Saturday, February 11, 2012

Buat Duit Dengan Maklumat Peribadi (BLOG CIKGU HAIRUL)

Orang lain jadi kaya raya dengan jual maklumat. Maklumat tu maklumat kita pulak tu. memang tak tau malu. Tau tak sapa yang tak tau malu tu?

Hahaha… Pernah tak ada orang call jual insurans? Mereka ni dipanggil telemarketer. Mana agaknya mereka dapat data kita ye? Kalaulah tak ada yang buat duit dengan data peribadi kita, dah tentu maklumat tu tak sampai pada ejen insurans.

Ehhhh.. Bukan tu aja. Kenal CTOS? Mereka ni lagi gila. Kaya raya dan berkuasa pulak tu. mereka ni ambik data dari bank dan jual balik pada kita. Mereka yang pernah kena tentu rasa sakit hati sangat-sangat.

Pernah tak korang dapat sms suruh subscribe menda ngarut macam lagu, ringtone, gambar dan macam-macam lagi la? Mana agaknya dia dapat nombor telefon kita ye? Sekali lagi, dah ada orang buat duit dengan maklumat kita!

Facebook pulak apa cerita? Yes, facebook juga jadi kaya raya dengan menjual maklumat peribadi pengguna a.k.a kita. Kita semua telah dipergunakan oleh Mark Zuckerberg. Sesiapa yang pernah menggunakan fungsi Ads Facebook pasti perasan. Ada pilihan untuk iklankan di negara mana, sasaran jantina, umur, pekerjaan dan kegemaran. Itu kan semua maklumat yang kita masukkan. Senang-senang je dia buat duit dengan apa yang telah kita beri.

Cis! mereka menggunakan maklumat diri kita untuk jadi kaya!

Paling tak boleh terima, kita tak dapat satu sen pun dari maklumat kita yang digunakan untuk buat keuntungan tu. Tapi kita bukan boleh buat apa pun kan? Pasrah je la. Mereka dah sediakan perkhidmatan untuk kita, apa salahnya bagi je mereka buat duit dengan maklumat kita tu kan.Ini pendapat salah ye..

Nasihat aku, jagalah maklumat peribadi kita sebaiknya. Maklumat sekecik-kecik zarah pun orang yang pandai buat duit akan gunakan pelbagai cara untuk memanipulasi. Tak mustahil satu hari nanti ada orang buat pinjaman dengan menggunakan nama dan maklumat kita. Sapa kena bayar balik? Kitaaaaa jugak!

Sebagai pengguna internet yang tahu setakat mana tahap keselamatan data kita, beringat adalah sesuatu yang perlu diutamakan. Macam mana nak ingat? Kena selalu buat. Maknanya bermula hari ini, jangan ada kebocoran maklumat kita di internet. Korang boleh fikir sendiri mana satu maklumat yang boleh dikongsi dan maklumat yang tak boleh dikongsi kan. Lepas ni sama-sama kita ingat mengingati. Supaya tak ada pihak yang bermaharajalela buat duit dengan maklumat kita.



Read more: http://www.cikguhairul.com/buat-duit-dengan-maklumat-peribadi/#ixzz1m5aU08C8

No comments: