Monday, December 29, 2008

UMNO; Tan Sri Rahim Tamby Chik


Kepercayaan rakyat terhadap parti mesti dipulihkan

(SUMBER; BERITA MINGGU 28DIS2008)

Tan Sri Rahim Tamby Chik

JAWATAN Naib Presiden adalah hierarki ketiga terpenting dalam Umno. Pada pemilihan Umno yang akan diadakan Mac depan, menyaksikan sembilan orang layak bertanding, jumlah yang dijangka menjadikan suasana agak sengit. Ikuti temu bual wartawan Berita Minggu, Ziauddin Sharuddin dan Hussain Said dengan dua calon jawatan itu iaitu masing-masing Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Tan Sri Rahim Tamby Chik yang berjaya melayakkan diri bertanding jawatan itu semalam.

BERITA MINGGU; Apakah perasaan Tan Sri selepas mendapat cukup pencalonan untuk bertanding jawatan Naib Presiden pada saat-saat akhir.

Saya bersyukur kerana melepasi kriteria dan saya mungkin yang terakhir selepas mendapat pencalonan bahagian Seremban dan bahagian lain. Ini membolehkan saya membuat keputusan bertanding jawatan Naib Presiden. Saya bersyukur dan mengucapkan terima kasih kepada semua bahagian yang mencalonkan saya.

BERITA MINGGU; Tidakkah pencalonan minimum membayangkan kesukaran dalam pertandingan nanti, terutama apabila dibandingkan dengan calon lain yang mendapat pencalonan tinggi.

Saya berpendapat pencalonan adalah keghairahan mendapat lesen untuk bertanding. Kalau nak menyatakan seseorang yang tinggi pencalonan akan mendapat undi yang tinggi dalam pertandingan sebenar, itu tidak berapa tepat.

Sebagai contoh dalam pertandingan pada 2004, saya antara yang menerima pencalonan paling rendah tetapi apabila bertanding dalam Majlis Tertinggi (MT), saya mendapat tempat agak baik, iaitu 14 daripada 25 MT. Ini menunjukkan pencalonan sama sekali tidak menggambarkan kebijaksanaan pengundi untuk memilih barisan kepemimpinan.

BERITA MINGGU; Apakah yang menyebabkan Tan Sri bertekad untuk bertanding Naib Presiden.

Saya melihat bahawa suasana dan kedudukan Umno amat tenat dari segi perpaduan di seluruh negara selepas kita memperlihatkan kelemahan Umno dan Barisan Nasional (BN) dari segi sambutan rakyat ketika Pilihan Raya Umum Ke-12.

Kita memerlukan kepemimpinan berpengalaman yang teruji, mempunyai trek rekod dan tenaga untuk meneruskan kepemimpinan Umno dan BN yang mungkin lebih tercabar selepas Presiden, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi melepaskan jawatan pada Mac nanti.

Antara cabaran besar yang kita hadapi ialah kekuatan pembangkang yang semakin meningkat. Ini adalah cabaran paling hebat yang Umno hadapi. Kebolehan pembangkang untuk mengurangkan sokongan rakyat kepada Umno dan BN serta menarik sokongan generasi muda menyokong pembangkang adalah cabaran yang mesti ditangani Umno.

Umno mesti mempunyai kepemimpinan yang pemimpinnya boleh berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah serta mempunyai kelebihan membanteras fitnah dan propaganda pembangkang. Untuk mendapatkan sokongan orang Melayu, konsep parti menguasai kerajaan hendaklah dilaksanakan dengan lebih berkesan supaya orang Melayu dan ahli Umno berasa bahawa masa depan mereka boleh dipertahankan oleh Umno.

Cabaran lain ialah melihat disiplin yang lebih kuat dan berkesan dalam gagasan BN. Kita melihat parti komponen BN suka membuat kenyataan yang mencabar kewibawaan kepemimpinan parti seolah-olah tidak menghormati hierarki dalam parti ini.

Oleh itu, kita mahu melihat kebangkitan Umno dan BN yang lebih kukuh supaya kita mempunyai komponen BN yang patuh, taat dan mempunyai silaturahim yang kuat serta bekerja sebagai satu pasukan dan bukan ugut-mengugut antara satu sama lain.

Ini yang menyebabkan saya terpanggil untuk datang ke depan bersama pemimpin lain bagi membolehkan Umno menyahut cabaran yang amat berat ini dan akan menentukan, sama ada Umno dan BN akan hidup atau mati dalam pilihan raya umum akan datang.

BERITA MINGGU; Enam daripada calon yang layak bertanding memegang jawatan Kabinet yang sedikit sebanyak memberi kelebihan kepada mereka. Adakah keadaan ini akan menggugat peluang menang nanti.

Saya berpendapat ahli Umno amat bijaksana apabila mengundi. Saya mempunyai jawatan dalam kerajaan sebagai Pengerusi Risda, sebuah agensi yang amat besar yang menjaga 350,000 pekebun kecil dengan usaha untuk membanteras dan membekalkan kehidupan yang baik kepada rakyat luar bandar.

Saya berpendapat jawatan dalam Kabinet tidak mempamerkan kebolehan seseorang untuk membekalkan kepemimpinan yang dikehendaki oleh Umno. Apabila kita menyahut cabaran yang besar, jawatan dalam Kabinet hanya satu lantikan yang boleh berubah pada bila-bila masa dan boleh berubah apabila Perdana Menteri berubah dari semasa ke semasa.

Oleh itu, menteri yang ada sekarang mungkin pada Mac nanti apabila Datuk Seri Najib Razak mengambil alih kepemimpinan parti dan negara, beliau memerlukan satu barisan pemimpin baru. Kita juga melihat kebijaksanaan perwakilan ketika mengundi dengan merujuk kepada pemimpin yang mempunyai kualiti dan boleh menyuarakan pendapat secara bebas.

Selama ini dalam MT, saya memainkan peranan yang berkesan ketika membuat teguran, pemerhatian dan memberi maklum balas dari akar umbi supaya beberapa perkara penting dapat diberi perhatian serius tanpa terikat. Seseorang menteri mempunyai etika, iaitu tidak boleh menegur menteri lain walaupun mendapati ada kelemahan yang patut ditegur.

Oleh itu, satu kombinasi kepemimpinan Naib Presiden diperlukan. Kita perlukan orang yang ada jawatan dan perlukan orang yang bebas bagi membolehkan parti bergerak. Orang yang ada jawatan mesti laksanakan tugas sebagai menteri, manakala pemimpin yang bebas mesti menjadi pemantau yang berkesan bagi membuat penilaian terhadap mereka yang diamanahkan menjalankan tugas dalam kerajaan seperti dikehendaki.

BERITA MINGGU; Apakah ciri yang perlu ada pada Naib Presiden. Pelengkap kepada Presiden dan Timbalan Presiden atau mesti bersikap kritis dan vokal.

Pertama mesti menjadi pelengkap. Kedua sebagai pemantau dan ketiga sebagai penegur. Pelengkap ialah bekerja sebagai satu pasukan seperti menghadapi cabaran pembangkang yang amat agresif dari segi strategi untuk menghancurkan Umno. Adakah kita mempunyai pemimpin yang begitu agresif dan boleh mematahkan strategi ganas pembangkang?

Kita juga sebagai pemantau setiap usaha yang dibuat mesti tepat kepada sasaran. Rakyat mesti mendapat manfaat dikehendaki. Jika RM100 juta diperuntukkan kepada rakyat, kita mahu lihat jumlah itu sampai kepada rakyat. Kita akan pantau, tegur dan kecam jika rakyat tidak dapat manfaat.

Dalam satu kajian bebas, hampir 85 peratus responden menganggap pemimpin Umno sekarang sombong, bongkak dan rasuah. Imej ini perlu diperbetulkan dan kepemimpinan yang dipilih mesti mengambil langkah mewujudkan imej baru kepada Umno. Jika gagal, mungkin ini akan menjadi kecelakaan besar kepada Umno dalam pilihan raya umum akan datang.

Oleh itu, saya berhasrat bersama-sama dalam pasukan baru ini untuk timbulkan imej yang lebih bersih, dinamik dan baik untuk Umno dan BN.

BERITA MINGGU; Jika berjaya membuat kejutan, adakah ini boleh dianggap sebagai 'political come back' dalam politik arus perdana.

Saya tak berapa meletakkan 'political come back' sebagai penting. Tak ada kedudukan dalam parti pun, saya boleh menyumbang menerusi kaedah lain seperti dalam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk membantu kerajaan mencapai matlamat.

Yang penting ialah kita mempunyai barisan pemimpin berpengalaman, matang, ketahanan, mempunyai trek rekod, tahan diuji. Cabaran yang kita hadapi, sama ada politik, ekonomi dan sosial adalah berat dan bukan main-main.

Kita tak mahu kali ini, kita memilih pemimpin kerana mereka disuapkan dengan bayaran untuk memilih pemimpin tertentu. Oleh itu, Umno perlu memberi peluang kepada pemimpin untuk memperkenalkan wawasan mereka supaya perwakilan yang mengundi tahu mengenai kebolehan dan kemampuan mereka.

No comments: