Tuesday, May 4, 2010

Keluar BN bersama rakan parti, Pemuda MCA



Keluar BN bersama rakan parti, Pemuda MCA

Lim Hong Siang | May 03, 2010 12:12:09 pm



Ketua Pemuda MCA Selangor, Kow Cheong Wei mencadangkan agar MCA keluar Barisan Nasional bersama-sama parti komponen yang lain, termasuk Gerakan dan MIC.

"Kami tidak mahu dipandang ringan. Jadi, apakah kita perlu meninggalkan BN, berdikari dan kemudiannya kembali ke BN semula?" Kow Cheong Wei dipetik oleh Sinchew Daily untuk berkata sedemikian dalam satu dialog politik bersama Pemuda MCA di Selangor dan Wilayah Persekutuan pada 30 April.

Beliau mendakwa dirinya menerima banyak sms yang mencadangkan agar MCA keluar dari BN. Jadi, Kow Cheong Wei melontarkan persoalannya, dalam keadaan di mana matlamat BN tidak selari dengan dirinya, apakah MCA yang mendahulukan masyarakat Cina perlu keluar dari BN, membina kewibawaan dirinya di kalangan komuniti Cina, dan kembali ke BN selepas itu (cukup berwibawa)?

Menurut laporan Sinchew Daily, isu yang dibincangkan dalam dialog politik itu termasuklah "bangsa atau negara yang harus didahulukan?". Malah, mereka mempertikaikan sama ada sistem dua parti itu adalah check and balance, ataupun isu yang dilontarkan oleh pembangkang untuk mengaburi fokus, dalam konteks politik yang berorientasikan isu?

Pembangkang melontarkan "gas racun"


Selain itu, Kow Cheong Wei (gambar) juga menyelar pembangkang, yang kononnya hanya membincangkan isu sistem dua parti di kawasan pengundi Cina, dan tidak menyentuh isu tersebut di kawasan pengundi Melayu. Ahli Pemuda MCA yang lain turut membidas pembangkang kerana melontarkan "gas racun" kepada rakyat, supaya rakyat hilang yakin terhadap kerajaan.

Malah, pemuda MCA mengkritik bahawa tindakan membangkitkan isu sistem dua parti ini ibarat "bermain api".

Di samping itu, Ketua Pemuda Wilayah Persekutuan MCA, Chiew Lian Keng juga mencadangkan agar UMNO memberi kata putus dalam hubungannya dengan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA).

Ka Siong: Tiba masanya menyerang balik

Ketua Pemuda MCA, Wee Ka Siong juga memberi amaran kepada Pemuda UMNO, bahawa kesabaran MCA mempunyai batasnya. Sudah tiba masanya Pemuda MCA bangkit untuk menyanggah tuduhan bahawa MCA adalah liabiliti kepada BN, kata Wee Ka Siong yang juga Timbalan Menteri Pelajaran.

Wee Ka Siong (gambar) menganggap Pemuda UMNO tidak harus menyimpulkan bahawa MCA patut keluar dari BN hanya berdasarkan keputusan PRK Hulu Selangor, yang memperlihatkan kehilangan sokongan masyarakat Cina terhadap MCA.

"Sesungguhnya kenyataan sedemikian keluar dari sebahagian ahli UMNO, namun hujah sedemikian cukup untuk membakar jambatan yang terjalin antara parti komponen BN, seoalah-olah memusnahkan asas kerjasama antara Melayu, Cina dan India dalam sekelip mata," kata Wee Ka Siong.

Cadangan keluar BN bukannya sesuatu yang baru di kalangan parti komponen BN selain UMNO. Sebelum ini, Ketua Pemuda Gerakan, Lim Si Pin juga meluahkan pandangannya untuk "keluar BN demi mengembalikan maruah", pada awal bulan Mac, 2010.

Baca: Keluar BN untuk kembalikan maruah, Ketua Pemuda Gerakan

(sumber;http://merdekareview.com/bm/news.php?n=10762)

3 comments:

Anonymous said...

Bagusss...sangat-sangat dialu-alukan..!! UMNO pastikan mana2 kawasan mca tuh...mostly, majority melayu, berilah pada orang melayu...tapi melayu tolong melayulah...bukannya melayu jadi anjing dan barua cina...lagi hancur dibuatnya nanti..!
So, mca...JANGAN MENYALAK MACAM ANJING...TOLONG BERAMBUSSKAN DIRI ANDA DARI BN CEPAT2...DUDUK DALAM BNPUN SERUPA BABI JUGAK...KERJA TAK BUAT, TAPI MAKAN BANYAK KUAT...SEMUA LU MAU...BILA KALAH, SEMUA SALAH UMNO, APA DAP KUTUK MELAYU...LU ORANG KALAU TAK IKUTPUN, LU ORANG DIAM-DIAM MACAM ORANG PEKAK..SERUPA TUN DUNLAH...TUN M BILANG..ELEGANT SILENT. USIK SIKIT HAL CINA LU ORANG MACAM NAK MAMPOSS BUAT BISING, MACAM CINA DUNG DUNG CEHH.!!
MCA KELUAR BNPUN EFEK KECIK AJER, DUDUK DALAM BNPUN TAK BOLEH HARAP...NIAMAH PUNYA BANGSA!
HARAP2 GERAKANPUN KELUAR SEKALILAH...KITA TENGOK APA JADIK...!! KNNBCB!!!

keris karat

tebing tinggi said...

Molek sangatlah cadangan itu ,lebih elok kalau dapat dikotakan ,jangan cadangan hanya tingal cadangan sahaja .
Jelas dilihat adanya MCA,Gerakan,juga MIC dalam barisan hanya untok memainkan kepentingan diri bukannya kepentingan negara jadi eloklah bersendirian agar tidak tergugat kesetabilan BN itu sendiri dan melemahkan UMNO.
Galakan harus diwar-warkan kapada mereka-mereka ini.


1sekolah >1bahasa >1malaysia

naDim'IQ said...

nak KELUAR silakan.. tapi PENYATUAN MELAYU perlu UTUH macam sebelum turunnya bendera UNION JACK, MELAYU mesti DISATUKAN ATAS NAMA ISLAM & BANGSA jika tidak.. CELAKA yg Xtau TERIMA KASIH ni akan MENGGULAkan plak MELAYU2 LIBERAL untuk MELEMAHKAN KITA.. Xsalah kalau MEREKA X diberi KUASA dalam POLITIK!!!

MALAYsia for MALAY