Thursday, December 18, 2008

Tun Dr. Mahathir; Melayu mudah Lupa 23.06.2001


UCAPAN PENGGULUNGAN
PRESIDEN UMNO MALAYSIA,
DATUK SERI DR MAHATHIR MOHAMAD

PADA HARI TERAKHIR PERHIMPUNAN AGUNG UMNO
DI PUSAT DAGANGAN DUNIA PUTRA (PWTC)
23 JUN, 2001

1.0 Terlebih dahulu saya nak minta maaf daripada Datuk Seri Najib kerana sewaktu dianya membuat ucapan tadi, saya terpaksa keluar sebentar. Sebabnya ialah kerana saya perlu "nyanyi". Yang Amat Berbahagia Tun Pengerusi tetap, Yang berhormat Timbalan Pengerusi tetap, yang amat berhormat timbalan presiden, naib presiden, ahli majlis tertinggi, para wakil pemerhati daripada kelab UMNO di luar negeri pemerhati daripada puteri pemerhati-pemerhati yang lain seterusnya hadirin sekalian, Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

2.0 Yang pertamanya saya ingin mengucapkan berbanyak terima kasih dan tahniah kepada jurucakap-jurucakap daripada negeri-negeri yang telah mengambil bahagian dalam perbahasan-perbahasan ini. Ada pihak-pihak yang berkata bahawa persidangan pada tahun ini nampaknya kurang bersemangat. Kononnya tidak begitu ghairah berbanding dengan tahun-tahun yang lepas. Memanglah kalau dipandang daripada satu sudut iaitu kalau kita pandang daripada sudut mengecam parti sendiri tahun ini memang sunyi sedikit. Tetapi kalau kita ambil kira kecaman terhadap orang yang patut dikecam iaitu musuh-musuh parti kita, tahun ini ucapan-ucapannya amat bersemangat.

3.0 Dan saya ucap tahniah kepada semua terutama mereka yang bercakap di bawah perbahasan berkenaan dengan tajuk agama. Dan juga saya kagum dengan mereka yang begitu fasih dalam bahasa kebangsaan, bahasa Melayu, bahasa Arab dan juga bahasa inggeris. Saya ingin memberi amaran kepada mereka-mereka yang berminat untuk menjadi pemimpin UMNO akan pentingnya mereka menguasai 3 bahasa ini. Kerana kita tahu tokoh-tokoh Islam di zaman silam seperti ibnu sinar, al qualizmi dan lain-lain mereka adalah pakar dalam berbagai bidang. Dalam bidang matematik, dalam bidang astronomi, dalam bidang perubatan di masa yang sama mereka juga begitu cekap dalam agama. Dengan itu apa yang diperkatakan oleh mereka lebih mudah diterima oleh penganut-penganut agama Islam. Saya sendiri agak lewat sedikit tetapi cuba juga belajar sedikit sebanyak untuk mengetahui setakat mana Pas sanggup bohong dan saya dapati kebanyakan daripada apa yang disarankan oleh Pas memang pun fitnah dan pembohongan.

4.0 Saya juga ingin memohon maaf kepada ahli-ahli UMNO, wakil-wakil UMNO kerana ego saya. Saya kata ego saya kerana apabila disebut presiden yang disayangi, saya kata tak payahlah puji-puji presiden. Sebenarnya yang dipuji bukan dr. mahathir tetapi presiden UMNO. Presiden UMNO perlu dipuji dan perlu ditaati. Mungkin yang kedua tu lebih penting lagi. Taat kepada presiden kerana apabila kita taat kepada presiden, dan kita patuh kepada arahannya, maka segala-galanya akan selamat. Melainkan kalau kita pilih presiden kerana kita dapat sogokan seperti yang disebutkan tadi. Sebab itu amat penting sekali, jangan pilih pemimpin yang menghulur derma kepada kita.

5.0 Dengan itu kita dapat tentukan presiden kita akan terdiri daripada satu orang yang boleh kita taati kepadanya. Taat kepada presiden ini adalah penting kerana saya amat tertarik dengan ucapan daripada wakil daripada Kelantan. Wakil daripada kelantan berkata para wakil berpeluang memilih hanya 3 tahun sekali. Tetapi presiden boleh pilih hari-hari. Ya memang benar, memang benar dan dia tentu tahu benar-benar berkenaan dengan perkara ini apabila dia kalah bertanding untuk menjadi ahli majlis tertinggi saya pilih dia sebagai ahli majlis tertinggi yang dilantik. Apabila dia kalah dalam pilihan raya saya lantik dia menjadi ahli dewan senget, dewan senat. Dari dewan senat ini dia naik jadi setiausaha parlimen. Lepas itu cuma dua bulan saja. Lepas itu dilantik menjadi timbalan menteri. Itu adalah kuasa perdana menteri dan juga presiden parti. Dan baginya tentulah pilihan ini tepat, cukup baik. Cukup baik tetapi yang dia tak tahu apabila saya pilih dia, banyak orang komplain. Apa ni pilih orang ni tak kena. Tak kena pilihan saya ni. Ha ini masalah presiden pilih orang yang tak kena ini menjadi masalah besar kepada parti kita. Tak pernah yang saya pilih yang kena kepada semua orang.

6.0 Selalunya kalau saya pilih calon dalam pilihan raya ada orang yang berkata "Ini calon tak kena. Dia tak boleh menang punya". Semua orang yakin dia tak boleh menang kenapa saya pilih dia. Saya pilih dia kerana ada orang yang yakin dia boleh menang. Sebab itu saya pilih dia. Tetapi ada orang yang kata dia tak boleh menang. Jadi bila dia kata tak boleh menang, nak tunjuk bahawa dia punya apa nama ramalan itu tepat, dia berusaha menentukan calon itu akan kalah. Ha, bila kalah, tengok presiden tak tahu pilih calon. Sebab itu kita kalah. Bukan kerana kita tak kuat, kita cukup kuat. Tetapi presiden pilih calon tak kena. Awat tak kalah. Dia sabotaj. Dia sabotaj. Dan kalau kita pilih dia pun, dah yang ini pulak sabotaj. Kerana yang ini pulak, bila saya pilih yang ini, yang kata tak kena tadi, pilih dia. Yang ini pulak kata, you pilih tak kena. Nak tentukan kata yang dia pulak betul, dia juga sabotaj. Kalah juga.

7.0 Inilah masalah dan saya mempunyai pengalaman 10 tahun sebagai ketua perhubungan di sebuah negeri yang terkenal. Inilah masalahnya tak pernah saya dapat pilih calon mana pun. Semua calon yang saya pilih tak kena belaka. Tak pilih yang ini, pilih yang itu, tak kena juga. Dan bila tak kena pilih tu ditentukan supaya calon itu akan kalah. Dan nak kalah bukan susah, nak menang yang susah. Nak kalah, ha saya tarik orang kita penyokong kuat kita 100 200 so cukuplah, kalah lah kita. Inilah sebabnya yang kita kalah. Bukan kerana parti lawan kuat.

8.0 Saya tak boleh fikir bahawa orang yakin perjuangan Pas itu adalah perjuangan Islam. Macam-macam yang dia buat yang bertentangan dengan ajaran Islam. Takkan lah orang nak begitu ramai orang yang hendak menyokong orang ini. Tetapi oleh kerana orang kita sendiri sabotaj. Bila dia tak dipilih dia dan rakan-rakan dia tidak akan memberikan sokongan. Yang lebih teruk lagi, kadang-kadang sokong parti lawan. Nak tentukan presiden salah pilih. Sokong parti lawan. Kalahlah kita.

9.0 Sebaliknya kita tengok parti lawan kita ini, dia parti yang akan undi tongkol kayu. Lebih daripada tongkol kayu lagi. Mat Sabu ni, ulamak al ustaz Ahmad bin Sabu. Yang berkhalwat, inilah kes khalwat yang terang sekali. Dia berada dengan isteri orang dalam satu bilik dan dia dilihat oleh 4 orang daripada jabatan agama. Orang yang tak ada dosa besar. Orang ini saksi tapi terlepas. Entah macam mana terlepas. Itulah undang-undang Islam Pas. Terlepas setelah 4 orang bagi apa nama bukti pun terlepas. Orang yang macam ini bukan sahaja menang, tetapi menang dengan lebih undi pulak. Campak pi ke Kuala Kedah pun menang juga lagi kerana apa? Kerana puak ni taksub dengan puak mereka. Jenis macam ni pun, mereka akan sokong. Tidak ada soal. Orang UMNO baru sahaja menyeberang, baru sahaja masuk parti Pas dipilih jadi calon, menang. Macam-macam jenis manusia yang tak ada otak yang tak boleh fikir yang tak tahu agama semuanya kalau jadi calon Pas, menang.

10.0 Tetapi di sini di UMNO, di dalam UMNO ni, presiden yang disayangi ni, bila presiden yang disayangi ini memilih calon, ada yang kata calon tak kena. Kerana tak kena, kami tak boleh sokong lah. Bukan kami tak kuat UMNO, kami semangat UMNO cukup kuat. Sampai kedut muka-muka dia bila dia cakap macam tu. Semangat cukup kuat tetapi kami tak boleh terima orang ini. Parti Pas tongkol kayu. Ada sekali dia bawa kasut, kasut calon dia, dia bawa keliling. Menang lagi. Saya pilih manusia, orang UMNO terkenal sebagai orang UMNO, saya pilih sebagai calon, kalah. Sebab itu kalau kita nak tentukan, nak tentukan parti kita menang janganlah sayang presiden sahaja. Taatilah arahan presiden. Presiden tidak ada kepentingan lain melainkan untuk memberi kemenangan kepada parti sahaja. Tak ada kepentingan lain. Saya ingin beritahu orang yang saya pilih jadi calon itu, tak bagi satu sen pun dengan saya. Bukan sahaja itu, setengah itu dulu dia menentang saya, pun saya pilih. Tak payahlah saya sebut siapa. Saya tak kira asalkan orang itu orang UMNO berjiwa UMNO, berjuang untuk UMNO walaupun saya rasa terkilan sikitlah dulu dia lawan dengan saya, tapi saya tidak ada hak. Yang terkilan itu Dr. Mahathir. Presiden tak boleh terkilan. Saya tidak ada kepentingan apabila memilih seseorang menjadi calon. Saya mintalah, saya minta supaya kita semua berikrar sekarang ini. Supaya tiap calon yang kita sudah pilih, tidak ada lagi soal yang akan dibangkit sama ada dia sesuai atau pun tidak. Betul ke tepuk ni. Kalau betul semua bangun.

11.0 Alhamdulillah, alhamdulillah segala puji bagi Allah. Terima kasih. Syukran. Ya pemerhati juga bangun. Alhamdulillah. Kalau ada semangat ini tahun 2004 kita sapu bersih. Dan kita akan tawan balik Terengganu dan Kelantan. Jangan ada soal lagi, kerana saya telah fikir habis-habisan sebelum saya tentukan siapa menjadi calon. Dia mungkin tidak baik daripada pandangan satu orang tetapi mungkin kepada pandangan orang lain dia baik. Penilaian dibuat saya minta supaya disokong tiap calon tiap satu calon sama ada dia terdiri daripada orang kesayangan kita atau pun tidak. Bahkan sama ada dia terdiri daripada orang UMNO atau pun tidak. Kalau kita letak calon daripada orang Cina ataupun orang india, rakan kita. Demi kepentingan parti UMNO yang menerajui Barisan Nasional maka kita akan memberi kemenangan kepada mereka. Inilah makna sayang kepada presiden. Kalau sayang, taatlah kepada presiden. Tak payah kita ada jawatankuasa apa-apa. Bila kita kata jangan guna wang, berhenti.

12.0 Dalam pengadilan tetap ada perasaan tidak adil kepada yang kena hukuman. Kalau kita ada dalam tentera kita berperang. Akan ada askarnya yang diletak di barisan hadapan dan akan ada askar yang diletak di barisan belakang. Tentulah barisan hadapan merasa dia teraniaya kerana apabila pertempuran berlaku yang akan cedera dan terbunuh ialah barisan hadapan. Tetapi untuk memenangi dalam perjuangan ini kita perlu ada barisan hadapan. Kalau yang ada di hadapan berkata ini tidak adil sarjan. Saya nak pergi ke barisan belakang, dan terus lari ke belakang, habislah pasukan itu. Apabila dia lari ke belakang, pasukan dia akan kalah dan dia juga akan menjadi mangsa bukan sahaja yang duduk di belakang. Sebabnya yang ada di belakang ini ialah oleh kerana apabila gugur yang depan, maka yang belakang akan mengambil tempat. Ini adalah cara untuk menjayakan sesuatu.

13.0 Dalam bidang penghakiman juga kadang-kadang kita dapati sesuatu hukuman itu ternampak tidak adil. Kita tidak boleh yakin, semua hukum dalam dunia ini dalam apa juga sistem akan menentukan keadilan berlaku. Kadang-kadang berlaku ketidakadilan. Sehingga ada orang yang tidak membunuh tetapi telah dihukum bunuh, dihukum gantung. Ini telah berlaku dalam sejarah manusia. Kita tidak boleh jadi perfect. Dalam sistem kehakiman kita, tidak ada keadaan yang mana tidak ada yang cacat sama sekali. Mungkin ada yang cacat. Biar kita memberi peluang untuk merayu dan sebagainya. Tetapi janganlah pulak setelah dirayu dan masih juga dikekalkan hukuman, kita berasa tak senang hati. Kita terima itu nasib kita, itu ditakdirkan. Segala-gala yang hendak dibuat untuk keadilan sudah dibuat. Maka kita terima keputusannya. Kerana kita sayang kepada parti.

14.0 Disiplin parti, kebersihan parti amat penting bagi kejayaan parti kita kerana kalau persepsi orang lain ialah UMNO ini dipimpin oleh orang yang terlibat dengan rasuah maka orang lain di luar UMNO tidak akan memberi sokongan dan undi mereka kepada UMNO dan calon-calon UMNO. Ingat kita tidak boleh menang dengan 2,000,900 orang ahli UMNO. Kita perlu kepada orang lain juga menyokong kita. Orang yang bersimpati dengan kita. Sebab itu kita mesti buktikan kepada mereka bahawa kita adalah sebuah parti yang bersih yang bergerak semata-mata kerana bangsa, agama dan tanah air. Tidak lain daripada itu.

15.0 Percayalah apabila kita berjaya kikiskan amalan yang tidak baik ini, kita bukan sahaja akan mendapat banyak sokongan daripada orang yang bukan ada dalam UMNO tetapi kemungkinannya ialah lebih ramai akan menyertai UMNO. Saya yakin tahun depan apabila Datuk Seri Najib menjalankan tugasnya untuk mengumpul lebih ramai ahli-ahli UMNO kita akan dapat mereka dengan mudah. Persepsi mereka ialah inilah parti yang memperjuangkan nasib mereka.

16.0 Tuan-tuan dan puan-puan, saya telah membuat ucapan yang panjang lebar dan lama, saya mengambil masa yang panjang untuk menulis ucapan itu, ada masa saya panik kerana tak datang ilham sama sekali, sudah 19 kali saya buat ucapan pembukaan UMNO ini, idea baru nak cari cukup susah, tapi Alhamdullillah, last minute dia datang jugak dan saya harap ucapan saya ini, dapat difahami oleh kita semua.

17.0 Namun demikian, saya berasa ada juga yang tidak begitu faham. Tidak begitu faham maksud saya. Saya berpendapat, bahawa orang Melayu ini mempunyai kebolehan yang sama dengan kaum-kaum yang lain. Yang menyebabkan kita ketinggalan dalam bidang pelajaran, dalam bidang ekonomi dan lain-lain bidang ialah kerana kita tidak berusaha dengan secukupnya. Tidak ada alasan lain kenapa kemasukan dalam Universiti, 80% terdiri daripada wanita, 20% terdiri daripada lelaki. Kita tidak percaya bahawa lelaki begitu bodoh. Cuma satu perempat sahaja daripada kecerdasan wanita.

18.0 Sebabnya yang bilangan penuntut lelaki mempunyai kelulusan yang rendah ialah kerana mereka tidak belajar. Sekolahnya sama, bilik darjahnya sama, gurunya sama, alasannya sama, bukunya sama, kenapakah kelulusan penuntut lelaki begitu rendah sekali. Sebabnya, kerana mereka tidak belajar, kerana berbagai sebab. Tetapi tak kurang kesannya ialah kerana kadang-kadang malas sikit.

19.0 Nak belajar bukan susah, apa jugak kita buat. Kita akan jadi pandai kalau kita buat berulang-ulang kali. Itu naluri manusia, tuhan jadikan kita sebegitu. Kalau kita buat sesuatu berkali-kali, kita tetap akan cekap. Kalau kita tak buat langsung kita tak mungkin cekap. Saya percaya bahawa ramai daripada penuntut-penuntut lelaki tidak belajar sama sekali. Sebab itu mereka tidak dapat kelulusan yang tinggi.

20.0 Tetapi saya masih dengar dengan sedihnya, tentang cara yang mudah. Apa dia cara yang mudah. Makan telur pagi-pagi. Wakil daripada Kedah, saya kagum dengan ucapannya yang lain, tetapi yang itu saya tak boleh terima. Kalau dengan makan telur sahaja maka kita boleh jadi cergas otak, saya nak donatelah telur banyak-banyak. Bila dia kata jangan makan nasi lemak pagi-pagi, saya terfikir, dia nak kata bangun pagi-pagi baca buku. Tak, dia tak kata bangun pagi-pagi baca buku, dia kata bangun pagi-pagi makan telur. Jangan makan nasi lemak. Teruklah kawan yang jual nasi lemak. Dia pun rugi, kita pun tak pandai.

21.0 Sebenarnya tidak ada shortcut. Tidak ada jalan yang mudah. Kita mesti tekun belajar. Bangun pagi buka buka baca dan baca lagi. Yalah, sembahyang subuh kita sembahyang. Kita tak tinggal ibadat kita. Tapi jangan campur dengan yang lain-lain lagi. Jangan pergi dengan syarahan politik Pas. Itu tak akan menolong kita dapat kelulusan yang tinggi. Bahkan tidak akan menolong kita dalam bidang agama pun. Bila kita bangun pagi kita baca kita belajar, kita ulang segala kerja-kerja rumah yang perlu kita buat. Saya yakin, malam kita belajar, pagi kita belajar, bila ada masa sahaja kita belajar, bila habis sekolah, balik rumah tak pergi pusat beli belah, Percayalah, yang lagi berapa ribu penuntut lelaki ini akan dapat kelulusan yang tinggi dan akan melayakkan diri mereka masuk ke dalam Universiti.

22.0 Saya mintak supaya kita tidak bergantung kepada kuota, kuota 55, dengan orang lain 40, kita 55 orang lain 45, bukan baik sangat. Sebenarnya kota itu 55, kita cuma dapat 25% sahaja, kalau dijumlah, IPTS dengan IPTA kalau kita jumlah kita cuma 25% sahaja. Puas hati, dapat 25%. Kita kata senang, jalan yang senang sekali, ada kuota untuk IPTA. Sebenarnya, IPTS, kita nak masuk kalau kita lulus, 100% pun dia terima. Kerana dia nak pulus. IPTS dia nak pulus. Dia nak bayar yuran sahaja masuklah. Dia tak ada kuota. Kalau orang Melayu masuk, orang Siam nak masuk, orang Kadazan nak masuk, masuk. Bayar duit, masuk. Dia bukan kira bangsa apa. Dia sanggup terima kita. Tetapi yang pentingnya, ialah kelulusan kita. Kalau kelulusan kita cukup tinggi, Kerajaan sanggup memberi biasiswa kepada mereka, supaya mereka boleh masuk. Masuk dalam IPTS, IPTA berapa banyak sekali pun. Kalau kelulusan mereka begitu tinggi, takkanlah kita nak tahan setakat 55 sahaja, lebih daripada 55 pun kita boleh bagi.

23.0 Yang jadi masalah sekarang ini ialah untuk penuntut Melayu, kita kena turunkan paras kelulusan itu kepada peringkat yang cukup rendah. Supaya kita dapat isi 55%. Kalau kita ada paras yang sama dengan kaum lain, kita tak dapat 55%. Cuma 25% sahaja. Bermaknalah bahawa, kualiti anak-anak kita yang pergi ke Universiti, walaupun dapat masuk ke Universiti, kualitinya rendah, sebab itu tak dapat kelas A, apa nama first class honours, tak boleh dapat. Apakah tak boleh anak kita belajar sehingga dia dapat 10A.

24.0 Siapa kata Melayu bodoh. Tak boleh dapat 10A. Saya tak percaya, kalau belajar. Kalau tak percaya, saya nak tunjuk macam mana. macam mana kita boleh belajar sehingga kita boleh kuasai segala ilmu. Tetapi kena sanggup bertekun, belajar betul-betul, siang dan malam. Di zaman dulu orang Melayu tinggal di kampung tak ada lampu, tak apalah masa dulu. Sekarang ini, kita ada elektrik sampai ke kampung. Mak pun dah tak makan sirih lagi dah. Tidak dulu saya duduk aja nak belajar, mak kata pi beli sirih. Tak ada dah. No more, no more. Sekarang ni mak tak makan sirih, dia gosok gigi dengan Colgate. Tak kacau dah anak. Anak nak belajar, belajarlah. Lampu nak, lampu dia bagi. Bukan payah sangat nak belajar.

25.0 Saya yakin kita boleh. Mesej yang saya cuba nak sampaikan, tidak ada shortcut, tidak ada jalan yang mudah. Kita kena terima dalam apa juga usaha yang kita buat. Jangan cari jalan mudah. Kalau kita cari jalan mudah, shortcut, kita akan jatuh tersungkur.

26.0 Dalam bidang ekonomi, dalam bidang perniagaan, perusahaan, dalam bidang menuntut pelajaran sama sahaja. Tidak ada shortcut. Orang Cina yang pandai tu, bukan dia pandai kerana otak dia, bergeliga. Dia pandai kerana dia belajar. Kita perkenalkan sempoa. Banyak orang kacau kata nak belajar Cina ni buat apa. Saya tengok macam mana dia boleh buat kira-kira lebih cepat daripada pakai kalkulator. Budak umur 4 tahun, tak boleh duduk diam, melompat ke sana melompat ke sini, suruh dia darab 12 angka kali 12 angka, bermacam-macam. Dia gitu sahaja, boleh keluar gitu sahaja, cepat. Cepat daripada kalkulator.

27.0 Sebab tu kita suruh orang Cina boleh buat, orang Melayu pun boleh buat. Adapun anak Melayu kita ni yang belajar, menggunakan sempoa ini, dia boleh buat mental arithmetic dengan lebih cepat lagi daripada budak Melayu yang lain, sama dengan budak-budak Cina. Bermakna bahawa potensi kita ada. Yakinlah bahawa kita boleh. Dan berusahalah.

28.0 Kita di sini tentu ada anak. Semua orang UMNO ada anak belaka. Kita ada doktor, kita ada bidan semua nak bagi ramai. Kita semua ada anak 5 orang, seorang 1 kelamin. Ini, wajib. 5 orang satu kelamin. Takkan tak boleh kut. Jangan cerita kata nak ambil isteri lagi satu. Yang nak beranak bukan yang suami tu. Yang nak beranak isteri. Dia kahwin dengan siapapun dia boleh dapat 5 orang. Kita tak payahlah. Tiap kali kita kahwin lebih daripada satu nayalah orang lain tak dapat. Kita sama banyak.

29.0 Kita boleh buat semua ini. Itu mesej yang cuba saya nak sampaikan. Saya bercakap 1 jam 57 minit, sampai "rengkong" nak keluar. Menangis dah menangis dah. Rayu, pujuk, macam-macam dah buat. Sehingga lagi tak berdiri atas kepala aja. Kalau tidak, saya nak buat yoga sama.

30.0 Tuan-tuan dan puan-puan, selain daripada masalah yang kita hadapi, iaitu ramai daripada kita tidak menumpukan kepada pelajaran terutama dalam bidang-bidang yang menjadi begitu penting di zaman ini, kita jugak menghadapi masalah, parti Pas. Orang Pas, yang dia boleh nampak hanya undi aja. Daripada yang kita kata dalam tadika, dah diajar dah, anak-anak itu supaya benci, benci kepada UMNO, benci kepada pemimpin UMNO dan jangan belajar ini, kerana ini sekular. Belajar matematik sekular, belajar sains semua sekular, ini semua adalah pelajaran orang kafir, kita sebagai orang Islam patut belajar agama sahaja, kalau kita belajar dalam bidang lain pun masa yang terbanyak hendaklah ditumpukan kepada syarahan-syarahan agama yang sebenarnya bukan syarahan agama tetapi syarahan propaganda parti Pas, orang ini menjadi penghalang kepada pencapaian orang-orang Melayu yang berbakat. Mereka menghalang orang Melayu daripada mencapai kejayaan.

31.0 Saya dapati setelah saya meneliti keadaan di negara-negara Islam yang lain, kenapakah hari ini negara-negara Islam begitu mundur dan begitu mudah ditindas oleh orang lain, oleh kuasa-kuasa besar. Sebabnya ialah apabila ada saja pemerintah ataupun Kerajaan negara Islam mencuba memodenkan negaranya, memperkenalkan ilmu-ilmu yang dianggap penting untuk pembangunan negara, maka akan muncullah satu kumpulan yang akan menentang segala usaha ini kerana kononnya usaha ini tidak Islam.

32.0 Saya masih ingat semasa saya kecil, perbahasan yang hangat ialah sama ada lampu elektrik boleh dipasang dalam masjid atau tidak. Haram guna lampu elektrik. Mayat mesti diusung, tak boleh diguna kereta yang ada enjin. Kerana enjin ni orang "kapiag". Orang Kedahlah cakap. Ini menjadi perbahasan, berbulan-bulan, bertahun-tahun sementara itu orang barat telah menguasai ilmu telah membentuk industri mereka dan kita ketinggalan di belakang.

33.0 Sekarang ini, kalau ada negara-negara Islam yang cuba untuk membangunkan negaranya, akan muncullah kumpulan-kumpulan seperti ini, yang sanggup menentang sehingga sanggup membunuh pun, membunuh pun pemimpin-pemimpin yang cuba memajukan negara mereka. Sebab itu kita lihat apa yang berlaku di Mesir, di Algeria, dan di lain-lain negara Islam, apa juga percubaan dibuat untuk memodenkan negara ini maka akan muncullah orang ini yang sanggup sehingga membunuh pun, kalau tak ikut tafsiran Islam yang dibuat oleh mereka. Kita tahu ada satu kumpulan satu mazhab yang percaya bahawa menjadi tanggungjawab mereka untuk membunuh orang Islam kerana orang Islam lain dianggap sebagai tidak Islam dan kerana itu untuk membersihkan Islam, mereka perlu membunuh orang Islam yang tidak mengikuti tafsiran mereka. Inilah kumpulan yang akhirnya memberi perkataan "assassin" kepada dalam Bahasa Inggeris. Dr. Hamid mungkin tahu apa dia dalam Bahasa Arab. Mereka membunuh orang Islam lain kerana dikatakan kafir.

34.0 Apabila Pas berkata bahawa UMNO ini adalah kafir, mereka membuat tuduhan ini kerana mereka menentang segala usaha oleh UMNO untuk memajukan negara kita ini. Untuk menjadikan kita orang Melayu, orang Islam sebagai satu bangsa yang mampu bersaing dengan bangsa-bangsa yang maju yang lain. Mereka menentang kononnya ini adalah sekular. Ini adalah kafir. Orang UMNO adalah kafir, dan halal bagi mereka menentang orang Kafir, dan kita sudah lihat ada kumpulan-kumpulan yang sudah sanggup untuk mencuri senjata dengan tujuan untuk menjatuhkan kerajaan ini dengan secara kekerasan. Inilah kesan daripada mengkafirkan orang UMNO, supaya darah orang UMNO ini dihalalkan oleh mereka yang tidak berprinsip yang tidak berpegang kepada ajaran Islam sebenar. Kita tidak boleh merasa perkara ini, satu perkara yang ringan kerana mereka mempunyai tujuan tertentu apabila mengkafirkan orang Islam, orang UMNO.

35.0 Hari ini, mereka sudah mula, kita telah lihat apa yang berlaku apabila Al-Maunah ini telah bergerak dan baru-baru ini juga kita telah jumpa orang-orang yang telah mendapat latihan daripada negara-negara tertentu untuk mencetuskan huru-hara, membunuh sesiapa sahaja yang mereka tidak suka. Ini adalah permulaan. Kalau kita tidak dapat menghalang mereka ini, maka dia akan berkembang dan akan ramai lagi yang percaya bahawa membunuh orang UMNO adalah halal kerana orang UMNO ini kafir.

36.0 Inilah orangnya yang menyebabkan orang Islam tak dapat maju di mana-mana jugak. Apabila sahaja ternampak orang Islam yang maju, maka akan muncullah kumpulan ini untuk mendakwa bahawa orang Islam ini adalah kafir harus dibunuh. Darah mereka adalah dihalalkan. Dengan itu, tidak ada negara Islam yang mungkin maju. Kita menjadi negara-negara yang lemah, yang mudah ditindas. Sebab itu kita lihat bagaimana orang Islam dibunuh dengan sewenang-wenangnya, di Bosnia Herzegovina, di Kosovo, di Palestin, di Iraq, di Iran dan di lain-lain tempat. Mereka dibunuh dengan mudahnya oleh musuh-musuh Islam, dan kadang-kadang juga boleh orang Islam sendiri yang percaya kononnya bahawa mereka ini bukan Islam.

37.0 Sebenarnya orang seperti Pas ini, orang seperti kumpulan-kumpulan yang menentang kemajuan negara Islam, mereka adalah pengkhianat kepada orang Islam dan negara Islam. Pas mengkhianati orang Islam, mengkhianati negara Islam. Dunia mengiktirafkan Malaysia sebagai negara Islam yang menjadi contoh kepada mereka. Tetapi Pas sebagai pengkhianat cuba menidakkan keIslaman ini kerana kononnya Kerajaan ini sekular.

38.0 Kenapakah Kerajaan ini sekular? Jawab Haji Hadi, "kerana kita gunakan sistem pentadbiran yang ditinggal oleh penjajah dulu. Kita menggunakan civil court. Tidak hanya mahkamah syariah sahaja. Sebab itu kita dianggap sekular". Ini jawapan Nik Aziz, bukan Nik Aziz, Haji Hadi. Itulah sebabnya yang kita dianggap sekular, kerana kita gunakan sistem penjajah dahulu. Kita ada civil court. Saya nak tanya, sama ada bila dia ini pemerintah, dia nak hapuskan civil court atau tidak. Jawab betul-betul.

39.0 Tetapi, kalau kita baca Harakah dalam Bahasa Inggeris, yang bukan untuk orang kampung. Dalam Bahasa Inggeris tentulah untuk orang yang faham Bahasa Inggeris. Orang Cinalah tu. Apa jawapannya Haji Hadi, ini Harakah dalam Bahasa Inggeris dan ini adalah wawancara eksklusif oleh MalaysiaKini, Zakiah Koya dan satu daripada soalan yang ditanya ialah "if Terengganu will to become an Islamic state, would it be like another Afghanistan under the rule of the Taliban or another Iran or another Saudi Arabia". Apakah ini yang menjadi contoh kepada Pas. Apa jawab Haji Hadi, dalam Bahasa Inggeris, saya tak tahulah dia bercakap Bahasa Inggeris ataupun tidak.

40.0 Tapi dalam ni dalam Bahasa Inggerislah. Jawapannya, "the source and guide of the Islamic state is not Iran or Taliban but based on the Quran and Hadis. The environment of those countries are different from ours and the communities that characters are also different. We have to be aware of that, furthermore the population there is almost 100% Muslim where we have non-Muslim in Malaysia. Jadi, dulu nak buat Islamic state nak suruh kita buat hukum hudud dan lain-lain, kita tak boleh kira tentang orang Cina, orang india, tetapi la ni dah lain pulak. Kononnya, pasal composition la ni ada orang Islam, dia nak buat, macam UMNO buat. Kita masih ada civil court, dia pun nak ada civil courtlah. Tolong tulis terang-terang dalam Bahasa Melayu, orang putih dan Cina, jika kami diri Kerajaan, tidak akan ada civil court. Nak tahu sama ada DAP nak sokong dia atau tak.

41.0 Dia punya syok nak dapat DAP punya sokongan, tak kiralah, apa pun jadi la ni. Nak ambil hak orang Melayu ambil, tak apa, Quran kata boleh ambil. Hak istimewa dalam Quran tak ada sebut hak istimewa orang-orang Melayu, dia lupa kita orang Melayu tu Islam. Orang DAP bukan Islam. Tak apalah. Sekarang ni dah boleh. Tadi dah, pensyarah-pensyarah tadi dah cerita berkenaan dengan apa sebenarnya.
42.0 Tetapi Pas sanggup jual apa saja yang dimiliki oleh orang Melayu untuk mendapat undi daripada DAP dan orang-orang Cina. Kalau Suqiu kata samakan agama Islam dengan agama-agama lain, Pas terima. Hapuskan hak istimewa orang-orang Melayu, Pas terima. Apa pun Pas terima. Bahasa apa pun boleh guna. Kononnya kalau kita pi negeri Cina kita kena belajar bahasa Cina. Tak ada larangan nak belajar bahasa Cina. Siapa yang larang, kita tak larang. Tapi dia nak Bahasa Melayu ini dikebelakangkan sama sekali.

43.0 Macam-macam janji dibuat dan bila kita minta supaya kita ada pertemuan untuk berbincang tentang perpaduan orang Melayu ini, tak mahu perpaduan orang Melayu, kami mahu perpaduan nasional. Bila kata perpaduan nasional tu, dah nampak dah undi orang Cina. Itulah tujuan Pas.

44.0 Kalau hancur orang Melayu pun tak apa. Asalkan dia boleh dapat undi daripada orang-orang Cina. Kalau Suqiu boleh bagi sokong, dia sokong Suqiu. Kalau persatuan guru-guru Cina ni nak bagi sokongan kepada dia, dia sokong. Apa pun hak milik orang Melayu ni dia nak bagi, kerana dia hendak. Dia hendak undi daripada orang ni, kerana dia nak tempat, di dunia ni, bukan di akhirat. Kalau dia nak tempat di akhirat, kita boleh bawa dia cepat-cepat pergi sana.

45.0 Tuan-tuan dan puan-puan, dalam pilihan raya tahun 1999, DAP kalah teruk. DAP kalah seperti dia tak pernah kalah dahulu. Buat kalai pertama, Kit Siang dengan Karpal Singh kalah di peringkat parlimen dan di peringkat state jugak. Apa maknanya. Bermakna bahawa orang-orang Cina menolak DAP. Oleh kerana orang-orang Cina menolak DAP, hari ini DAP akan membuat apa saja untuk menarik balik sokongan orang Cina dan untuk menimbulkan kebencian orang Cina kepada Barisan Nasional khususnya kepada Perdana Menteri. Apa juga yang saya kata, akan dikaitkan dengan hak orang Cina. Rupanya ada hak istimewa orang Cina ni.

46.0 Saya tak boleh sebut apa. Saya sebut saja sesuatu, ini dijadikan isu dan dibesarkan dalam suratkhabar-suratkhabar Cina. Ada suratkhabar Cina di sini. Saya nak cakap terang-terang kepada mereka, sila lapor benar-benar apa yang saya kata, jangan putar belit. Apabila Suqiu ini telah menuntut supaya hak istimewa orang Melayu dihapuskan, agama Islam disamakan dan lain -lain tuntutan, 83 perkara, saya telah membuat ucapan dalam TV dan radio yang berkata bahawa tuntutan mereka adalah sama dengan komunis. Mereka dengan serta merta mendakwa bahawa saya menganggap bahawa semua orang Cina sebagai komunis. Mereka mengapi-apikan perasan orang-orang Cina supaya menentang kerajaan, membenci kerajaan dan akhbar-akhbar Cina terutamanya Nanyang Siang Pau dan juga China Press memainkan isu ini supaya orang-orang Cina membencikan saya dan membencikan kerajaan Barisan Nasional dengan harapan, mereka akan kembali memberi sokongan kepada DAP yang memain peranan juga pada DAP, Suqiu, guru-guru sekolah Cina ini, mereka memainkan isu supaya menimbul kebencian kepada saya sendiri dan melalui saya kepada Barisan Nasional.

47.0 Apabila kita cuba pindah sekolah Damansara ke tempat baru, ini juga dijadikan isu dan sekali lagi kerajaan dihentam. Kenapa memindahkan sekolah ini ke tempat yang lain walaupun majoriti daripada ibu bapa minta supaya dipindah kerana 70 orang penuntut sahaja, maka ini menyebabkan mereka menuduh bahawa kerajaan ini zalim kepada pelajaran negeri Cina, bahasa Cina. Apakah ini benar?

48.0 Apabila kita mencadangkan supaya diadakan sekolah wawasan, kenapa kita cadangkan sekolah wawasan, kerana sekarang ini sudah tumbuh bandar-bandar baru yang tidak ada sekerat pun orang Melayu. Kalau kita ada hanya sekolah Cina di bandar-bandar baru ini maka anak-anak Cina tidak lagi akan berdamping dengan anak-anak orang Melayu ataupun orang india. Dan ini tidak baik kepada perpaduan kaum di dalam negara kita. Sebab itu kita cadang sekolah wawasan. Dan ini juga dijadikan isu. Dan diperbesarkan oleh suratkhabar Cina hari-hari, Nanyang Siang Pau dan juga China Press.

49.0 Tuan-tuan dan puan-puan, sebenarnya hanya Malaysia sahaja yang membenarkan sekolah Cina diadakan. Tidak ada sekolah Cina di Indonesia, tidak ada sekolah Cina di Filipina, tidak ada sekolah Cina di negeri Siam, tidak ada di Burma, di ada di Cambodia, tidak ada di Vietnam, di Laos, tidak ada di Australia, tidak ada di England, tidak ada di New Zealand, tidak ada di Amerika, tidak ada di Kanada. Hanya yang diadakan di Malaysia dengan pembiayaan Kerajaan sendiri.

50.0 Ini mat salleh ni, mat salleh dari Australia dalam Mesyuarat Agung ni dia orang datang nak tengok kita, ha.. tengoklah. Siapa lebih adil, dia ataupun kita. Kenapa dia tak benar sekolah Cina didirikan di Australia sedangkan bilangan orang Cina sudah begitu ramai. Kenapa nak tentukan semua orang yang duduk di Australia cakap Strine. Strine tu bahasa orang putih English Australialah, Strine. Dia tak tahu kata the rain in spain falls badly in the plane dia kata the rain in spain falls badly in the plane. Kita orang Melayu kata, It is a good day today, dia kata it is a good die to die. Ini semua orang Cina yang duduk di sana belajar cakap Strine ni. Dia pun bila balik sini, bunyinya is a good die to die. Kenapa, kenapa paksa orang ni belajar Bahasa Inggeris, biarlah mereka ada sekolah-sekolah Cina di sana dibiayai oleh Kerajaan. Mereka tidak, kononnya mereka itu begitu demokratik, begitu liberal, tapi Malaysia kita benar, kita beri segala-galanya kepada kaum Cina, inilah negara yang begitu liberal sekali.

51.0 Tuan-tuan dan puan-puan, dalam usaha mereka untuk memburukkan imej kerajaan, untuk menunjukkan kerajaan ini anti Chinese, mereka sekarang ini sudah mengaitkan soal Nanyang dibeli oleh MCA dengan saya, kononnya saya yang suruh MCA beli Nanyang Siang Pau dan China Press.

52.0 Kenapa? Supaya orang Cina yang kononnya marah sangat kepada MCA kerana membeli suratkhabar ini, juga marah kepada saya dan marah kepada kerajaan. Dan bila marah kepada kerajaan sokonglah DAP. Inilah tujuan mereka. Kerana nak dapat sokongan daripada orang-orang Cina, mereka saja mengaitkan saya dan kerajaan dengan pembelian Nanyang Siang Pau ini oleh MCA.

53.0 Saya akui MCA tanya saya, apakah dia boleh beli Nanyang Siang Pau dan China Press. Saya kata boleh.. No problem. Rupa-rupanya orang ini kata, the Chinese community tidak hendak suratkhabar Cina dimiliki oleh mana-mana parti politik, istimewa betul. Kerana suratkhabar Melayu ada yang dikuasai oleh parti politik. BukanHharakah aja, Utusan, Harakah kata, dia punya parti punya paper. Utusan dimiliki sahamnya oleh UMNO, tidak secara langsunglah, macam MCA juga dia suruh Huaren beli, bukan dia nak beli. Kalau kita boleh beli, suratkhabar Melayu, kenapa MCA tidak boleh beli suratkhabar Cina. Rupanya surat khabar Cina mesti bebas. Bermakna bahawa orang Melayu tak boleh bebas suratkhabar. Itu hak istimewa ke?

54.0 Bagi saya nak beli, belilah. Tak ada salah. Kalau MCA nak jual pun juallah, itupun hak dia juga. Ini kononnya orang-orang Cina tak boleh benar MCA beli suratkhabar Cina. Beli The Star tak apa, tapi suratkhabar Cina tak boleh. Kenapa tak boleh. Apa ada dalam surat khabar Cina tu. Apakah dianya ada benda-benda yang kita tak tahu. Kerana kita tak reti Bahasa Cina, dia tahu Bahasa Melayu. Kita tak boleh kata banyak dalam Utusan, dia tahu. Apa dia tulis dalam Nanyang Siang Pau dan China Press kita tak tahu.

55.0 Apakah adil kalau kita kawal Utusan supaya jangan keterlaluan apabila berhadapan dengan masalah ketegangan antara Melayu-Cina ini, tetapi mereka tidak mengawal suratkhabar mereka apabila membangkit kebencian kepada orang Melayu. Bukan kita nak suruh ambil semua. Sit Chew Jit Poh sikitlah, tak apalah, siapa, Tiong ke nak beli, belilah. Tapi takkanlah dua suratkhabar ni dimiliki oleh seorang parti politik Cina. Kalau parti politik Melayu lainlah. Mereka berkata bahawa ini masyarakat Cina tidak bersetuju. Siapa yang berkata, saya nampak orang MCA tak kata, orang MCA pun Cina juga. Orang MCA 100% Chinese, UMNO ada juga Cina. Jadi orang Cina juga nak pilih tak boleh ke.

56.0 Saya bukan nak kempen bagi Liong Sik, tetapi saya berasa amat kecewa dengan percubaan nak heret nama saya dalam kontroversi Nanyang ini. Dan mereka akan cuba apikan perasaan orang Cina terhadap kerajaan, membencikan kerajaan, saya tahu mereka ini bukan mendapat sokongan daripada semua, tetapi mereka boleh, seperti di Lunas, mereka sengaja membangkitkan kebencian orang-orang Cina kepada Kerajaan. Walaupun kita baru menang saja dalam tahun 1999, dengan sokongan orang Cina yang begitu kuat, tetapi di Lunas kita kalah. Kenapa? Peranan yang dimainkan oleh Nanyang dan China Press, untuk menimbulkan kebencian pengundi di Lunas terhadap Kerajaan. Mereka selalunya mengutamakan pendirian parti lawan. Kononnya mereka ingin bebas. Sembilan orang penulis mereka kononnya bebas. Tetapi tak pernah sokong kerajaan. Bebas apa. I see, I see.

57.0 Saya nak minta kepada suratkhabar ini, jangan main isu, jangan cuba melibatkan saya dalam perkara ini. Suratkhabar Cina bebas seperti suratkhabar lain, tetapi kalau kamu main isu perkauman.......

58.0 Kit Siang di suatu peluk Nanyang. Di satu pihak peluk Hadilah. Hadi pun peluk Kit Siang lepas tu bila di kampung nak buat negara Islam hoi bukan main nak buat negara Islam tapi la ni nak ternak babi pun boleh semua boleh dah. Asalkan dapat undi. Jual semua. Dahlah tipu orang Melayu ni nak tipu Cina pulak.

59.0 Saya cakap terus terang dengan orang Melayu pun saya marah, dengan orang Cina pun saya marah. Apabila saya tegur orang Melayu saya tegur UMNO, saya marah kepada UMNO saya tegur banyak orang Melayu yang keterlaluan orang Melayu semua tak kata Dr. Mahathir ini anti Melayu. Tetapi kenapakah akhbar Cina berkata bahawa oleh kerana saya buat ucapan yang menegurkan hanya Suqiu satu kumpulan kecil kenapakah itu ditakrifkan sebagai mengecam orang-orang Cina keseluruhannya. Tidak benar sama sekali saya dapat ada banyak kawan Cina. Saya mengaku menantu saya pun Cina.

60.0 Saya bukan anti Chinese tetapi saya nak keadilan bagi orang Melayu. Bagi semua rakyat Malaysia. Kita tidak boleh ada satu kaum bebas untuk melempar bermacam fitnah dan tuduhan untuk memburukkan kerajaan dan satu kaum lain mesti ditariknya tali ras jangan bergerak. Oh saya cakap pasal tali ras tu pasal saya naik kuda la ni.


61.0 Tuan-tuan dan puan-puan saya cuba jelaskan pendirian kita. Saya fikir apa yang saya perkatakan ini bukan pendirian saya seorang tetapi pendirian parti UMNO ini.

62.0 Tiap tahun kita mengadakan mesyuarat agung ini mesyuarat agung ini adalah peristiwa yang terpenting dan terbesar bagi parti kita. Di sini lah kita boleh berjumpa sesama kita membahas masalah-masalah berkenaan dengan parti kita berkenaan dengan bangsa kita, agama kita dan negara kita. Mesyuarat agung ini amat penting dan saya anggap di antara ucapan-ucapan yang saya buat sepanjang tahun yang terpenting dan terbesar sekali ialah ucapan kepada UMNO ini. Tiap kali saya bercakap saya berharap saya dapat sampaikan satu mesej kepada UMNO. Mesej untuk kebaikan UMNO. Saya telah berleter macam orang tua bukan macam orang tua la ni pun dah jadi orang tua. Belum nyanyuk lagi, boleh lagi bercakap. 2 jam pun boleh 3 jam pun boleh juga. Tahun depan saya janji 3 jam.

63.0 Saya nak minta, saya nak minta kepada kita ahli UMNO sekurang-kurangnya, kepada orang Melayu supaya kita kenalkan masalah kita. Kenalkan sebab-sebabnya yang kita gagal. Kenalkan kelemahan yang ada kepada kita. Dan kita membuat satu resolusi bukan untuk kerajaan melaksanakan tetapi untuk tiap seorang daripada kita melaksanakan. Kita buat resolusi untuk diri kita sendiri. Apakah yang perlu kita buat yang boleh menyumbang kepada kebahagiaan bangsa kita, agama kita dan negara kita. Banyak yang boleh kita buat. Kita harus akui yang kita tidak bekerja begitu kuat. Kita mesti kerja kuat,tidak ada jalan yang mudah untuk mendapat sesuatu kita mesti berusaha bersungguh-sungguh bertubi-tubi, jatuh kita bangun lagi, jatuh kita bangun lagi. Insya-Allah suatu hari kita akan berdiri tinggi di kalangan bangsa-bangsa yang lain.

64.0 Tuan-tuan dan puan-puan, hari ini bukanlah sesuatu yang terjadi begitu sahaja. Yang begitu ramai wakil daripada parti-parti lain datang melihat upacara mesyuarat agung tahunan kita. Mereka datang kerana mereka kagum dengan parti ini, kagum dengan pemerintahan yang diterajui oleh parti ini. Mereka memuji Malaysia. Sampai kata orang kedah memuji sampai naik asap. Secara ikhlas.

65.0 Tuan-tuan tentu tahu belah petang saya tak ada di sini daripada pukul 5.00 sampai pukul 7.30 saya duduk berjumpa dengan delegasi daripada 20 lebih parti daripada berapa puluh negara, mereka datang berjumpa dan bertanya ingin tahu apa lagi yang perlu mereka buat untuk membangunkan negara mereka supaya jadi seperti Malaysia ini. Mereka mengucap terima kasih kepada mereka kerana bantuan yang kita beri kepada mereka, Bosnia Herzegovina kita hantar pasukan kita dengan duit kita sendiri untuk menolong mereka. Bukan kita kenal mereka. Kita pun tak tahu ada orang Islam di sana. Tetapi apabila kita tahu ada orang Islam di sana, kita sanggup belanja wang kita hantar askar kita ke Bosnia Herzegovina. Dan mereka berterima kasih.

66.0 Di Sudan, di Sudan adalah sebuah negara yang miskin, begitu miskin sekali. Tanah padang pasir segala, yang ada di sana. Kononnya ada minyak sedikit. Mat Salleh bagi tahu kepada kerajaan Sudan habis banyak 10,000 tong sehari. Lepas itu mat salleh tak dibenarkan bekerja di Sudan kerana Sudan ini adalah terrorist state negara pengganas. Tak boleh tolong negara pengganas ini. Kita hantar petronas pergi. Hari ini petronas mengeluarkan 200,000 tong satu hari dan mereka datang untuk mengucapkan banyak terima kasih kepada kita.

67.0 Kita tak sangka Malaysia ini hari ini boleh tolong orang. Dulu kita ingat kita bodoh, kita tak ada keupayaan. Tetapi kita lihat orang-orang Petronas yang kadang-kadang kita kecam mereka sanggup duduk di padang pasir, mereka tinggal di Sudan dengan bahaya serangan daripada orang-orang daripada selatan, mereka sanggup menolong Sudan mengeluarkan minyak supaya hari ini Sudan menjadi sebuah negara yang mempunyai sedikit punca pendapatan. Dan mereka amat berterima kasih kepada kita. Kita mengeluarkan gas di Algeria di tengah-tengah padang pasir, pegawai-pegawai kakitangan Petronas berada di sana untuk mengeluarkan gas yang akan dibekalkan ke eropah dan akan menolong ekonomi Algeria. Mereka kagum dengan Malaysia. Sebab itu mereka datang. Kita boleh sampai setakat ini tak bolehlah kita lonjak ke hadapan sedikit lagi.

68.0 Nak jadi negara maju tahun 2020. Nak jadi negara maju tahun 2020 kita tahu bagaimana untuk melakukannya. Kita tahu kita sudah rancang dan kita sudah punyai pengalaman. Kuala Lumpur adalah sebuah bandar negara maju. Di Kuala Lumpur sudah sampai kepada takrif maju. Tetapi kita nak apa yang kita lihat di Kuala Lumpur ini diperkembangkan ke seluruh negara kita.

69.0 Datang orang asing berkata kepada saya, saya ni membohong. Mereka kata Malaysia sudah menjadi negara maju. Melihat kuala lumpur, saya kata betul awak lihat Kuala lLmpur tapi saya perlu lihat di kampung. Jadi di kampung belum cukup maju. Sebab itu kami masih anggap diri kami sebagai negara membangun. Kami nak majukan kawasan di seluruh negara.

70.0 Dan untuk itu kita perlu bekerja keras. Kita perlu menguasai segala ilmu termasuk IT ini. IT ini mesti dikuasai oleh kita. Bukan susah. Bukan nak ambil cangkul nak buat apa cuma nak picit dengan jari ini saja. Tak boleh ke? Boleh.

71.0 Saya nak minta saya nak rayu tak payahlah saya menangis dan berdoa lagi. Orang lain boleh buat doa lagi, lebih baik daripada saya. Saya nak minta UMNO menjadi pelopor pembawa obor untuk memajukan bangsa Melayu supaya kita bangsa kita mempunyai potensi untuk menjadi bangsa yang maju. Saya yakin. Sejak kita memerintah kita lihat bagaimana kita telah maju dalam jangka masa 15 tahun. Engineer-engineer Melayu dapat mereka bentuk kereta Proton sendiri. Tak payah pergi ke Jepun. Kita boleh buat segala-galanya sendiri.

72.0 Petronas adalah sama dengan the majors. Syarikat-syarikat minyak seperti Shell, Esso, Mobil, BP dan lain-lain dunia anggap Petronas sebagai sama setaraf. Sebab itu negara-negara ini meminta supaya Petronas pergi ke negara mereka. Dalam dunia ini banyak national oil corporation. Semua negara, Arab Saudi ada national oil corporation. Tetapi hanya Petronas sahaja yang pergi luar daripada Malaysia kepada 25 buah negara. Kita mampu mencari gali, kita mampu mengeluarkan minyak, kita mampu mentransportkan minyak, membuatkan pipeline dan mengadakan tanker-tanker dan kita mampu berniaga di 25 buah negara. Daripada Argentina di selatan Amerika sehinggalah ke Australia.

73.0 Kita boleh buat. Dulu kita tak boleh, sekarang kita boleh. Esok kita lebih boleh, kalau kita berusaha. Timbullah semangat kepercayaan kepada diri sendiri bahawa kita boleh buat dan kita mesti usaha.

74.0 Janganlah cuma buat seperti yang saya sebutkan. Kita adakan seminar berkenaan dengan Tak Akan Melayu Hilang Di Dunia. Maka bercakaplah mereka berkenaan bangsa Melayu ini tapi apa guna tak hilang kalau jadi kuli orang. Melayu yang tak hilang ni mesti jadi masters of themselves, tuan kepada diri sendiri. Dan kita boleh buat. Kita suruh orang Melayu kerabat Mount Everest. Dia kerabat. Dia dekat nak sampailah tapi orang lain sampai dulu. Boleh buat. Itu satu kecapaian yang cukup tinggi. Kerana biasanya yang memanjat Mount Everest ini orangnya datangnya daripada orang daripada negara sejuk, negara salji. Ini kali pertama orang daripada negara tropika sanggup panjat gunung ais ini. Jadi kecapaian kita lebih tinggi daripada mereka.

75.0 Kita boleh buat. Kita boleh buat kereta. Kita boleh buat macam-macam barang daripada Malaysia. Periksa tengok apa juga barangan yang dikeluarkan oleh dunia, mikrocipnya made in Malaysia. Bukan oleh syarikat orang putih sahaja. Sekarang ini kita ada dua buah syarikat sendiri, Ciltera satu First Silikon satu, yang keluar mikrocip ni. Yang begitu canggih. Di atas mikrocip yang sebesar itu ada 2 million switches. Switch macam switch kita buat di dinding tu. Dia jadi kecil, lagi kecil, lagi kecil. 2 million duduk atas sekeping besar itu sahaja. Tak nampak. Siapa buat, orang Melayu buat di Malaysia. Apa lagi yang saya nak kata nak menunjuk bahawa kita boleh. Kita boleh, kita boleh buat tetapi kena usaha. Jangan makan telur banyak.

76.0 Anak-anak kita suruh dia baca buku, buat kira-kira bila dok di rumah. Dulu kalau kena rotan la saya nak cerita sikit berkenaan dengan diri saya yang nasib tak baik ni. Pak saya asalnya guru. Walaupun dia jadi auditor kemudian. Dia guru. Saya cukup takut kat dia. Bila dia balik saja belah petang daripada office sampai ke jambatan kecil tu nak masuk ke dalam rumah, dia batuk. Kami semua lari pi ke meja baca buku. Baca buku sampai pening kepala. Kena pakai cermin. Umur 12 tahun pakai cermin. La ni ada yang muda-muda lagi pun pakai cermin tapi dulu umur 12 tahun cukup "ping". Agak-agak yang lain lebih tu. Takut-takut kepada bapa saya. Walaupun kemudian dia cukup baik dengan saya. Tetapi semasa di sekolah, dia cukup strict. Macam cikgu aje. Balik di rumah bukan cikgu jenis la ni, la ni kalau cikgu pukul sikit aje, mak bapa komplain lah, report kat polis langsung. Master Hassan, master saya. Bila dia mark saya punya paper, satu tangan pegang pen di sini satu tangan duduk di tepi sini. Silap sini aje, top dicubit. Tak boleh silap sikit, rotan. Ni kayu rule kena, rotan kena, tapak tangan ni sampai nak gengam pun tak boleh. Kalau tidak tak boleh belajar.

77.0 Zaman dulu tidak ada quota bumiputera. Tak ada quota. Nasib baiklah boleh pi belajar jadi doktor. Tak ada pun scholarship. Oh kalau la ni scholarship dikurangkan sikit jadi masalah, nanti ada tunjuk perasaan. Saya diberi elaun RM25 sebulan. Semua yuran-yuran dibayarlah tapi RM25.00 nak buat apa dengan RM25.00. Panggil interview lagi tanya saya pak saya hantar berapa banyak duit. Saya kata dia hantar RM15.00 sebulan. Ha potong RM15.00. Balik RM25.00 juga. Isteri saya pun dipotong RM10.00 pasal dia dapat daripada rumah RM10.00. Sekarang ni kalau potong, ha besok dapat surat berkajang-kajanglah. Ada demonstrasilah. La ni kita punya penuntut di setengah-setengah negeri ada simpan pembantu rumah gaya bayar gaji daripada elaun dia. Pembantu rumah pulak ada. Tak tahulah di mana saya tak mahu sebut lah.

78.0 Saya nak rayu saya nak minta kita UMNO, UMNO adalah orang di barisan hadapan pejuangan bangsa Melayu ini bukan Pas. Pas penkhianat, penipu bagi orang Melayu. Kita adalah contoh kita nak tunjuk kepada orang Melayu apa orang Melayu boleh buat. Kalau kita betul-betul berdisiplin dan sanggup berusaha dan berusaha dan berusaha dengan cukup-cukup. Jatuh bangun, jatuh bangun kerana kita nak capai kejayaan bagi bangsa kita.

79.0 Bangsa kita juga adalah bangsa yang beragama Islam. Pencapaian orang-orang Melayu bermakna pencapaian orang Islam. Jadi ada 2 sebab kenapa kita perlu berusaha jauh lebih kuat daripada bangsa-bangsa yang lain kerana kita berjuang untuk bangsa dan di masa yang lain untuk agama kita. Sebagai, sebagai pemegang obor pembawa obor pejuangan Melayu, UMNO mesti sanggup membuat segala-galanya untuk menjayakan kaum bangsa kita ini.

80.0 Saya nak minta sekali lagi berdisiplinlah kita. Tanpa disiplin kita tidak boleh menang. Saya tak suka nak mengata kat tok Arab tapi orang Arab tak boleh perang. Siapa yang biasa pi ke negeri Arab tahulah. Dia panggil kita makan tengah hari pukul 1.00 kita pun tak makan apalah ni nak makan nasi beriani yang sebanyak-banyak ni. Sampai pukul 4.00 tak makan lagi. Kalau dia kata nak ada perjumpaan pada sebelah pagi, bagi dia sebelah pagi daripada pagi sampai pukul 2.00, itu pagi lah. Tak tentu bila nak jumpa dengan dia. Dia tak ada timing langsung. Dia tak hormat masa langsung. Sebab itu bila dia perang dengan Yahudi dia rancang untuk menyerang Yahudi pada pukul 9.00 pagi. Lepas tu pasukan dia ada yang serang pada pukul 10.00. ada yang serang pada pukul 11.00. ada pukul 12.00. ada yang postpone esok hari lah. macam mana nak menang. Tak ada disiplin macam mana nak menang. Kalahlah selalu. Sebab itu walaupun Yahudi bukan ramai cuma 3 million sahaja, orang Arab bukan main banyak. Tak boleh lawan dengan Yahudi.

81.0 Kita kena disiplin. Disiplin ini penting. Kalau kita berdisiplin dan kita patuh kepada arahan yang amat berhormat Presiden parti bukan Dr. Mahathir dak, saya tak penting. Satu hari Pak Lah akan jadi presiden. Kalau pun arahan itu tak kena tetapi kalau kita semua buat bersama Insya-Allah kita akan mencapai kejayaan.

82.0 Tuan-tuan dan puan-puan saya dah bercakap dengan panjang dan lebar ada satu hamba Allah telah tulis kepada saya suruh saya baca untuk penghabisan ini sebelum saya ucap terima kasih kepada Tun speaker saya nak baca ini sikit. Satu sajak ke apa ke tak tahu. Tapi bunyi sedap juga. Dia ada kaitan dengan ucapan saya, tajuk ucapan saya. Tajuk ucapan saya ialah Melayu Mudah Lupa. Dan bunyinya sajak ni:

Melayu mudah lupa

Melayu mudah lupa,
Melayu mudah lupa,
Melayu mudah lupa.
Dulu bangsanya dipijak,
Melayu mudah lupa,
Dulu bangsanya retak,
Melayu mudah lupa.
Dulu bangsanya teriak,
Melayu mudah lupa.
Dulu bangsanya haprak,
Melayu mudah lupa.
Dulu bangsanya kelas dua,
Melayu mudah lupa.
Dulu bangsanya hina,
Melayu mudah lupa.
Dulu bangsanya sengketa,
Melayu mudah lupa.
Dulu bangsanya derita,
Melayu mudah lupa.
Dulu bangsanya kerdil,
Melayu mudah lupa.
Dulu bangsanya terpencil,
tiada daulat tiada maruah tiada bebas.
Melayu mudah lupa,
Melayu mudah lupa,
Melayu mudah lupa.
Sejarah bangsanya yang lena,
tanah lahirnya yang merekah berdarah.
Ingatlah ingatlah ingatlah.
Wahai bangsaku,
jangan mudah lupa lagi
kerana perjuangan mu belum selesai.....

83.0 Terima kasih, terima kasih, terima kasih. Saya bagi pihak majlis tertinggi bagi pihak para wakil mengucap berbanyak terima kasih kepada Tun Speaker yang tidak sihat. Sekali lagi saya ucap tahniah kerana dianugerahkan oleh Yang Dipertuan Agung PSM sebagai Tun.

84.0 Saya juga ucap terima kasih kepada timbalan speaker dan saya ucap berbanyak terima kasih kepada pegawai-pegawai dan kakitangan yang telah pun bertungkus lumus menjayakan persidangan kita ini.

85.0 Sekian wabillahi taufik walhidayah wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

No comments: