Saturday, August 7, 2010

PANAS ! Aiyaaa....... Chua Soi Lek MCA.


Saturday, August 07, 2010
PANAS ! Aiyaaa....... Chua Soi Lek MCA.
M.I.M tidak faham dengan modus operandi parti MCA dan juga Presidennya. Mereka gagal dengan teruknya pada PRU-12 dan sehingga kini parti tersebut masih gagal untuk berbuat apa-apa pun untuk memperbaiki kredibiliti dan imej mereka yang tercemar teruk.


Malah, ramai kaum Cina tidak melihat parti MCA sebagai parti yang mewakili mereka dan perubahan ini sangat memalukan. Tanyalah sesiapa sahaja rakan anda yang berbangsa Cina, mereka akan menggeleng kepala tanda tidak menyokong parti MCA. Mereka melihat parti MCA sebagai satu parti 'hidup segan mati tak mahu'.

Baru-baru ini Chua Soi Lek telah mengeluarkan satu kenyataan yang dengkel dan tidak masuk akal langsung. M.I.M tidak faham di mana akal IQ Chua Soi Lek apabila mengatakan bahawa pertembungan parti UMNO dan PAS yang 'menggunakan' agama untuk mengukuhkan kedudukan masing-masing telah menyebabkan beberapa polisi yang kurang berkesan dibuat oleh kerajaan. Dan kerana itu, negara terperangkap menjadi negara berpendapatan sederhana selama 10 tahun.

Amboi Chua Soi Lek! Sedap mulut sahaja menyalahkan matlamat menegakkan agama Islam sebagai penyebab kepada 'negara terperangkap menjadi negara berpendapatan sederhana'.

Apakah Chua Soi Lek benar-benar faham kepada asal-usul perjuangan parti UMNO dan parti PAS yang berlandaskan kepada menegakkan syariat Islam di negara ini ?

Agama tidak dapat diketepikan berasingan daripada politik dan kerana itu, intonasi dan kerangka politik parti-parti UMNO dan PAS tidak dapat lari daripada turut membincangkan kepentingan agama Islam.

Mungkin Anwar Ibrahim sahaja yang boleh mengasingkan politik dengan Islam apabila beliau enggan bersumpah muhabalah kerana mendakwa bersumpah itu tidak boleh dipolitikkan.

Dan adalah kurang sopan apabila Chua Soi Lek mengaitkan agama Islam sebagai salah satu daripada penyebab negara Malaysia tidak progresif. Lebih baik jika Chua Soi Lek buat homework dahulu dan pelajari sejarah kegemilangan dan kebenaran di dalam pengajaran agama Islam.

Satu persoalan besar, apakah motif sebenar MCA dan Chua Soi Lek memburuk-burukkan UMNO, rakan politik mereka?

M.I.M faham jika parti MCA benar-benar bekerja kuat untuk memastikan sokongan kaum Cina kembali kepada mereka.

Akan tetapi sehingga ke saat ini, mereka masih gagal untuk menyediakan recovery plan yang mengkagumkan dan mampu untuk membantu parti Barisan Nasional. Malah, parti MCA di anggap seperti duri dalam daging dan tidak lagi menyumbang ke arah kekuatan parti BN.

Mereka gagal bersaing dengan parti DAP dari segenap sudut terutamanya dari segi penambahan undi baru. M.I.M tidak mahu menyatakan jumlah pengundi baru yang telah diusahakan oleh parti MCA jika dibandingkan dengan parti DAP kerana ianya sungguh menyakitkan hati ini.

Malah, parti MCA cuba mengikut rentak tari parti DAP tetapi sangat sumbang dan lebih menimbulkan keraguan tentang keikhlasan parti tersebut!

M.I.M menyarankan kepada Chua Soi Lek supaya cermin diri dulu dan juga lebih banyak membuktikan keupayaan beliau menerajui parti MCA. Beliau lebih patut menceritakan gerak kerja dan statitistik penambahan sokongan kaum Cina kepada parti MCA daripada mencari kesalahan pihak lain untuk menutup kelemahan sendiri.

Dan jika kita perhatikan, parti DAP yang sangat suka mencari kesalahan pihak lain untuk menutup kelemahan parti tersebut.

Dua parti Cina yang menggunakan satu kaedah yang sama. Ada apa-apa ke?

(sumber;http://novandri.blogspot.com/2010/08/panas-aiyaaa-chua-soi-lek-mca.html)

1 comment:

Ular Menyusur Akar said...

Dia dengan dia masih tak betul, dah nak berlawan dengan UMNO pulak? Hari tu kena tegur dengan TPM pasal isu Allah. MCA bersengkongkol dengan DAP.

agbr47: Mereka ini tak mahu belajar dari sejarah. Pak Ali telah mulakan protes Melayu. Jangan cabar kami.