Tuesday, January 29, 2013

Kenyataan Kit Siang biadab



 Khairy bidas Kit Siang isu kematian William

MELAKA 28 Jan. - Tindakan Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang menyalahkan UMNO dan Barisan Nasional (BN) serta mendakwa Malaysia tidak selamat untuk kanak-kanak seperti William Yau Zhen Zhong, 6, disifatkan sebagai biadab.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, tuduhan melampau itu tidak seharusnya dikeluarkan oleh seseorang yang berpengalaman dalam politik seperti Kit Siang.

"Saya amat kurang senang apabila diberitahu Lim Kit Siang menuduh UMNO dan BN tidak menjaga keselamatan kanak-kanak. "Perkara ini berlaku di Selangor, sepatutnya yang dipersalahkan ialah Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerana beliau merupakan Pengerusi Keselamatan negeri itu, bagaimanapun kita tidak mahu menuduh beliau.

"Tetapi apabila Kit Siang yang merupakan ahli politik senior membuat tuduhan sebegitu, ini sesuatu yang tidak baik, tuduhan yang amat kurang ajar," ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas memberi penghormatan terakhir kepada mendiang William pada upacara pembakaran mayat di Taman Memorial Melaka, Sungai Putat, Batu Berendam di sini hari ini.
Sebuah blog, pengundibaharu.blogspot.com, memaparkan kenyataan Kit Siang melalui laman sosial Twitternya, "6yr William Yau's tragic death - apart from UMNO/BN Ministers/leaders, Msia just not safe even 4children like William" di ruang statusnya kelmarin.


terima kasih utusan:  Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130129/dn_07/Kenyataan-Kit-Siang-biadab#ixzz2JN1pdetD
© Utusan Melayu (M) Bhd 



Laporan DNA sahkan mayat William

Mohd. Ali Rustam mententeramkan nenek kepada William Yau Zhen Zhong, Chee Chou Moi yang tidak dapat menahan kesedihan apabila beliau tidak dapat melihat cucunya semasa urusan pembakaran mayat di Taman Peringatan Melaka di Bukit Jelutong, Batu Berendam, Melaka, semalam. - UTUSAN/AZLI AHAD

SUBANG JAYA 28 Jan. - Polis mengesahkan keputusan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) ke atas mayat kanak-kanak lelaki yang ditemui terapung di Jeti Sungai Sireh, Pelabuhan Klang pada Khamis lalu adalah William Yau Zhen Zhong.

Keputusan itu dikeluarkan oleh Unit Forensik Jabatan Kimia petang semalam setelah mengambil sampel rambut dan tulang mayat kanak-kanak itu.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Yahaya Ramli memberitahu, ujian yang dijalankan mendapati dua sampel itu sepadan dengan spesimen darah milik ibu William, Goh Ying Ying, dan bapanya, Yau Kok Kang.
“Polis juga akan memanggil semula ibu bapa William dan keluarga terdekatnya untuk diambil keterangan dan membantu siasatan berhubung dakwaan berlaku penderaan terhadap kanak-kanak itu.

“Saya minta semua pihak tidak membuat spekulasi kerana kes ini diklasifikasikan sebagai mati mengejut (SDR) dan polis akan menyiasat secara menyeluruh berdasarkan beberapa kemungkinan mengenai punca kematian William ketika ini," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di sini hari ini.

Mayat William, 6, ditemui di Pelabuhan Klang sembilan hari selepas dia dilaporkan hilang oleh ibu bapanya pada 16 Januari lalu berhampiran sebuah kedai menjual barangan elektrik di Putra Heights.
Proses bedah siasat yang dijalankan sehari selepas mayat itu ditemui gagal mengenal pasti punca sebenar kematian kanak-kanak itu berikutan keadaan mayat dan organ dalaman yang reput.

Menurut Yahaya, laporan perubatan juga mendapati William dipercayai meninggal dunia dalam tempoh kehilangannya itu iaitu sejak 16 Januari.

Bagaimanapun katanya, polis sedang menyiasat beberapa kemungkinan yang timbul mengenai punca kematian kanak-kanak itu iaitu sama ada terjatuh dalam longkang atau disebabkan perkara lain termasuk jenayah.

“Polis sudah mendapatkan pandangan pihak JPS (Jabatan Pengairan dan Saliran) mengenai keadaan longkang yang menjadi punca William dihanyutkan sehingga ke Pelabuhan Klang.
“Menurut JPS tidak mustahil seorang kanak-kanak dihanyutkan sejauh itu kerana tiada halangan dalam saluran longkang tersebut.

“Mayat itu mungkin tidak tersangkut pada perangkap sampah di sepanjang sungai itu kerana kebiasaannya mayat hanya akan timbul selepas tiga hari," jelasnya.
Tambah beliau, perangkap sampah pula hanya dapat memerangkap objek hanyut di bahagian atas permukaan sungai dan kemungkinan mayat William tidak timbul dan dihanyutkan arus sehingga sejauh 30 kilometer ke Klang.

Selain itu, Yahaya turut memaklumkan kes ini disiasat jika terdapat unsur penderaan berikutan penemuan kesan parut lama di kepala kanak-kanak itu.

Katanya, polis belum mengesan mana-mana suspek yang boleh dikaitkan dengan kematian William namun telah mengambil keterangan sebanyak 30 individu bagi membantu siasatan.

Sementara itu di MELAKA, suasana pilu menyelubungi Taman Peringatan Melaka di Bukit Jelutong, Batu Berendam apabila mayat William dibakar hari ini.

Mayat mendiang dibawa dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang menaiki van tiba di taman peringatan kira-kira pukul 1 petang bersama ibu bapanya yang menaiki kereta berasingan.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paya Rumput, Datuk Tahir Hasan adalah antara yang hadir memberi penghormatan terakhir dan turut menyampaikan sumbangan kerajaan negeri sebanyak RM5,000.

Nenek kanak-kanak malang itu, Chee Chou Moi, 68, tiba sambil menangis dan meronta-ronta memanggil nama mendiang.

“Saya mahu sayang cucu, sudah seminggu saya ingat cucu saya, hari-hari ingat cucu," katanya sambil menangis dan meronta di hadapan bilik pembakaran sehingga terpaksa ditenangkan oleh Mohd. Ali dan ahli keluarga mendiang.


terima kasih utusan: Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130129/dn_05/Laporan-DNA-sahkan-mayat-William#ixzz2JN2hLChg
© Utusan Melayu (M) Bhd 

4 comments:

usin said...

terlebih telan babi, itu pasal mulut serupa babi. cam haram betul la luskitsial....

Anonymous said...

Kit sial memang sial, kenapa semasa sosilawati mati dibunuh kit sial diam je. Pasal sosilawati orang melayu ke?.

Anonymous said...

Cina haramjadah mau patut tangkap simpan.

Anonymous said...

Ini sekor lagi Apek Cina yang biadap langsung tidak menghormati musibah yang menimpa keluarga si mati biarpun bangsa dia sendiri. Yang penting bagi Apek Cina Lim Kit Siang memang rasis. Dari 13 May 1969 lagi sehingga sekarang. Pukimak punya Keturunan Apek ni.