Monday, October 10, 2011

myMetro: 10 jenayah komersial utama

1. Penipuan pelaburan


Jumlah kerugian: RM61 juta(j)
Jumlah kes: 247
Modus operandi: Memujuk mangsa buat pelaburan dalam pelbagai perniagaan sama ada pertanian, jualan langsung atau bisnes Internet dengan janjikan pulangan lumayan.


2. Penipuan Afrika

Jumlah kerugian: RM24j
Jumlah kes: 774
Modus operandi: Mengaburi mangsa dengan menjadikan kenalan di laman sosial sebelum hantar bungkusan, perniagaan black money dan vaksin ternakan


3. Penipuan Macau
Jumlah kerugian: RM13j
Jumlah kes: 629
Modus operandi: Menyamar pegawai polis dan bank maklumat peribadi disalahguna bagi penipuan atau konon keluarga mangsa diculik sebelum diminta masuk wang ke akaun.


4. Toto
Jumlah kerugian: RM13j
Jumlah kes: 215
Modus operandi: Mengaku jual tiket nombor ramalan yang memenangi cabutan bertuah di akhbar.


5. Penipuan bomoh


Jumlah kerugian: RM5j
Jumlah kes: 174
Modus operandi: Mengaku pakar ubat mangsa dengan guna barang kemas atau wang atau batu azimat.


6. Internet/E-Dagang

Jumlah kerugian: RM3j
Jumlah kes: 1,300
Modus operandi: Membuat pengiklanan tipu dalam laman web dengan minta mangsa buat bayaran pendahuluan.


7. Jual beli barang murah
Jumlah kerugian: RM1.2j
Jumlah kes: 178
Modus operandi: Mengaku ejen menjual barang rampasan kastam atau tender dengan cara berjumpa mangsa atau iklan di laman web.


8. Kiriman sistem pesanan ringkas (SMS) menang hadiah

Jumlah kerugian: RM0.95j
Jumlah kes: 354
Modus operandi: Mengirim SMS daripada syarikat gergasi seperti Shell, Celcom dan Petronas, memberitahu mangsa pemenang bertuah.


9. Gores dan Menang
menang

Jumlah kerugian: RM0.8j
Jumlah kes: 89
Modus operandi: Menipu konon mangsa menang hadiah lumayan sebelum meminta bayar wang tunai jika ingin menuntut hadiah.


10. Cek pintas
Jumlah kerugian: RM0.05j
Jumlah kes: lapan
Modus operandi: Mencuri cek dikirimkan pelanggan melalui pos sebelum menukar nama penerima dan nilai sebenar cek menggunakan bahan kimia kepada nama sindiket.

`````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````
Bomoh kelengtong
Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa dan Asmah Rusman
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Kegiatan bomoh ‘kelentong’ turut tersenarai ‘carta’ 10 jenayah komersial paling banyak berlaku di negara ini, selain sindiket penipuan lelaki Nigeria, penyelewengan pelaburan dan cabutan bertuah Macau.

Dari Januari hingga Ogos lalu, 174 kes penipuan bomoh dilaporkan kepada polis dengan jumlah kerugian mencapai RM5 juta.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Wira Syed Ismail Syed Azizan berkata, berdasarkan jumlah kerugian mangsa, kegiatan bomoh ‘kelentong’ berada pada kedudukan kelima dalam senarai 10 jenis jenayah komersial di negara ini sepanjang tempoh sama.

“Jumlah kerugian paling banyak kes penyelewengan pelaburan membabitkan RM61 juta daripada 247 kes dan di tangga kedua penipuan lelaki Nigeria dengan 774 kes manakala jumlah kerugian mangsa RM24 juta.


“Secara keseluruhan sepanjang Januari hingga Ogos tahun ini, jumlah kes dilaporkan membabitkan 10 jenis jenayah komersial ini 3,935 dan jumlah kerugian mangsa iaitu RM122 juta,” katanya kepada Harian Metro.


Mengenai jenayah bomoh ‘kelentong’ Syed Ismail berkata, pihaknya mengklasifikasikan penipuan itu kepada tiga jenis iaitu bomoh Cina, perubatan dan nombor ramalan.

Menurutnya, taktik penipuan bomoh Cina ialah memberitahu mangsa mendapat sial dan perlu menyerahkan barang kemas serta wang untuk upacara sembahyang bagi membuang sial.

“Bomoh perubatan pula menipu mangsa dengan meyakinkan mangsa mengenai kuasa yang ada pada sesuatu azimat seperti batu, tangkal dan sebagainya.

“Dengan kaedah tersendiri termasuk mencelupkan azimat itu ke dalam air hingga air bertukar warna, mangsa akan terpedaya dan membeli azimat itu dengan harga ratusan ribu ringgit,” katanya.

Menurutnya, bomoh nombor ramalan pula beroperasi dengan menghantar surat kepada mangsa dan meminta mangsa memasukkan wang ke dalam akaun sebagai kos upacara sembahyang untuk memenangi perjudian nombor ekor.

“Sikap ambil mudah rakyat kita antara punca mereka menjadi mangsa selain kerakusan mengejar kemewahan tanpa mengambil kira risiko kerugian yang bakal dihadapi,” katanya.

Beliau berkata, biarpun taraf pendidikan masyarakat negara ini membanggakan, ia nyata bukan benteng kukuh untuk mereka menangkis ‘permainan’ penjenayah alaf baru yang lebih bijak memanipulasikan teknologi.

“Kalau dulu jenayah dilakukan secara terang-terangan dan dapat disabitkan kesalahan dengan bukti kukuh dan tepat, kini penjenayah hanya perlu duduk di rumah dan lebih menakutkan mereka mampu menjadi ‘pembunuh senyap’ yang mengancam keselamatan negara.

Menurutnya, perkembangan teknologi maklumat dan siber membuka ruang kepada ‘penjenayah’ untuk tampil berani menggunakan pelbagai medium bagi merancang jenayah.


terimakasih(sumber;http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Bomohkelentong/Article/ientongndex_html)

No comments: