Friday, August 20, 2010

Lembaga Disiplin DAP ‘kena main’ ?

Lembaga Disiplin DAP ‘kena main’ ?

OLEH ROSLI ISMAIL

Ini adalah mesej twitter dari Speaker Dewan Undangan Negeri Teng Chang Kim: To those who are not happy with my answer: when you jump into conclusion, don't complain when truth does not fit into your fiction.

Terserah pada tafsiran masing-masing.Ia merujuk kepada pembebasan beliau oleh Lembaga Disiplin DAP petang Khamis ekoran mesej twitternya "OMG! The Real culprit freed" (Oh Tuhanku! Dalang dilepas) – yang mula disangka mempertikaikan keputusan lembaga itu memecat Ahli Majlis Perbandaran Klang (MPK) Tee Boon Hock dari parti pada 31 Julai lalu.

Beliau dibebaskan setelah menjelaskan kepada lembaga itu sebenarnya mesej twitter itu merujuk kepada sebuah filem Hong Kong 14 Blades dan bukan mempertikaikan Lembaga Disiplin itu.

Bayangkan seorang bertaraf Speaker Dewan Undangan Negeri boleh main diam hal berkenaan begitu selama ini sehinggalah dipanggil mengadap lembaga itu.

Keadaan awalnya selepas diminta mengadap lembaga itu nampak amat serius.Malah Teng memberi kata dua tidak akan mengadap jika dipanggil atas kedudukannya sebagai Speaker Dewan Undangan Negeri.Katanya beliau cuma akan hadir jika dipanggil sebagai ahli biasa DAP.

Ini menyebabkan semua orang menyangka beliau ada simpan sesuatu untuk mempertahankan Tee dengan berkata ‘dalang sebenar dilepas’.

Menurut Teng beliau menghantar mesej twitter itu selepas menonton filem berkenaan dalam kereta semasa dalam perjalanan dari Batu Pahat ke Yong Peng pada malam 31 Julai.

Itulah penjelasannya semasa dipanggil mengadap lembaga itu di ibupejabat DAP di Petaling Jaya selama 45 minit.

Pengerusi Lembaga Disiplin DAP Tan Kok Wai berkata Teng dibebaskan dengan ‘ nasihat keras’ agar beliau berhati-hati membuat kenyataan sebarang kenyataan kepada media atau menerusi laman social seperti twitter.

Isu salahguna surat sokongan untuk dapatkan kontrak yang melibatkan Tee dan terbaru dakwaan seorang lagi ahli MPK turut terlibat telah merobek imej DAP yang selama ini kerap menghentam isu rasuah dan salahgunakuasa.

Selain dipecat dari parti Tee juga dipecat sebagai ahli MPK.

Namun semasa dipanggil memberi keterangan dan sebelum dipecat pada 31 Julai lalu,Tee mendakwa beliau mengeluarkan sokongan itu atas arahan Exco Kerajaan Negeri Selangor juga dari DAP,Ronnie Liu.

Tee pernah bertugas sebagai pembantu Ronnie Liu.

Exco Kerajaan Negeri Selangor itu turut dipanggil mengadap Lembaga Disiplin DAP sama dengan Teng untuk memberi keterangan mengenai dakwaan Tee.

Beliau bagaimanapun dibebaskan dengan ‘ peringkatan keras’ kerana tidak mengurus pejabatnya secara profesional seperti yang diharapkan oleh orangramai.

Ironinya dalam soal ini Ronnie Liu adalah antara pemimpin DAP yang cukup vokal menghentam apa saja yang didakwanya tidak betul pada Barisan Nasional.

Kata Tan mereka membebaskan Ronnie Liu kerana tidak temui cukup bukti untuk menyokong dakwaan Tee.

Apapun mereka tetap anggap beliau bertanggongjawab keatas isu surat sokongan yang dikeluarkan oleh Tee itu.

Beliau memberitahu Ronnie Liu tidak tahu yang Tee telah mengeluarkan surat sokongan kepada syarikat yang anak Tee ada kepentingan.

Maka mereka tidak mengesyorkan beliau dipecat atau digantung.

Bunyinya macam happy ending.

Namun Tan mengakui episod ini telah menjejaskan imej DAP.- 12/7/2010

Tee dipecat sebagai ahli Majlis Perbandaran Klang

Kerajaan Negeri Selangor telah memecat Tee Boon Hock dari DAP sebagai Ahli Majlis Perbandaran Klang.Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim beritahu Rabu siasatan dapati Tee telah salahguna surat sokongan untuk dapatkan kontrak kerajaan.

Baru-baru ini Lembaga Disiplin DAP pecatnya dari parti itu.Sementara itu Khamis Exco kerajaan negeri dari DAP Ronnie Liu akan mengadap lembaga disiplin DAP.Turut sama ialah Speaker Dewan Undangan Negeri Teng Chang Kim -11/8/2010

(sumber;http://www.agendadaily.com/cmspreview/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_8c09a339-7f000010-1d956ad0-453061f3)

No comments: