Thursday, December 13, 2012

Terdesakkah UMNO menang PRU-13?



Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan, Takiyuddin Hassan (empat dari kiri, duduk) bertemu wakil Gabungan Pertubuhan Tiong Hwa Kelantan dan wakil Dewan Perniagaan Cina Kelantan berkenaan dengan kontroversi kedai gunting rambut yang disaman oleh MPKB di Kompleks Kota Darul Naim, baru-baru ini.

AKHBAR Harakah minggu ini memberi gambaran UMNO semakin terdesak menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Terdesak bermakna UMNO semakin kucar-kacir, cemas dan sedang mencari tempat berpaut. Dasar UMNO memperjuangkan agama, bangsa dan negara tetap tidak berubah.

Dasar Pas ke arah negara Islam dan hudud sudah berubahBuku Jingga menyatakan Pas terpaksa berubah kepada Negara Berkebajikan yang bercanggah dengan perlembagaannya. Siapa yang sebenarnya terdesak untuk dapat kuasa sehingga sanggup mengubah hala tuju perjuangan.

Barisan Nasional (BN) terbina atas muafakat UMNO adalah teraju utama. Dasar pembangunan negara dirasakan oleh semua bangsa. Bangsa lain rasa selesa dengan dasar yang ada walaupun pembaikan perlu. BN tidak rasa terdesak untuk menukar pendekatan.

Pakatan pembangkang dari segi ideologi - jaraknya antara bumi dengan langit. Fahaman sosialis demokratik DAP mungkin tidak sama dengan faham liberal dan pluralis PKR. Dan dasar Pas amat bercanggah dengan kedua-duanya. Kalau menang nak bina dasar apa untuk memerintah. Ini yang menyebabkan masing-masing terdesak untuk pertahankan Pakatan walaupun isu prinsip dikorbankan.

Kerajaan Pas di Kedah nak laksana iklan yang lebih beretika. DAP bantah. Kerajaan Kelantan nak laksana dasar salon yang lebih Islamik. DAP bantah. Baru papan iklan dan salon tidak ada kesepakatan. Kalau begitu nak bina dasar negara yang jauh lebih besar bagaimana.

Ini yang menyebabkan Pas terus terdesak dan didesak. Kalau perkara kecil jadi isu, negara Islam dan pelaksanaan hudud, bagaimana? Kasihan Pas makin terdesak. Anwar Ibrahim masih boleh tersengih kerana Nik Abdul Aziz Nik Mat masih percaya kepadanya walaupun akar umbi sudah mula tak percaya.

Perhimpunan Agung UMNO penuh dengan doa-doa ke arah kesatuan umat Melayu. Sembahyang hajat khas ke arah keselamatan Palestin yang sedang menghadapi bencana Israel diadakan. Di tengah-tengah umat Israel menerima bencana, solat hajat Pas mendoakan kehancuran UMNO. Siapa yang sebenarnya terdesak. UMNO tetap tenang dan berjiwa besar. Pas bagaimana?

UMNO tidak menggunakan label-label hodoh terhadap Pas. Tapi Pas baik dari mulut Nik Aziz mahupun dari Hadi Awang tidak pernah kering dengan istilah kafir, firaun, taghut, zalim, tolak Islam, asabiyah dan banyak lagi.

Mengapa Pas tidak gunakan hujah yang syarie untuk berdepan dengan UMNO. Gunakan ilmu dan rasional bila berhujah. Jangan berlagak macam anak kecil bergaduh bila hilang hujah lawan pijak daun. Pijak daun ini bermakna pijak kepala bapanya.

Firaun tidak percaya kepada Tuhan dan berkata "Akulah Tuhan!" Orang UMNO tak pernah kata begitu. Pas selalu mengkafirkan UMNO. Dalam al-Quran tidak ada ayat mengkafirkan sesama Islam. Yang ada ialah syarah mengenai batas iman dan kufur. Hadis Nabi ada menyebut, "Jangan mengkafirkan orang, bimbang kekafiran itu akan kembali kepada diri ".

Zalim juga digunakan sesuka hati. Zalim bermakna tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya. Anak-anak Pas yang cerdik dihantar ke dalam dan keluar negara untuk belajar. Zalim ke namanya. Anak-anak Pas yang lulus ijazah agama baik ahli PEMERAM yang anti UMNO di Mesir mahupun anggota Pas dari universiti tempatan menjadi guru J-QAF di Kementerian Pelajaran. Zalimkah kerajaan terhadap mereka ini?

Menggunakan istilah-istilah hodoh, buruk dan bercanggah dengan syarak ini adalah bahasa orang terdesak. Kalau menggunakan istilah, label, sindiran yang bukan pada tempatnya bermakna zalim. Kalau begitu siapa sebenarnya zalim.

Cukuplah dengan gelagat hodoh sekian lama. Golongan tegar mungkin taksub dengannya. Tapi golongan yang berfikir, ada rasional pada dirinya, golongan simpatisan atau atas pagar belum tentu selesa dengan apa yang Pas lakukan. Tapi golongan taksub berapa peratus daripada pengundi. Mana tidak terdesak, sikap Pas itu memakan diri.

Pas harus berjiwa besar. Islam yang cuba didukung mendidik penganut bersikap terbuka. Yang baik dari orang lain katakan baik. Yang buruk dari diri sendiri katakan buruk. Ini adalah ajaran Islam. Muhasabahlah!
Jangan menjadikan nafsul amarah sebagai neraca dan pertimbangan. Jangan jadikan dendam kesumat sebagai falsafah perjuangan. Pas parti yang mendakwa memperjuangkan Islam.

Perjuangkan Islam bermakna dakwah dan tarbiyah. Dakwah dan tarbiyah merintis kepada kasih sayang dan bijaksana. Pekerti teladan dan hujah yang terbaik adalah syarat dakwah. Penting Pas kembali kepada dustur (etika dakwah) dan cita-cita Islam sebenar.

Pas adalah parti politik. Islam tetap Islam. Kembalilah kepada Islam yang sebenarnya. Jangan terdesak kerana kuasa perjuangan Negara Islam ditinggalkan. Salah orang lain tak perjuangkan Islam dan hudud tapi bila digertak DAP kecut perut. Kasihan Pas. Inilah gambaran orang terdesak namanya.

(terima kasih sumber:http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20121213/re_03/Terdesakkah-UMNO-menang-PRU-13)

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20121213/re_03/Terdesakkah-UMNO-menang-PRU-13#ixzz2EwiQFo00 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

1 comment:

Anonymous said...

sbb tu aku nyampah tgk org sokong pas...

sbb mengambarkan otak yg boddo...penuh dgn taik lembu..