Wednesday, May 19, 2010

Salahkah jika melayu rasis?


Salahkah jika melayu rasis?

Posted by che_wan
Mei 18

Ramai yang beranggapan, jika bangsa melayu bercakap mengenai kaum lain, bangsa melayu akan menjadi rasis.

Bagi saya, salahkah jika saya menjadi rasis? Salahkah saya bersifat rasis jika kerana mahu menjulang kepentingan bangsa saya? Salahkah jika menjadi rasis jika kepentingan bangsa saya semakin terancam?

Jika dulu ramai pemimpin-pemimpin cina mengatakan bahawa Biro Tata Negara (BTN) boleh membuatkan seseorang menjadi rasis dan mereka mahu kerajaan mengharamkannya, saya sebenarnya tak perlukan BTN untuk menjadi rasis.

Lihat sahaja di depan, belakang, kiri dan kanan kita sewaktu berkunjung ke pusat-pusat bandar. Bersepah dengan penguasaan ekonomi kaum cina.

Malah ketika kunjungan saya ke Sibu, saya dapati hanya ada 6 sahaja kedai makanan melayu yang ada disana. Itupun ada yang terpaksa berkongsi di belakang kedai kaum cina.

Salahkah saya menjadi rasis dengan keadaan yang menyesakkan jiwa melayu saya seperti ini?

Di bandar Sibu, di Shah Alam, Kuching, Georgetown, Alor Star, Damansara, Ipoh, Temerloh, Seremban dan hingga Johor Baharu, saya dikelilingi oleh perniagaan kaum cina yang maju dan kaya raya.

Bukan saya bersikap irihati tetapi salahkah jika saya bersifat rasis bagi menyedarkan bangsa melayu tentang survival warisannya nanti?

Apabila saya melihat iklan pekerjaan di syarikat kaum cina yang meletakkan syarat berbahasa ibunda mereka bagi setiap kekosongan jawatan, dan juga apabila saya melihat produk-produk bumiputera di anak tirikan didalam pasaran tempatan akibat dari penguasaan ekonomi oleh kaum cina ini, salahkah jika saya jadi rasis?

Mampukah saya menahan diri dari menjadi rasis dengan melihat penindasan serta layanan double standart kaum cina didalam sektor ekonomi terhadap bangsa saya seperti ini?

Dan akhir sekali, kini politik negara juga sudah semakin kalut. kaum cina semakin menolak kerajaan biarpun berjuta-juta nilai peruntukkan dihabiskan untuk kaum mereka.

Mereka menolak kerajaan sedia ada hanya kerana mahukan penguasaan politik oleh kaum cina. Ini telah dibuktikan oleh mereka di Bukit Gantang, Hulu Selangor dan juga di Sibu.

Jadi, salahkah saya menjadi rasis jika ini menjadi penyebabnya?

Saya rasis kerana perjuangan bangsa saya !

Saya rasis kerana maruah tanah air saya !

Dan saya menjadi rasis kerana saya tahu, hanya bangsa saya di negara ini yang mampu mempertahankan kesucian agama saya !

Beberapa penulisan saya selepas ini akan menyentuh mengenai perangai kaum cina terutamanya di dalam senario politik sekarang.

Jika mahu mengatakan saya rasis, memang saya rasis. Tetapi harus di fikirkan, salahkah sifat rasis saya?

(sumber;http://pusakaayahnda.blogspot.com/2010/05/salahkah-jika-melayu-rasis.html)

No comments: