Friday, October 4, 2013

Status Melayu Zairil Terus Dipertikai


AIDCNews -02/10/13 – Kemenangan Zairil Khir Johari di tangga ke-12 yang diwar-warkan sebagai calon Melayu tunggal dalam pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) di Petaling Jaya Ahad lalu dipertikaikan ramai pihak.
“Isunya tentang status sebenar Zairil Khir Johari sebagai orang Melayu sejati, kerana sebelum ini ada pertikaian bahawa Zairil sebenarnya adalah seorang Cina dan nama itu diperolehi apabila dia masuk Islam setelah ibunya, Puan Sri Cristine Lim Abdullah, berkahwin dengan bekas Menteri UMNO, Tan Sri Khir Johari pada 1996.
“Malangnya, Zairil tidak pernah mengesahkan atau menafikan perkara tersebut. Itulah masalahnya sekarang. Sepatutnya Zairil tampil menjelaskan status dirinya yang sebenar sama ada memang seorang Melayu (hasil perkongsian hidup ibunya dengan Khir Johari) ataupun Cina.
“Kita tahu, ibu Zairil menikah dengan Khir Johari pada 1996 (ketika Zairil sudah berusia 12 tahun), tapi itu tidak bermaksud Zairil bukan anak Khir Johari. Mempunyai anak ini bukan ditentukan dengan bernikah atau tidak,” kata blog negarapakatanrakyat.
Menurut blog itu dalam portal rasmi Parlimen Malaysia, nama Zairil ditulis sebagai Zairil Khir Johari sahaja tanpa menyatakan nama bapanya.
“Justeru itu, wajiblah Zairil Khir Johari menjelas statusnya yang sebenar kepada rakyat, supaya rakyat akan bertambah yakin bahawa DAP ini tidak meminggirkan orang Melayu seperti dibuktikan dengan kemenangan selesa Zairil,” katanya lagi. kh
mynewshub.my turut melontarkan komentar berkenaan status Zairil.
“Jika kita mencari maklumat mengenai Zairil di internet, kita pasti akan terjumpa salah satu wawancaranya di mana beliau bangga memberitahu dunia bagaimana bapa tirinya, arwah Tan Sri Khir Johari juga merasa ‘kurang sesuai’ dengan cara Melayu dan lebih ‘senang’ dengan budaya dan cara hidup Cina.
“Hakikat bahawa Zairil mendedahkan perkara ini menunjukkan bahawa Zairil juga tidak suka dengan cara Melayu. Ini tentulah tidak mengejutkan kerana beliau langsung tidak punya darah Melayu malah lahir juga di Hawaii. Hanya setelah berusia belasan tahun maka ibunya berkahwin dengan seorang Melayu yang turut ‘tidak suka’ menjadi Melayu.
“Justeru, tiada apa-apa yang Melayu mengenai Zairil melainkan nama yang digunakannya. Sekali gus membuktikan bahawa tindakannya mempromosi dirinya sebagai Melayu mempunyai motif yang licik dan jahat,” komennya.
(terimakasih sumber:http://www.anwaraidc.com/?p=39576)

3 comments:

Anonymous said...

TAK PAYAH PK PANJANG LA. SI ZARIL NI DAH TERBUKTI DIA BUKAN MELAYU SEBALIKNYA DIA LAH SEORANG CINA YANG MENGGUNAKAN NAMA PERSIS MELAYU UNTUK MENGABURI MATA ORANG LAIN TENTANG STATUS APA BANGSANYA. MAKA TIDAK HAIRAN LA DALAM DAP SI ZARIL NI ADA TEMPAT.

Anonymous said...

tak nak aku mengaku dia ni sebangsa dengan aku. cina tok pek ni. patut la dinasti lim ni suka kemain dengan si zaril ni. cina rupanya

Anonymous said...

Gunakan nama Islam, tapi Sholat Jumaat tak pernah ada, minum arak dengan cina-cina DAP, makan babi dan tak pernah kelihatan sholat di mana-mana masjid atau surau.

Cina makan babi mati masuk neraka jahanam ini yang dipilih untuk jadi pemimpin Negara Islam?

Cina memang penipu, penipu seluruh dunia. Di Eropah, bangsa ini tidak dibenarkan membuat liputan berita politik, malah tidak dibenarkan masuk membeli belah di Butik-butik terkenal, kerana mereka membeli untuk meniru dan menghasilkan barangan tiruan di negara mereka.

Orang Cina juga tidak dibenarkan membeli hartanah kerana sifat tamak haloba mereka yang menaikkan harga dan sewa sehingga menyusahkan peniaga tempatan di Eropah dan England. Mereka juga tidak dibenarkan mendapat perubatan percuma dihospital bertaraf 5 bintang kerana sifat tamak mereka, dan jangan terkejut, kerana hampir semua Cina cina yang tamak haloba ini ialah pendatang haram dari Malaysia.