Friday, June 10, 2011

ISU AKHBAR CINA: KESAN KENAIKAN TARIF ELEKTRIK


ARKIB UTUSAN: 09/06/2011
ISU AKHBAR CINA

KESAN KENAIKAN TARIF ELEKTRIK

TIMBALAN Pengarang Sin Chew Daily, Lim Swee Guan dalam akhbar terbitan 1 Jun 2011 menulis mengenai kesan kenaikan tarif elektrik yang berkuat kuasa mulai tarikh berkenaan.

Seramai 75 peratus pengguna domestik atau 4.4 juta orang yang menggunakan kurang daripada 300 kilowatt sejam sebulan atau RM77 tidak akan terjejas.

Artikel bertajuk ‘Kesan daripada kenaikan tarif harga elektrik’ disiarkan dalam ruangan Sudut Pendapat di halaman 32.

Menurutnya, persoalannya adakah sektor industri dan perdagangan yang terlibat dengan kenaikan sebanyak 7.12 peratus akan menyerap peningkatan kos berkenaan supaya harga barangan keluaran mereka tidak dinaikkan dengan sewenang-wenangnya.

Kerjasama daripada sektor itu amat diperlukan kerana kerajaan menjangkakan kenaikan tarif elektrik akan mengakibatkan peningkatan inflasi 0.27 peratus. Kadar inflasi yang dihadapi rakyat pada April lalu telah menjangkau 3.2 peratus.

Dalam pada itu, sektor industri dan perdagangan harus menyesuaikan diri dengan peningkatan tarif elektrik dan pengurangan subsidi kerajaan dengan mengambil langkah berjimat cermat.

Sektor itu juga boleh mengurangkan kos tenaga buruh yang semakin meningkat dengan beralih menggunakan mesin-mesin automatik.

Jika keberkesanan pengeluaran di sektor berkenaan ditingkatkan, ia dapat menghindar negara ini daripada ‘perangkap negara berpendapatan sederhana’ selama-lamanya dan membolehkannya bersaing dengan negara-negara lain yang telah melakukan banyak perubahan untuk terus maju.

Contohnya, ekonomi Korea Selatan semakin mantap dan maju kerana negara itu memperkenalkan sistem luar biasa yang dinamakan projek ‘Han Jiang’, melibatkan pembangunan berasaskan kerjasama antara tiga pihak iaitu kerajaan, swasta dan rakyat.

Negara kita sudah berpuluh tahun menjadi negara yang berpendapatan sederhana, kini sudah tiba masanya untuk kita berubah.

(sumber;http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0609&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_06.htm)

1 comment:

Anonymous said...

kalau semua pakai mesin.. orang nak dapat mana duit.. x de keje,xde duit..aiyoo..ermm bagi elaun penganguran..
fahmi..