Thursday, November 22, 2012

SEKAM SEDANG DIBAKAR API


THURSDAY, 22 NOVEMBER 2012

Bridget Welsh

Tulisan seorang pemerhati  Muktamar Pas dari Singapore, Dr Briget Welsh,Associate Proffessor of Political Science at Singapore Management Universityjelas menggambarkan api dalam sekam yang sedang membakar Pas ( Lihat Lim Kita Siang for Malaysia).

Beliau menyebut Sayap Pemuda Pas yang menjadi protegees kepada Old Guard(ulama) yang mengancam kepimpinan progresif Pas  dan dark forces menunggu kesempatan untuk kembali merampas kuasa.Mereka tidak pasti jalan progresif  yang diambil oleh pimpinan baru Pas akan berjaya.

Beliau juga memberikan perhatian terhadap serangan yang dibuat oleh perwakilan terhadap suara parti  Harakah kerana sikap bebasnya

Apa yang disebutkan oleh Dr Briget itu jelas dalam Muktamar Tahunan Dewan Pemuda Pas ke 53 bila Ketua Pemuda Pas Wilayah Persekutuan Kamaruzzaman Mohamad mengkritik Harakah dan portalnya HarakahDailykerana didakwa melaga-lagakan pimpinan parti itu dan ini disokong pula oleh wakil Terengganu Azman Ibrahim yang  berkata " Harakah sebagai suara yang memantau parti sudah tidak relevan lagi dan menjadi sebaliknya , kita tumpulkan senjata sendiri disaat berdepan peperangan pilihanraya".

Kebenaran persepsi  ini jelas apabila Harakah dan Harakahdaily tidak langsung menyiarkan hasrat ulama dan pemuda Pas  mahukan Haji Hadi menjadi Perdana Menteri  sebaliknya Harakah cuba  menyorokannya dan menidakannya dengan menggembar-gemburkan Haji Hadi lebih bersedia untuk menjadi nelayan. Adakah dalam keadaan akar umbi mahukan Hadi sebagai PM suatu langkah bijak Harakah memperkecilkannya?

Haji Hadi terpaksa mempertahankan  Harakah untuk menunjukan seolah olah beliau masih menguasainnya   tetapi alasannnya dengan menyalahkan kerajaan  Harakah menjadi demikian   tidak relevan dengan teguran yang dibangkitkan  kerana sekalipun hanya suara parti tetapi ia telah bebas untuk melampaui suara parti malah memberikan tempat kepada anasir anasir perosak perpaduan parti.Bukankah ini yang dilakukan oleh Harakah terhadap Hadi sendiri dengan menunjulkannya sebagai hanya layak untu menjadi nelayan. Amat bodoh jika Hadi sendiri tidak sensitif kepada permainan politik ini.

Dr. Briget berkata" Some of the progressive have openly called for end to the ulama leadership of the parti". Tidakkah ini yang dilakukan olehHarakahDaily? 

Hadi  nampak berhempas pulas untuk  tidak mahu menampakan kelemahannya sebagai pemimpin tertinggi, beliau tercepit antara ulama dan gulongan progresif dan  dalam keadaan ini kemalangan menimpanya satu demi satu menjelang Muktamar Pas dengan cabaran pluralisme dari  anak Anwar Ibrahim Nurul Izzah,penyelewengan Harakah dan akhir sekali  paling berat ialah Doa K.O  meminta Piraun Piraun UMNO dimunsnahkan.

Perbuatan itu yang dilakukan oleh  adik Nik Aziz yang mewakili gulongan taksub dalam Pas bukannya membantu Hadi tetapi merosakan Imej Hadi,mengingatkan kembali  orang ramai terhadap Haji Hadi sebagai kepada Bapa Taksub yang memfatwakan kekufuran orang UMNO. Haji Hadi mahu supaya imejnya ini  dilupakan dalam keadaan beliau mahu menunjukan diri sebagai pemimpin Order Baru Pas, sebagai pemimpin progresif .

Sesunguhnya tekanan yang dihadapi oleh Pas menjelang Pilihanraya Umum ke 13  bukannnya datang dari luar tetapi dari dalam parti sendiri  dan dari rakan rakan parti Pakatan, dari kenyataan kenyataan  pluralisme agama, penyelewengan Harakah ,Doa K.O, K.O yang besar kemungkinan akan membawa Pas kepada K.O. K.O.







  

No comments: