Monday, April 27, 2009

Timbalan Menteri "tangkap" doktor HKL baca akhbar 20 pesakit menanti


Ahad April 26, 2009


KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk M. Saravanan hari ini "menangkap" dua doktor di jabatan kecemasan Hospital Kuala Lumpur (HKL) kerana membaca akhbar dan melakukan kerja peribadi, bukannya merawat lebih 20 pesakit yang menunggu dalam kesakitan untuk mendapat rawatan.

Penemuan yang memeranjatkan Saravanan itu berlaku kira-kira 10.30 pagi ini apabila beliau pergi ke hospital berkenaan untuk melawat seorang pelajar universiti yang cedera selepas dilanggar kereta yang dipandu oleh pemandu beliau (Saravanan).

"Saya juga menunggu seketika untuk pelajar perempuan itu mendapat rawatan dan setelah menyedari tidak seorang pun pesakit dipanggil masuk oleh doktor, saya terus membuka pintu bilik rawatan.

"Saya terkejut apabila mendapati seorang doktor sedang membaca surat khabar dan seorang lagi buat hal sendiri dan melakukan kerja peribadi.

"Ada lebih 20 pesakit yang menunggu di luar untuk mendapat rawatan. Ini bukanlah cara seseorang doktor bekerja. Pesakit sepatutnya diutamakan. Lagi pun, ini adalah unit kecemasan, yang sepatutnya pantas dalam memberikan rawatan," kata Saravanan, yang jelas kelihatan kesal, kepada Bernama.

Saravanan berkata beliau menegur doktor terbabit kerana kelakuan mereka dan mendesak untuk berjumpa pegawai atasan mereka, yang muncul 30 minit kemudian.

"Selepas itu, pesakit yang menunggu pun segera diberi rawatan. Tak bolehkah doktor itu melayani pesakit dulu? Ini bukan sepatutnya cara perkhidmatan di hospital kerajaan dilaksanakan," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, dalam satu daripada lawatan mengejutnya ke pusat bandar semalam, berkata beliau mahu barisan hadapan institusi kerajaan di ibu negara supaya meningkatkan perkhidmatan mereka kepada rakyat.

Saravanan berkata, sungguhpun beliau "menangkap" doktor terbabit secara tidak sengaja, mulai sekarang beliau akan kerap melakukan lawatan mengejut ke jabatan di bawah kementeriannya bagi memastikan kakitangan di barisan hadapan melaksanakan tugas mereka untuk berkhidmat kepada masyarakat.

"Ini adalah pembuka mata. Kami, sebagai pemimpin, tidak boleh hanya menabur janji sahaja dan tidak memeriksa sama ada kerja dilaksanakan oleh kakitangan kerajaan di barisan hadapan. Kami mesti turun ke bawah (ke akar umbi) bagi memastikan penyelesaian segera ditemui untuk masalah rakyat.

"Apatah lagi dalam keadaan ini apabila orang sedang sakit dan menanggung penderitaan akibat kesakitan itu. Jika mereka tidak sakit, mereka tidak akan datang ke unit kecemasan. Ini adalah pengajaran untuk semua hospital. Tolong bekerja untuk rakyat jika anda menganggotai perkhidmatan awam," katanya.

Sementara itu, Pengarah HKL Datuk Dr Zaininah Mohd Zain berkata, hospital itu akan mendapatkan maklumat lanjut berhubung insiden terbabit, dan jika terdapat elemen tidak bertanggungjawab, HKL akan terlebih dahulu mengambil tindakan sewajarnya.

"Mengenai insiden itu, siasatan kami menunjukkan terdapat hanya lapan pesakit, 20 sanak saudara dan tidak ada yang menanggung kesakitan kerana kami mengamalkan khidmat jagaan kesakitan holistik dan kesakitan pula sebagai tanda vital kelima.

"Doktor kami yang sentiasa bekerja keras juga manusia biasa, membaca akhbar semasa tiada kes untuknya tidak boleh ditafsirkan sebagai mengabaikan tanggungjawab.

"Kami tidak membiarkan doktor yang malas atau tidak bertanggungjawab tetapi doktor yang memahami, mengambil berat dan bekerja keras juga menjadi tanggungjawab kami," katanya menerusi mesej teks kepada Bernama.

Dr. Zaininah berkata, Jabatan Kecemasan HKL adalah sebuah jabatan yang sangat sibuk yang menguruskan 550 kes sehari dan enam pegawai perubatan bertugas bagi setiap syif lapan jam (tiga syif sehari) dengan seorang pakar, seorang pakar runding dan seorang pakar runding kanan mengelola setiap hari.

"Cabaran daripada jumlah pesakit semakin bertambah, meningkat sehingga 30 peratus ekoran krisis ekonomi semasa. "Meskipun dalam keadaan ini, kami memberikan perkhidmatan terbaik berdasarkan kaedah sistematik menerusi sistem agihan untuk mengagih dan menguruskan pesakit berdasarkan keutamaan," katanya.

Dr. Zaininah berkata, HKL akan terus menilai, mengelola dan mengekalkan kualiti perkhidmatan yang tinggi namun sokongan serta pemahaman daripada orang ramai amat penting bagi mengekalkan mutu perkhidmatan secara berterusan. BERNAMA

(sumber;http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/4/26/mstar_berita/20090426194947&sec=mstar_berita)

Komen zmsegamat;

1. Tahniah buat Yb Datuk M. Saravanan.

2. Takziah buat lembaga pelawat hospital HKL kerana tak buat kerja, seeloknya ahli lembaga pelawat HKL menjadi jambatan antara hospital dengan pesakit, dan antara pesakit dengan hospital.

3. Bila perkara ini berlaku rakyat akan menyalahkan kerajaan/pemerintah, imej kerajaan akan menurun, sebab mereka ini pegawai/kakitangan kerajaan.

4. Tidak adil kita hanya menyalahkan doktor sahaja, kerana zmsegamat juga pernah mengalami peristiwa begini, kadang-kadang pegawai-pegawai selain dari doktor pun sibuk membuat urusan peribadi dan asyik berbual-bual sahaja.

5. Seeloknya banyakkan peti aduan pengguna.dan pamirkan no hp rasmi pegawai atas dan lembaga pelawat hospital (untuk sms sahaja) dan sesiapa yang ada masalah boleh terus sms untuk membuat aduan.

2 comments:

ilahjy said...

pada pagi ini juga tv3 membuat pangilan talipon secara langsung melalui kaca tv dgn menteri tersbt. kata beliau dia akan membuat "lawatan" kesetiap hospital atau klinik di wilayah persekutuan. itulah yg sepatutnya dilakukan sejak dulu lagi. semoga perkhdmatan kpd rakyat akan meningkat baik kelak..
tapi saya pernah dua kali menerima khidmat HKL. petama semasa saya mengandung ank ke 2 (3bulan). kakitangan bahagian ibu mengandung amat perihatin melihat saya yg sedang sakit gastrik melampau mereka tidak menunggu no giliran saya, tapi terus mendahului kes saya dahaulu. satu lagi kes ke 2 tahun 07 sewaktu saya bleeding usia kandungan 3 bulan dan dicuci. layanan doktor dan kakitangan di bahgian hospital bersalin juga amat membanggakan dan amat perihatin sekali.... saya tak sangka. terimakasih kpd mereka.
nasiblah kpd bahagian kecemasan kena tangkap dgn menteri...jgn nak ditegak benang yg basah lak...kena lah beri teguran kpd kakitangan yg terlibat. semoga tak berulang lagi..

Unknown said...

HKL ni ikut nasib la kalau pi,
Kalau dapt yang ikhlas kerja ok la...kalau tak kauorang tunggu la...bagai nak mati...
tapi HKL ni yang aku tak puas hati sangat2 la...apasal diaorang punya kakitangan banyak dpt parking kat area dalam..pelawat2 ni kena pi dekat kuil hindu tu..itu hari bini aku drive sorang bwk anak kecik aku sakit sampai nak pengsan dia terpaksa pikul anak aku tunggu shuttle tu...dah guard tu tak bagi muka langsung..abis kalau yang single person yang bwk keta merangkap bmk orang sakit mcm mana?

Hm..pengarah HKL ni tak tengok ank buah buat kerja.