Friday, June 10, 2011

Isu Akhbar Cina: DWIKUASA KAUM DALAM POLITIK


arkib utusan:

DWIKUASA KAUM DALAM POLITIK

AKHBAR China Press terbitan 3 Jun 2011 pula memaparkan pandangan penulis, Goh Chi Zhong berhubung dakwaan bahawa Malaysia akan beralih kepada sistem dwikuasa kaum dalam politik yang melibatkan UMNO mewakili orang Melayu dan DAP kaum Cina.

Artikel bertajuk ‘Mirip dwikuasa politik antara kaum’ disiarkan di ruangan perbincangan umum rakyat pada halaman C15.

Menurut penulis, jika dakwaan yang dibuat oleh Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek benar-benar berlaku apabila orang Melayu dan Cina menjadi dua kaum yang bertentangan dalam politik, ia adalah satu malapetaka kepada perpaduan kaum di negara ini.

Segala apa yang didakwa Soi Lek nampaknya sudah pun mula berlaku apabila pengaruh kedua-dua parti itu terus membesar dan kuat dengan DAP menjadi parti pembangkang kedua terbesar di negara ini. Pada masa sama, pengaruh Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat masing-masing telah mengecil.

Ada penganalisis politik berpendapat, pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 yang akan menang besar adalah UMNO dan DAP, sebaliknya rakan kongsi atau komponen masing-masing termasuk MCA, Gerakan dan MIC yang berada dalam BN serta Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas yang berada dalam Pakatan Rakyat, akan menghadapi rintangan dan kekalahan besar. Roket akan hapuskan kerusi-kerusi MCA, Gerakan dan MIC.

Dalam pada itu, dijangka tidak ramai pula orang Melayu yang akan beralih secara drastik memihak kepada PKR dan Pas.

Apa yang mahu dikatakan di sini, walaupun kerajaan yang bakal dibentuk akan berasaskan kepada parti dominan yang mewakili etnik tertentu, ia tidak harus mengabaikan tanggungjawab kepada semua kaum.

(sumber;http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0609&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_06.htm)

No comments: