Monday, January 3, 2011

Pengerusi Felda Baru, Malapetaka Kepada Pembangkang




Perlantikkan Tan Sri Isa Samad (TSIS) sebagai Pengerusi Felda yang baru merupakan satu berita yang membanggakan kami penduduk Negeri Sembilan. Secara tak langsung ia mengesahkan keupayaan seorang anak Negeri Sembilan (walau lahir di Melaka tapi dibesar dan dituakan di Negeri Sembilan) dalam menggalas tanggungjawab besar memimpin sebuah organisasi penting negara seperti Felda.

Dari segi politik, perlantikkan TSIS juga merupakan satu tamparan hebat kepada parti pembangkang terutama PAS dan PKR yang menjadi alat DAP untuk memecah belahkan peneroka kawasan Felda yang terdiri majoriti orang melayu ini. Barua kafir lahanat wakil DAP dari PAS yang ditugaskan memecah belah peneroka Felda ini yang bernama Mazlan Aliman tidak ada sebesar kuman pun dari segala segi berbanding dengan TSIS.

PAS memang kena tukar anjing lain, anjing nama Mazlan Aliman ini sudah tidak sesuai untuk berhadapan dengan ‘gergasi’ politik macam TSIS. Anjing macam Mazlan Aliman ini hanya layak memutar belit kes-kes tuntutan peneroka di mahkamah yang ada diantaranya menang kerana peguam Felda yang tidak hadir. Dari segi politik, pengalaman Mazlan Aliman tidak langsung setanding dengan TSIS yang kerjaya sebagai Menteri Besar saja pun sudah menjangkau 22 tahun.

Ketewasan calon PAS merangkap pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan di tangan TSIS (majoriti berganda) dalam pilihanraya kecil Bagan Pinang tahun sudah membuktikan TSIS memang ‘the PAS killer’. PAS tidak pernah menang dengan TSIS, baik di kerusi DUN lamanya di Linggi dan Parlimen Jempol pada 2004. Memandangkan pakatan pembangkang menyerahkan kepada PAS untuk memutar belit isu Felda, maka kehadiran TSIS bakal memadam kelebihan yang selama ini dinikmati mereka (kalau ada).

TSIS yang punya pengalaman luas dalam politik dan kebolehan luar biasa menarik perhatian orang yang mendengar ucapannya (dengan gaya tersendiri), memang mampu mendatangkan gerun kepada mana-mana anjing pembangkang yang sedang asyik mahu mengelirukan peneroka dengan fitnah dan adu domba yang tiada kesudahan.

Dengan tugas barunya ini TSIS punya akses yang lebih luas kepada masyarakat Felda di seluruh negara dibanding jawatan sekarang sebagai ADUN Bagan Pinang dan Ketua Penerangan UMNO Negeri Sembilan yang hanya membataskan beliau dinegeri ini sahaja. Kita harapkan kelebihan ini dan kekuatan tersendiri TSIS dapat menangkis semua dakyah pembangkang yang menjadi utusan syaitan untuk mengelirukan warga peneroka..

Lagipun tuntutan saman terbaru oleh peneroka terhadap Felda yang didalangi PKR datang dari peneroka Serting, yang terletak dalam Negeri Sembilan.

TSIS juga amat dekat sebenarnya dengan masyarakat peneroka. Kerusi Parlimen Jempol yang beliau menangi pada 2004 itu adalah majoritinya dihuni peneroka Felda. Jadi soal penerimaan masyarakat Felda terhadap Pengerusi baru mereka ini bukanlah satu masalah kerana pengalaman yang beliau miliki sebelum ini. Isu Felda Sendayan yang pernah menjadi duri dalam daging kepada pemerintahan TSIS di Negeri Sembilan pada 1999 juga berjaya dihadapi TSIS dengan jaya, buktinya UMNO/BN masih menguasai DUN Rantau dimana Felda Sendayan terletak pada PRU 1999 walaupun ketika itu isu Anwar begitu hebat melanda negara.

Dalam menangkis tohmahan pembangkang terhadap Felda, selama ini Datok Ahmad Maslan dilihat satu-satunya benteng untuk menangkis semua tohmahan tersebut. Kehadiran TSIS akan menjadikan benteng ini bertambah kukuh dan utuh untuk ditembusi anjing PAS suruhan DAP seperti Mazlan Aliman atau anjing baru yang bakal dilantik selepas ini.

Kita seharusnya menyambut baik perlantikkan ini dan mengharap TSIS dapat mengembalikan semula perpaduan masyarakat Felda yang dikelirukan pembangkang. Pembangkang menumpu kepada Felda bukan tidak bersebab tapi mereka begitu yakin akan menguasai kawasan bandar dan sekarang menumpu kepada kawasan luar bandar terutama kawasan Felda yang menjadi kubu kuat UMNO selama ini.

(sumber;http://www.mykmu.net/?p=5595)

No comments: