Tuesday, October 25, 2011

Adab menggunakan Facebook dan rangkaian sosial


ARKIB UTUSAN : 13/10/2011

YOSRI ABU MAHSIN
Putrajaya

1.0 PENINGKATAN penggunaan Facebook atau 'buku muka' di kalangan rakyat Malaysia begitu mendadak.

2.0 Ia begitu ketara di kalangan remaja dan orang muda yang menganggap laman sosial itu suatu wacana baharu bagi meningkatkan jaringan komunikasi dan interaksi bersama rakan-rakan mereka merentasi sempadan antarabangsa.

3.0 Ketiadaan akaun laman Facebook dianggap ketinggalan dalam arus perdana teknologi maklumat serta dianggap ketinggalan zaman.

4.0 Kajian mendapati golongan remaja di negara ini menggunakan masa selama 19 jam seminggu bagi melayari Internet.

5.0 Setiap hari akaun Facebook dikemas kini dan kegiatan mereka dimasukkan seperti makan lempeng di kedai mamak atau bertugas menjadi juruacara di hotel terkemuka dan menyampaikan ucapan terima kasih kepada rakan-rakan yang tolong jemputkan emaknya di lapangan terbang.

6.0 Melalui maklumat tersebut segala pergerakan dapat didedahkan kepada orang ramai.

7.0 Sejak akhir-akhir ini terdapat individu yang cuba menodai laman tersebut apabila memuat naik status yang tidak sepatutnya dipaparkan kepada masyarakat umum serta rakan-rakan Facebook yang ramai.

Sebagai suatu contoh terdapat dalam kalangan suami isteri yang menggunakan laman tersebut untuk menyatakan kesetiaan kasih sayang hingga pengguna lain meluat membaca statusnya.

8.0 Keadaan akan menjadi lebih kritikal lagi apabila mereka turut menyatakan status masing-masing semasa mengalami krisis rumah tangga. Kisah pergaduhan caci-maki dimuatkan dalam Facebook masing-masing dan menjadi tatapan umum pula.

Justeru apabila keaiban sesama sendiri turut didedahkan dalam laman tersebut.

9.0 Penggiat Facebook, Norhasimah Mohd Noor dalam laman sosialnya turut menasihatkan pengguna Facebook terutama kaum wanita muslim mendapat izin suami sebelum menarima rakan-rakan lelaki. Ia bagi mengelak kecelaruan hubungan rumah tangga.

10.0 Pada pandangan saya bahawa teknologi maklumat dan Internet sememangnya mempunyai kesan yang amat besar dalam kehidupan manusia jika ia dikendalikan dengan betul.

(sumber;http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1013&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_03.htm)

No comments: