Monday, August 9, 2010

SIAPA YANG MENGUASAI INDUSTRI HALAL MALAYSIA..?

SIAPA YANG MENGUASAI INDUSTRI HALAL MALAYSIA..?

Salam dan marhaban,

Pengguna produk Halal di Malaysia adalah sebanyak 60% dari penduduk Malaysia.Pendapatan daripada produk Halal sahaja adalah sekitar RM 1 billion setahun!...Sumber:Buletin Utama TV3 6.5.2008.

PAU AHMAD DAN MEE SEGERA BISMI



Ramai yang dah tahu..pau ahmad bukan buatan muslim.Dulu masa pau ahmad mula-mula keluar di pasaran, kita berkhayal seseorang bernama Pakcik Ahmad yang telah berjaya dalam bidang perniagaan sehinggakan pau dia terpasar di seluruh Malaysia.Kita pun banggalah ada usahawan Muslim yang berjaya dengan produk makanan yang diyakini halal.Lepas itu dengar desas-desus, pau Ahmad bukan Pakcik Ahmad yang buat..tapi seorang Uncle yang tidak ada bin di namanya. Kita kata "Ek eleh..itulah Melayu...asal ada melayu Islam berjaya, mulalah buat fitnah"

Sekali NTV7 mewawancara tauke Pau Ahmad dalam satu rancangan Mandarin tentang usahawan berjaya di Malaysia, kita terkejut tapir bila melihatkan kilang besar yang menghasilkan pau Ahmad tidak sama sekali dimiliki oleh seorang Muslim.Pekerja yang buat pau pun bercampur-campur.Rupanya produk mee segera BISMI pun di hasilkan oleh kilang yang sama.

kisah satu

Pandangan peribadi saya- saya sebagai pengguna rasa tertipu.Otak dan hati saya, bila nak beli produk makanan- saya usaha juga cari buatan orang Muslim.Nak bagi anak makan.Cakaplah apa pun pada saya-JAKIM dah yakini halal atau hujah orang lebih bijak agama :situasi darurat dibolehkan/diharuskan beli makanan dari non-muslims...Hak saya sebagai pengguna adalah untuk membeli produk berjenama muslim dari pengeluar muslim.Dan si pengeluar bukan Islam TIDAK BERHAK untuk menipu saya dengan penyamaran jenama.Tetapi siapa yang dapat lindungi hak saya?

Kisah Dua

Chipsmunk menulis "A'kum Dato' dan semua sahabat,

Ini berkenaan semalam, saya bersama Dato' minum pagi di sebuah
gerai,

semasa hendak membayar minuman tersebut saya terlihat ada dua
gerai yang menjual pau, jika tidak silap satu pau tersebut di tulis
Pau Al-Ain dan satu lagi Pau Ahmad.

Secara spontan saya teringat, sewaktu pejabat saya di Bandar
Teknologi Kajang, Semenyih. Semasa itu saya dengan seorang lagi
rakan perniagaan Ustaz Ridzuan cuba mencari rakan-rakan bagi
membangunkan pasar malam IKS di sekitar bandar kajang, bangi dan
semenyih.

Semasa sedang mencari-cari rakan-rakan untuk membekalkan produk-
produk halal kepada usahawan pasar malam tersebut terlihat dek kami
kilang membuat pau iaitu PAU AHMAD.

Dengan selambalah saya dan Ustaz Ridzuan masuk kekilang untuk
berkenalan dengan Ahmad tuan punya kilang. Bila masuk je yang
menyambut kami adalah seorang perempuan Melayu yang bertudung labuh,
alhamdulillah dapat lagi seorang usahawan melayu yang agak famous
juga sebab dah beberapa kali bila berhenti di R&R saya makan pau
AHMAD nih.

Perempuan Melayu nih bertanya kepada kami nak jumpa siapa? Dan
kami maklumkan kepada beliau yang kami nak jumpa Boss, dia agak
hairan maklumlah Ustaz Ridzuan nih pakai serban dan saya pula
bertali leher.

Perempuan Melayu nih jawab, Boss tak ada di pejabat dia dah
keluar dan kami minta kebenaran masuk ke kilang nak tengok, tetiba
keluar seorang perempuan cina yang kemudiannya kami tahu rupanya dia
adalah pengurus kilang.

Kami jadi was-was kenapa pula kilang macam nih ada pengurus cina
dan kami di bawa masuk ke pejabat yang mana pandangan saya dan ustaz
Ridzuan terpandang kepada Tok Kong yang ada dalam pejabat tersebut
dan semua pekerjanya (ofis) adalah cina.

Kami kembali bertanya kepada pengurus cina tersebut, En. Ahmad
pergi kemana? Dengan selamba dia maklumkan kepada kami bahawa
en.Ahmad bawa Boss keluar.

Kami lagi bertambah konfius, wah kalau Ahmad bawa Boss siapa
pulak si Boss nih? Kami bertanya lagi itu Boss sapa nama?
Alamak.... Boss Ah Chong rupanya... Istifar panjang Ustaz Ridzuan.
Rupa-rupanya Pau Ahmad diambil sempena nama Driver dia.


Aduh terkena lagi sebiji...

TABUNG HAJI DAN SILVER BIRD GROUP

Jadinya Tabung Haji yang menyimpan duit-duit tabungan bakal-bakal Pak Haji dan Mak Hajjah telah menandatangani satu memorandum dengan sebuah syarikat bukan Muslim Silver Bird Group Sdn BHd (SBG) untuk melabur dalam pengeluaran makanan halal.


Salah satu produk makanan SBG ialah roti High Five.Persatuan Pengguna Islam Malaysia telah mengklasifikasikan roti jenama ini sebelumnya sebagai tidak bersih dan tidak boleh dikategorikan di dalam makanan halal.Boleh lihat website PPIM sebelumnya.

Kalau sebuah perbadanan kewangan Islam itu sendiri lebih galak membantu yang bukan Islam untuk keluarkan makanan halal---siapa yang akan membantu pengeluar-pengeluar makanan Muslim yang berlambak di luar sana yang memerlukan sokongan dana?

MIHAS

Kalau tidak silap saya MATRADE akan anjurkan Pameran Halal Antarabangsa-MIHAS pada 10-11 Mei ini.

Petang semalam di dalam rancangan temubual radio IKIM.FM dengan Dr.Zainal (ayam organik)- DJ Radio sendiri mengeluh kerana tapak-tapak expo MIHAS tidak dikuasai oleh Muslim.

Salah siapa kalau pengeluar-pengeluar kecilan Muslims tidak berupaya menguasai tapak expo MIHAS?

HALAL DEVELOPMENT CENTRE (HDC) dan LOGO HALAL

So, sumber-sumber dari MATRDADE menyatakan HDC yang dipengerusikan oleh anak menantu Pak Lah, Khairy Jamaluddin akan mengambil hak pemberian logo halal kepada pengeluar daripada JAKIM.Maknanya JAKIM selepas ini tidak lagi bertanggungjawab untuk menentukan dan meluluskan tanda halal pada mana-mana produk makanan.

Adakah logo halal itu akan menjadi produk komersil semata selepas ini?Atau adakah tapisan halal itu semakin baik?

Jadi jangan hairanlah kenapa TV3 beria-ria mengkupas isu halal di dalam BUletin Utamanya..


Dr.Zainal dan produk azzin

Saya tidak kenal Dr.Zainal.Saya hanya dengar melalui IKIM.FM tentang pandangan, visi dan misi beliau dalam menunaikan kewajipan membantu pengguna Islam.Saya tiba-tiba menjadi peminat beliau yang setia.Anda boleh dengar di IKIM.FM setiap hari selasa antara jam 5- 5.30 petang

Kata-kata dia menyentuh hati saya.Bukan berbunga-bunga dan meleret-leret.Tetapi bunyi cukup ikhlas, bersemangat dan tabah.

Produk Azzin (harap maaf kalau saya silap eja ) yang merangkumi seluruh produk dari daging burger, roti burger hingga barangan pengguna yang lain- 100% di jamin dibuat serta dikeluarkan oleh orang Islam dan menurut syariat.

Menariknya- Azzin tidak akan membeli dan menjual produk mereka dari atau ke hypermarket2 diseluruh malaysia walaupun mempunyai permintaan kerana prinsip Dr.Zainal tegas.Hypermarket tidak dikuasai oleh orang Muslim.Kalau dia pasarkan barangan Azzin ke hypermarket ini akan membunuh pengedar-pengedar Azzin di seluruh Malaysia.

Produk Azzin seperti ayam organik mungkin sedikit mahal tetapi apalah sangat kalau dibandingkan dengan kualiti makanan tersebut yang kita suapkan pada anak-anak kita.Saya beli ayam organik ini dari Section 17 Shah Alam.Memang tahan lama dan tidak berbau.Tidak seperti ayam cucuk.

Saya doakan mudahan cita-cita Dr.Zainal ini untuk membuka Supermarket khas menjual produk keluaran orang Islam tercapai.

Dalam masa itu, kita selaku pengguna perlu buat transformasi dengan membeli barangan keluaran produk Muslims seperti Azzin.

Note: saya bukan pengedar azzin dan tiada kepentingan dalam Azzin.@sombongtau.

Later days...

diposkan oleh Admin pada 19:05

(sumber;http://stanceofmuslimah.blogspot.com/2008/05/halal-oh-halal-pau-ahmad-pun-bukan.html)

No comments: