Monday, May 17, 2010

Ini dia KUDA DAP....


Sunday, May 16, 2010
Ini dia KUDA DAP....


Hari ini ada orang Melayu yang tidak sedar tentang sejarah DAP. Sanggup menjadi kuda politik DAP. Democratic Action Party (DAP) dalah serpihan People Action Party (PAP) yang diasakan oleh Lee Kuan Yew untuk menyaingi Perikatan. Apabila Singapura berpisah dari Malaysia pada 9 Ogos 1965, pendaftaran serpihan parti PAP yang ada di Malaysia telah dibatalkan pada 9 September 1965.

Devan Nair pada waktu itu adalah Ahli Parlimen Bangsar cuba menghidupkan semula PAP dengan nama Parti Tindakan Rakyat tetapi ditolak oleh pendaftar pertubuhan.

Devan Nair kemudian menggunakan nama Parti Tindakan Demokratik atau dalam inggerisnya "Democratic Action Party, DAP" dan ianya diluluskan pada 19 Mac 1966.

Pada awalnya Devan Nair berikrar DAP tidak akan menjadi parti yang mengamalkan dasar perkauman dan mencantumkan kembali Singapura dan Malaysia. Namun hari ini, DAP masih lagi dikuasai secara majoritinya oleh satu kaum sahaja dan dasarnya untuk mempertikaikan hak orang Melayu memang amat ketara. DAP sudah tersimpang jauh daripada idea pengasas awalnya.

DAP adalah serpihan daripada PAP di Singapura. Orang Melayu perlu tahu sejarah agar pisang tidak berbuah dua kali. Jangan jadi kuda tunggangan DAP.

(sumber:angin perubahan)

Posted by Buaya-Merah at Sunday, May 16, 2010

(sumber;http://buaya-merah.blogspot.com/2010/05/ini-dia-kuda-dap.html)

1 comment:

naDim'IQ said...

MELAYU & ISLAM dah diLIBERALisasi oleh PR sendiri.. tiada BANGSA lain yg BOLEH PERTIKAIKAN HAK MELAYU, ISLAM dan PEMIMPIN MELAYU!

KALAU NAK CUBA, MELAYU TETAP KUAT SEPERTI 13 Mei'69!!!