Thursday, November 22, 2012

HARAKAH YANG KATA HADI TAK LAYAK JADI PM


TUESDAY, 20 NOVEMBER 2012


HarakahDaily hari ini (20 November) menyiarkan satu rencana panjang menafikan bahawa Haji Hadi Presiden Pas mahu menjadi Perdana Menteri, malah HarakahDaily menuduh The Star dan juga Malaysian Insider memutarbeliktan apa sebenarnya yang dikatakan oleh Hadi.

Soalnya kenapakah dalam perkara amat penting yang melibatkan hasrat akar umbi dan juga ulama-ulama Pas sendiri, penafian itu tidak dibuat oleh Haji Hadi sendiri, apakah Haji Hadi sendiri lebih sensitif kepada hasrat Anwar Ibrahim, DAP dan Keadilan dari hasrat anggota partinya?

Semakin jelas siapakah yang menguasai HarakahDaily yang mahu memperkecilkan hasrat akar umbi dan juga ulama ulama Pas.Bacalah juga komen OutSyed The Box di bawah sekali.

Berikut inilah penjelasan Harakah Daily. 

Apa sebenar kata Presiden PAS tentang isu jadi PM

Harakahdaily, 19 Nov 2012
KUALA LUMPUR: Laporan muka depan akhbar The Star yang dimiliki oleh MCA jelas mahu melaga-lagakan Presiden PAS dengan para pemimpin Pakatan Rakyat yang lain apabila melaporkan beliau bersedia menjadi perdana menteri, tetapi apakah sebenarnya yang beliau kata dan maksud.


Muka depan The Star hari ini melaporkan, "Hadi ready to be PM" (Hadi bersedia menjadi PM).

Namun tajuk untuk edisi onlinenya agak berbeza iaitu, "It is syiok (thrilling) to be PM." (Syok juga kalau jadi PM)."

Selari dengan The Star adalah, media dalam talian The Malaysian Insider juga membuat laporan sealiran dengan akhbar MCA itu. "Hadi ‘alu-alukan’ cadangan perwakilan dilantik jadi PM", menjadi tajuk media itu.

Kedua-dua laporan ini membayangkan seolah-olah Presiden PAS itu mahu menjadi perdana menteri.

Ekoran kedua-dua laporan itu, timbul fitnah kepada Presiden bahawa beliau dikatakan 'setuju dan bersedia' untuk menjadi perdana menteri.

Namun, Malaysiakini pula membuat tajuk "Syor jadi PM, syok juga sepintas lalu - kata Hadi".

"Syok (seronok) juga sepintas lalu. Tetapi saya kata di sini, saya minta Tuhan jadikan cita-cita menangkan Islam, lepas tu nak mati, matilah,"katanya dalam ucapan penangguhan Muktamar PAS ke-58 di Kota Bharu semalam.

Laporan yang ditulis Abdul Rahim Sabri itu agak berlainan dari dua media di atas.

Apakah yang dikatakan sebenarnya oleh Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang ketika memberikan ucapan penangguhan yang disifatkan oleh pelbagai pihak sebagai terbaik oleh beliau itu.

Para pembaca wajar sekali mendengar sendiri apakah maksud Ustaz Abdul Hadi dalam ucapannya itu.

Ini kerana, dalam sidang media selepas memberikan Ucapan Dasar Muktamar PAS ini, Abdul Hadi dengan jelas menolak cadangan itu.

Beliau lebih rela kembali menjadi nelayan selepas Islam menang.

Apakah sebenarnya maksud TG Abdul Hadi tentang isu ini? Berikut adalah transkrip ucapan penangguhan beliau yang berkaitan dengan isu ini.

Berikut adalah penyataan Tuan Guru Abdul Hadi semasa penggulungan itu secara verbatim.

"Kita kena hadapi pilihan raya dengan yakin, ikhlas dan ilmu dan bijak.

Saya alu-alukan nak lantik saya jadi perdana menteri. Syok juga sepintas lalu. Tetapi saya kata di sini, saya minta Tuhan jadikan cita-cita saya ini biar menangkan Islam, kemudian kalau nak mati, matilah.

Saya tak mahu macam cerita saya dengan Ustaz Azizan. Ustaz Azizan tahu saya minat memancing. Saya pergi Kedah, dia ajak saya memancing di laut Yan.

Sebelum pergi, dia berpaling ke anak buah dia, dia kata, tumbuk rempah siap-siap. Nak masak ikan tenggiri, ikan jenahak. Saya pun pergilah, dia pun pergi juga ke laut. Bila balik, boleh ikan belukang sebesar kelinking je. Ustaz Azizah ingat tak peristiwa itu? Saya tak mahu jadi macam tu lah. Belum apa-apa dah tumbuk rempah.

Kita kena belajar dengan Nabi SAW. Bila Nabi nak berhijrah ke Madinah, Nabi berjumpa dengan pemimpin-pemimpin kabilah yang bersedia menawarkan negeri dan penduduk mereka untuk menegakkan Islam. Allah menjanjikan kemenangan.

Nabi jumpa satu-satu kabilah ini. Masa jumpa kabilah Bani Amir, Nabi tawar Islam, Allah janjikan kemenangan, boleh tegakkan negara bila berjaya. Tiba-tiba pemimpin mereka bertanya, "Kalau menang siapa jadi raja, jadi ketua, jadi menteri" lalu Nabi jawab, "Kemenangan itu bagi Allah, Allah beri  kepada siapa yang Dia kehendaki" Itu jawapan Nabi.

Jadi kita PAS ni kena ajar begitulah. Itulah caranya."

BACALAH APA KOMEN OutSyed The Box

Harakah says it is a fitnah to say that their party president wants to be the PM. Ertikata lain, Harakah is saying their own party president is not fit to be the PM.  Saya tak tahu nak kata siapa lagi bodoh. Harakah lagi bodoh sebab tak yakin dengan presiden sendiri atau memang Hadi yang bodoh sampai Harakah pun sudah tak yakin dengan kebolehan Hadi.


Then the Harakah says their president "lebih rela kembali menjadi nelayan"

Here Harakah is also twisting the story. They say theirs is a verbatim report "secara verbatim"

I read their verbatim report. No where does Hadi say that 'saya lebih rela menjadi nelayan'. It is Harakah that is making this accusation against Hadi Awang. It is Harakah that is saying 'beliau lebih rela kembali menjadi nelayan'.

Hadi said no such thing. He merely said that he likes to go fishing. He never said that he wants to "kembali menjadi nelayan". 

Folks, I didnt know that Hadi was a nelayan.  But it looks like Harakah is going out of its way to remind the whole world that Hadi was indeed once a nelayan. 

It is actually Harakah that is telling Hadi not to have too grand ambitions. Jangan lah bercita-cita tinggi sangat. Kalau nelayan, nelayanlah. Boleh kembali menjadi nelayan.

I think there are more serious issues inside PAS.  There are people who really dont like their 







1 comment:

I-DEAL said...

salam. mohon guna gambar haji hadi dalam page ni untuk tujuan komersial. terima kasih