Tuesday, September 28, 2010

Iktibar daripada tuduhan melulu Kit Siang

Iktibar daripada tuduhan melulu Kit Siang

SEJAK lebih sebulan lalu, pemimpin pembangkang berebut-rebut mahu mengutip 'bonus politik' daripada insiden dua orang guru yang didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman sebelum ini.

Pertama, melibatkan seorang pengetua menegur beberapa pelajar Cina yang tidak menghormati lagu Negaraku ketika sambutan Hari Kemerdekaan di sekolahnya di Kulaijaya, Johor pada 12 Ogos lalu.

Insiden kedua pada 19 Ogos lalu, membabitkan seorang guru sekolah menengah di Bukit Selambau, Kedah menegur beberapa pelajar Cina yang makan di tempat terbuka ketika bulan puasa.

Tanpa mengambil kira alasan dan punca kedua-dua guru itu membuat teguran kepada pelajar-pelajar tersebut, pembangkang tidak henti-henti mendesak supaya tindakan diambil terhadap mereka.

Kemuncaknya apabila penasihat DAP, Lim Kit Siang mendakwa kononnya Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin enggan menggunakan kuasa eksekutifnya sebagai Menteri Pelajaran untuk bertindak terhadap kedua-dua guru berkenaan.

Bagaimanapun dia ditempelak oleh Muhyiddin yang menegaskan, beliau tiada kuasa eksekutif untuk bertindak terhadap mana-mana pegawai kerajaan berjawatan tetap termasuk kedua-dua guru tersebut. Sebaliknya ia hanya terletak di bawah kuasa Ketua Setiausaha Negara.

Dalam kelantangan dan keghairahannya mengkritik dan memburuk-burukkan serta mencari salah kerajaan, akhirnya Kit Siang terperangkap di sebalik kenyataannya sendiri.

Sekali gus, ini juga memperlihatkan Kit Siang seorang yang tidak melakukan penyelidikan sebelum membuat kenyataan. Apa yang beliau tahu ialah memburuk-burukkan pimpinan kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak kira sama ada tuduhannya benar atau palsu.

Dalam isu kedua-dua guru tersebut yang didakwa sebagai rasis, pembangkang khususnya DAP sebenarnya tiada tujuan lain kecuali mahu menunjukkan mereka adalah hero di kalangan masyarakat Cina.

Apa yang mereka mahu ialah masalah disiplin melibatkan pelajar Cina terbabit dilupakan dan dipadamkan daripada perbincangan. Sebaliknya mereka hanya mahu melihat kedua-dua guru itu diambil tindakan.

Merekalah sebenarnya yang rasis dan bersikap pilih kasih.

Apa tidaknya, dalam kes Wee Meng Chee, atau lebih dikenali sebagai Namewee yang bukan saja bertindak menunjuk aksi lucah, biadab dan tidak bermoral malah sanggup mencetuskan api perkauman secara terbuka di Internet, DAP dan Kit Siang tidak pula beria-ia meminta tindakan diambil terhadapnya.

Seluruh Malaysia mengetahui Namewee pernah mengubah suai lirik lagu kebangsaan Negaraku kepada 'Negarakuku.' Namewee juga mempersendakan orang Islam termasuk menghina azan menerusi laman webnya.

Semua itu tidak dianggap rasis oleh DAP dan Kit Siang, hanya kerana Namewee bukan orang Melayu. Jika dia orang Melayu, sudah pasti Kit Siang menjadi orang pertama mengheretnya ke pengadilan.

Inilah sikap sebenar pimpinan DAP termasuk Kit Siang sejak dari dulu, kononnya memperjuang kesamarataan hak semua warganegara tetapi hakikatnya mereka cuma mempertahankan puak dan kaumnya sahaja.

Yang tidak pernah sedar ialah orang Melayu sendiri, membiarkan hak, ketuanan dan keistimewaan kaum sendiri dipersoalkan.

(sumber;http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0928&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm)

4 comments:

Anonymous said...

MARI KITA RAMAI RAMAI LONTAR TAHI KEPEJABAT DAP..JUMPA SAJA ORANG DAP LUDAH SAJA..,
BIAR MEREKA TAHU BETAPA MEREKA TERLALU MENYAKITKAN HATI ORANG MELAYU....

Unknown said...

Salam, Persoalannya kenapa isu Namewee DAPig tak minta kerajaan terus saja ambil tindakan tegas dibawah ISA?????????????

tebing tinggi said...

Kalau Melayu merelakan segalanya bolih terjadi.
Melayu harus bijak bertindak,bukan megikut perasaan kerana kemarahan tidak akan membawa Melayu kemana-mana malah akan merugikan Melayu sendiri.


1sekolah>1bahasa>1Malaysia

Anonymous said...

DAP=MIC=PKR=PAS = 0

maka

LKS=SAMY=ANWAR=NIK =0 dan semuanya dah nyanyok.
maka
LKS = wad gila