Sunday, June 12, 2011

Peringatan Untuk Pengguna Telefon Prabayar


Peringatan Untuk Pengguna Telefon Prabayar
Posted by anak malaysia
Sunday, June 12, 2011

DENGAR-DENGAR: bahawa kerajaan akan menaikkan cukai perkhidmatan bagi pengguna telefon prabayar dari 5 % pada masa sekarang kepada 6 % bermula bulan Julai ini.

Mungkin sesetengah orang belum mengetahui lagi mengenai perlaksanaan cukai ini. Ianya kan berlaku bermula Julai 2011. Kenaikan ini adalah meliputi semua syarikat telekomunikasi di Malaysia.

Jika sebelum ini cukai 5 % yang dikenakan oleh kerajaan diserap oleh pihak syarikat telekomunikasi, tetapi kenaikan kepada 6% ini semuanya akan ditanggung oleh pengguna.

Ini bermakna kita sebagai pengguna akan menanggung semua kos sebanyak 6 % itu. Jika kita beli kad prabayar berharga RM 10 kita kan dikenakan caj 6% bermakna baki yang ada dalam kad hanya RM 9.40 sahaja.

Jadi kita sebagai pengguna haruslah menggunakan telefon prabayar ini dengan sebijaknya. Mungkin kita tidak akan terasa dengan kenaikan ini atau mungkin juga sebaliknya.

Bagi pengguna telefon prabayar yang masih lagi semua keperluannya ditanggung oleh ibu bapa mereka, haruslah mengggunakan telefon prabayar dengan secara lebih berhemah. Ingatlah bahawa semua itu dibayar oleh ibu bapa. Janganlah membebankan lagi ibubapa kita. Kita bolehlah mencari kaedah lain untuk berhubung dengan rakan –rakan.

(sumber;http://www.melayukuhebat.com/2011/06/peringatan-untuk-pengguna-telefon.html)

2 comments:

Unknown said...

SALAM,
HARAP KENAIKAN CUKAI INI TIDAK BERLAKU !

zm.azami said...

Wsalam..

Begitulah harapan kita semua.. walaupun cukai perkhidmatan di kedai makan telah di kenakan 6%..