Monday, May 18, 2009

Jagalah hati Melayu




ARKIB : 17/05/2009

UMNO, parti utama dalam komponen Barisan Nasional (BN) menyambut ulang tahun ke-63 pada 11 Mei lalu. Sambutan kali ini walaupun diadakan serba sederhana, mempunyai keistimewaan tersendiri. Parti itu baru sahaja menyaksikan peralihan kepimpinan di bawah Presiden, Mohd. Najib Tun Razak dan penampilan barisan baru ahli Majlis Tertinggi (MT).

Pada saf tersebut, terpikul cabaran besar dan getir pasca Pilihan Raya Umum ke-12 yang mengubah dengan ketara landskap politik tanah air. Malah pada tarikh ulang tahun UMNO itu, parti tersebut dikejutkan dengan keputusan Mahkamah Tinggi berhubung kemelut jawatan Menteri Besar Perak, yang tidak memihak kepada BN.

Berita mengenai keputusan kes itu mencuri perhatian rakyat dan turut menjadi bualan hangat ahli-ahli serta para penyokong UMNO. Keresahan berikutan kes berkenaan reda apabila para pemimpin UMNO berhimpun sempena sambutan tersebut di Pusat Dagangan Dunia Putra, di ibu negara pada malam itu. Turut hadir Dr. Mahathir Mohamad, mantan Presiden UMNO dan Perdana Menteri.

Najib telah memberikan reaksi yang cukup tenang. Katanya, UMNO pernah lalui ujian lebih getir ketika parti itu diharamkan dan akhirnya mampu bangkit. Bahkan beliau menampakkan keyakinan untuk menangani kemelut di Perak. Tiada pun riak kegusaran di wajahnya. Sebenarnya keyakinanlah yang amat diperlukan oleh UMNO bagi mengembalikan kekuatannya. Untuk menguruskan sebuah parti yang besar, telah lama berkuasa dan berjaya seperti UMNO, bukan sesuatu yang mudah. Lebih-lebih lagi parti itu berdepan dengan asakan paling kuat dari pelbagai penjuru, kesan keputusan pilihan raya umum lalu (PRU-12) yang membawa tamparan besar kepada BN dan UMNO.

Pakatan pembangkang sudah membayangkan peluang lebih cerah untuk menumbangkan BN pada pilihan raya akan datang. Dengan kata lain, UMNO di ambang kematian dan kerajaan BN yang ada sekarang merupakan yang terakhir. Benarkah? Berdasarkan banyak petunjuk terbaru Awang yakin apa yang diramalkan oleh pembangkang tidak akan berlaku.

Pembaharuan yang digerakkan oleh Najib mula menampakkan kesan positif. Perkembangan terkini politik tanah air juga tidak banyak memihak kepada pembangkang.

Pada masa yang sama, UMNO masih menjadi sandaran utama orang Melayu yang boleh dibuktikan menerusi undi yang terus meningkat dalam beberapa pilihan raya kecil selepas PRU-12 (sedangkan majoriti pengundi Cina misalnya, masih menyokong pembangkang).

Jangan lupa pada pilihan raya umum itu juga UMNO memperoleh 79 kerusi - parti tunggal yang mempunyai kerusi terbanyak. Prestasi BN merudum tetapi tidak bagi UMNO. Parti pesaing bagi UMNO iaitu Pas hanya mempunyai 22 kerusi dan PKR 31 kerusi.

Ia juga memberi mesej yang jelas bahawa UMNO perlu meneruskan agenda menjaga kepentingan Melayu. Janganlah kerana ghairah mahu menarik sokongan bukan Melayu, UMNO mengabaikan pula asas kekuatannya.

Ketika DAP, MCA, MIC misalnya makin lantang memperjuangkan kepentingan kaum mereka tanpa sedikitpun rasa kekok, tiada sebab untuk UMNO teragak-agak dan terlalu mahu menjaga hati kaum lain.

UMNO perlu bijak menyulam peranannya sebagai pemimpin BN untuk semua kaum tanpa mengorbankan kepentingan orang Melayu. Jasa UMNO terlalu besar kepada orang Melayu, begitu juga kepada kaum lain walaupun hakikat ini cuba dinafikan.

UMNOlah yang mempertahankan bukan Melayu sejak awal kemerdekaan daripada aliran politik ekstremisme. Ketika Pas menjauhi parti dan kaum bukan Melayu serta menganggap mereka kafir selama beberapa dekad lamanya, UMNO menghulur tangan permuafakatan.

Menerusi dasar dan naungan UMNO, kaum minoriti bukan sahaja terjamin hak malah mampu menguasai ekonomi negara.

Sesungguhnya UMNO tidak pernah mengkhianati bukan Melayu. Apa yang mula berlaku adalah sebaliknya. Jadi, jagalah hati Melayu terlebih dahulu.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

(sumber; http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0517&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_04.htm)

Komen zmsegamat;

Harapan semoga nasib Melayu kekal terbela, dan tidak terjadi seperti peribahasa Melayu "Lain orang memperanakkan, lain orang dipanggil bapa"

2 comments:

D'Rimba said...

Tidak mungkin mereka dapat kembalikan kepercayaan bangsa sendiri setelah mencemar bahasa sendiri...................Kami anak bangsa tidak akan sama sekali tersihir dengan segala macam serapah perlaksana tegar acuan barat kerana kami telah bersiap sedia dengan keramat jampi Bahasa MELAYU sekebal keris Tamingsari.

Unknown said...

Saya bersetuju secara perbandingan sebagai single party UMNO masih berpengaruh berbanding dgn dua parti politik pimpinan Melayu PAS dan PKR. Tetapi selepas 5 PRK trend sokongan kepada pembangkang nampak tidak berubah dan momentum ini barangkali akan berterusan di Penanti. Sebenarnya kepimpinan Melayu UMNO masih belum pasti sebenarnya apa yang menjadi punca rakyat menolak parti itu dan BN. slogan berubah atau rebah (ayat sesuai berubah atau kecundang, lebih retorik daripada praktik. Sekadar pendekatan lama bercakap soal pembangunan sudah tidak lagi berjaya memujuk hati pengundi. Namun saya amat setuju jgn yang dikejar tak dapat yg dikendung pulak berciciran. Semasa Tun Razak dulu, bila PERIKATAN kalah teruk, politik dan ekonomi Melayu yang diperkuatkan dgn DEB dan sebagainya. Fokuslah kepada perpaduan Melayu.