Sunday, February 19, 2012

'Jangan jadi primadona mahu selama-lamanya di atas'


ARKIB utusan : 18/02/2012 Oleh NORLAILI ABDUL RAHMAN
bisnes.utusan@gmail.com

1.0 "KITA tidak boleh menjadi primadona, mahu selama-lamanya berada di atas dan tidak mahu ada orang lain yang menggantikan tempat anda, ia sesuatu yang merugikan," ucap Pengerusi Danajamin Nasional Bhd. (Danajamin), Datuk Seri Abdul Hamidy Hafiz ketika memperkatakan tentang falsafah hidup beliau.

2.0 Menurut beliau, seorang ketua yang baik akan mampu melatih dan melahirkan penggantinya yang hebat dan memberi peluang yang adil kepada orang bawahan yang layak untuk memanjat tangga kejayaan.

3.0 Apa yang selalu terjadi di kebanyakan organisasi kakitangan mereka dipinggirkan dan apabila perlu mencari kepimpinan baharu, mereka akan mengambil bakat dari luar sedangkan ada orang dalam sendiri yang berkebolehan, cuma tidak pernah diberi peluang.

4.0 ''Saya selalu percaya bahawa saya mampu melatih anak-anak buah saya lebih baik dari orang luar kerana saya sentiasa memberi peluang kepada mereka untuk menonjolkan kebolehan masing-masing, " katanya.

5.0 Menyebut beberapa nama antaranya Pengarah Urusan Bank Islam Malaysia Bhd. Datuk Seri Zukri Samat yang pernah menjadi pengganti beliau semasa di Danaharta, Abdul Hamidy amat berbangga dengan kejayaan anak-anak didiknya di bidang korporat dan menerajui pelbagai syarikat ternama di negara ini.

6.0 Sebagai seorang ketua, beliau adalah seorang yang sangat tegas dan amat berpegang kepada amalan kepimpinan melalui teladan kerana setiap yang dilakukan oleh seseorang ketua akan menjadi perhatian orang bawahannya.

"Apa yang kita buat akan jadi perhatian dan ikutan.

''Semua kakitangan tahu tidak mudah untuk bekerja dengan saya kerana saya meletakkan satu standard kepada diri sendiri dan kalau mereka tidak ikut, susahlah. Katakan saya bekerja 14 jam sehari, bukan sebab saya buat kerja lambat tetapi terlalu banyak yang perlu disiapkan dan saya tidak kisah jika mereka kerja tujuh atau lapan jam sahaja asalkan mereka siap," katanya lagi.

7.0 Tambah Abdul Hamidy, seseorang ketua itu tidak perlu terlalu lama untuk berada di puncak, sebaliknya menyedari bilakah waktu terbaik untuk mengundur diri dan memberi peluang kepada orang lain untuk mengambil alih kerusinya.

8.0 Jelas beliau, apabila seseorang ketua terlalu lama berada di sesuatu posisi, ia akan menutup peluang orang lain untuk menonjolkan bakat masing-masing, sekali gus merugikan negara kerana tidak mampu mengeluarkan kepimpinan hebat pada masa akan datang.

"Cukuplah lima atau enam tahun untuk jadi ketua pegawai eksekutif, kalau dalam tempoh itu anda tidak mampu melatih seorang pengganti yang bagus, maknanya anda bukan seorang ketua yang hebat," tegasnya.

9.0 Menurut lelaki yang berusia 55 tahun ini, beliau tidak pernah percaya kepada usia persaraan, sebaliknya meletakkan sendiri haluan kerjayanya agar seiring dengan usia dan kehidupan.

"Saya ketika ini berada di usia persaraan tetapi saya tidak pernah percaya bahawa terdapat usia untuk bersara, sebaliknya saya lebih selesa untuk memilih hala tuju yang membolehkan saya menikmati kehidupan yang lebih perlahan dan memberi tumpuan perkara lain, selain kerjaya," katanya.

10.0 Ditanya tentang aktiviti di luar ruang kerjayanya, Abdul Hamidy berkata, beliau suka bermain badminton kerana ia adalah satu permainan yang laju dan mampu menghasilkan pertarungan sengit.

"Saya tidak minat golf kerana ia terlalu perlahan, saya main badminton dua kali seminggu dan setiap pemain yang bermain dengan saya tahu bahawa saya akan memberikan yang terbaik bagi setiap perlawanan kerana saya tidak mudah putus asa, saya akan cuba melawan sehabis mungkin dan menjadikan perlawanan itu sesuatu yang mengujakan," kata beliau lagi

(sumber:http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0218&pub=Utusan_Malaysia&sec=Korporat&pg=ko_01.htm)

No comments: