalah sejarah yang akan berkekalan hingga hari kiamat sekalipun. Saya siang malam membela bangsa asing sedangkan bangsa saya terus dikotak-katikkan oleh puak-puak pelampau ini.

Betullah kata Dr. Ridhuan Tee, orang Melayu sangat bertoleransi dan baik, tanpa disedari, mereka dihenyak-henyak macam batang pisang lembik tidak bernyawa. Saya bersyukur kerana saya sudah sedar dan bangkit dari tidur. Memang dasar tak kenal dek untung, sudah diberi betis mahu peha.

Apakah orang-orang Melayu dalam DAP dan PKR masih belum sedar?

Hanya ada satu amaran buat orang bukan Melayu – jangan persoalkan hak istimewa orang Melayu. Berhenti. Kerana apabila orang Melayu sudah mula mempersoalkan hak mereka, maka susah nanti. Begitu sombong komentar-komentar bukan Melayu di blog saya ini, ada yang meminta supaya gugurkan hak orang Melayu dan bersaing secara sihat dengan mereka.

Cermin lah diri dahulu. Adakah patut seseorang datang ke rumah anda dan berkata – mari kita bergaduh, siapa menang dia boleh ambil rumah ini.

Inilah yang dikatakan puak tak sedar diri. Janganlah begitu sombong dan bongkak, sudah namanya negeri ini Tanah Melayu, maka Tanah Melayu lah jadinya. Puak-puak tak sedar diri ini lupa, mereka harus ingat jika bukan kerana British yang membawa masuk orang Cina ke Tanah Melayu dan beri mereka modal, tanah, dan lombong untuk berniaga, jangan mimpi boleh kuasai ekonomi Malaysia pada hari ini.

Sedarlah diri wahai kaum pendatang, jangan bongkak.

Kalau bukan kerana British yang membawa masuk orang-orang cina dan india, mungkin Malaysia hari ini aman tanpa sebarang sengketa. Hidup bangun Malaysia terletak di tangan orang Melayu. Sejahat-jahat Melayu, sebaik-baik cina. Apapun negeri ini dijayakan atau digulingkan oleh orang Melayu sendiri.

Apakah kita dapat melihat suasana di Malaysia ini seperti di negara-negara di Amerika Syarikat, Kanada dan sebagainya? Di Amerika Syarikat pun orang Cina yang telah tinggal selama 80 tahun masih tidak layak memohon tanah. Untungnya Orang Cina dan Orang India di Malaysia, nasib mereka jauh lebih baik daripada orang-orang di negara India dan China. Mereka patut bersyukur. Namun malangnya, mereka tidak.

Kita lawan fakta dengan fakta. Kalau orang bukan Melayu mahu persoalkan satu hak Melayu, orang Melayu boleh persoalkan 10 hak bukan Melayu. Sesungguhnya Tun Sambanthan pernah berkata bahawa orang India patut bersyukur kerana bertuankan orang Melayu. Di negara sendiri pun mereka dihambat keluar dan tidak dilayan seperti saudara sekulit, namun orang Melayu sangat bertolerasi dan menerima mereka dengan hati terbuka.

Kerana itu saya harus menyalahkan orang-orang Melayu pada zaman dahulu akibat daripada apa yang mereka telah lakukan, kita generasi hari ini yang menanggung bebanan perkauman yang dahsyat. Jika kita boleh korek kubur-kubur orang-orang Melayu yang memberikan kerakyatan pada bangsa asing hari ini, kita hidupkan mereka, mungkin mereka akan menangis menyesal dengan apa yang telah mereka lakukan.

(sumber;http://writtenbyhim.wordpress.com/2009/12/30/sial-menerima-pendatang-part-1/#more-2361)

No comments: