Tuesday, December 20, 2011

Agendadaily: Shahrizat kena jelaskan kehadiran dua pegawai pada insiden di pejabat UMNO Bahagian Cheras



SELASA, 20 DISEMBER 2011 09:40 oleh:LUKMAN ABDULLAH

Sikap biadab Presiden Persatuan Veteran Tentera Melayu Mohd Ali Baharom bertindak kasar dengan mencekak baju Ketua UMNO Bahagian Cheras Datuk Wira Syed Ali Alhabshee dan menimbul kekecohan di pejabat UMNO Bahagian pada petang Khamis (15 Disember) membangkitkan kemarahan seluruh jawatankuasa empat peringkat UMNO Bahagian itu.

Kemudian ditambah pula kecurigaan serta tanda tanya terhadap dua orang pegawai (Encik Azam dan Encik Hariran) Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Jalil boleh berada di situ semasa kejadian.

Ianya telah menimbulkan kesangsian seolah-olah menteri berkenaan mendalangi kumpulan tersebut yang dikatakan hanya datang untuk menghantar satu memorandum berhubung tulisan Syed Ali bertajuk 'Memikul Biawak Hidup' mengenai isu Perbadanan Fidlot Kebangsaan NFC dalam blog umnobahagiancheras.

Pada petang Isnin, satu mesyuarat khas empat peringkat UMNO Bahagian Cheras yang dihadiri 161 orang diadakan dengan membuat beberapa ketetapan.

Pada sidang media yang diketuai Timbalan Ketua UMNO Bahagian Cheras Datuk Mahadi Abdul Shukor menuntut Shahrizat memberi penjelasan berhubung kehadiran dua orang pegawainya dalam insiden itu.

Beliau juga menuntut menteri berkenaan memohon maaf terhadap Syed Ali atas tindak tanduk ala samseng kumpulan yang dikatakan pro Shahrizat itu di pejabat UMNO Bahagian.

Menjelas lebih lanjut tentang kehadiran dua pegawai Shahrizat itu, Mahadi berkata, “kalau seseorang pegawai menteri hadir ke sesuatu UMNO Bahagian, sudah tentu akan rujuk dulu pada bosnya...kalau tidak apa yang berlaku siapa yang hendak bertanggungjawab...siapa yang hendak bertanggungjawab terhadap insiden kekcohan di pejabat UMNO Cheras pada 15 Disember lalu”.

“Samada kehadiran secara peribadi, persoalannya kenapa dia hadir dan kehadirannya mesti ada 'blessing'...kami lihat ada 'blessing'...kita adalah parti yang besar, banyak cara kita boleh selesaikan isu ini, di meja rundingan atau bersemuka dengan Datuk Syed Ali pun boleh, tak ada
masalah,” tambhanya.

Ditanya samada kehadiran pegawai berkenaan atas arahan Shahrizat, Mahadi berkata, “saya tak tahulah, tapi mereka dari pejabat Shahrizat...dia datang pun bertanya isu biawak hidup yang ada kaitan dengan Shahrizat...takkan dia datang dengan perkara yang tiada kaitan, tentu datang dengan hasrat dan motifnya...saya rasa Shahrizat maklum perkara ini”.

Kata Mahadi, “kita menuntut supaya isu ini dihentikan dan nama UMNO Bahagian Cheras dibersihkan kerana banyak pihak dan blog membuat persepsi buruk pada Syed Ali seolah-olah kita buat suatu kenyataan yang bukan-bukan.”

Lima ketetapan yang dicapai dalam mesyuarat tergempar UMNO Bahagian Cheras bersama sayapnya hari ini ialah:

Pertama : Menyokong dan berdiri teguh di belakang kepimpinan dan ketegasan Datuk Wira Syed Ali AlHabshee berhubung isu NFC yang kini menjadiperhatian rakyat.

Kedua : Bertegas dan mendesak pengurusan NFC supaya segala isu berbangkit diselesaikan secara telus demi memelihara kredibiliti perdana menteri, timbalannya, serta survival UMNO menjelang pilihan raya ke-13.

Ketiga : UMNO Bahagian Cheras yang diketuai Datuk Wira Syed Ali tetap menentang apa jua penyalahgunaan kuasa, penyelewengan dan amalan kronisme yang dibimbangi akan menghakis keyakinan rakyat terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN)/UMNO dan dalam masa yang sama tetap
memperjuangkan nasib rakyat, terutama diperingkat akar umbi.

Keempat : Melahirkan rasa dukacita dengan penglibatan secara langsung dua pegawai khas kepada Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang turut serta bersama mereka yang mendakwa kononnya sebagai NGO.

Kelima : Kesal dengan inisden tersebut yang dilihat seperti ada dalang yang merancang untuk melakukan kekecohan di pejabat Umno Cheras.

Turut sama di sidang media itu Ketua Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Cheras Datuk Faridah Abu Hassan, Ketua Pergerakan Pemuda Syed Mehdhar Syed Abdullah, Ketua Pergerakan Puteri Sarina Shariff dan kesemua perwakilan mesyuarat khas tersebut.

Dalam blog umnobahagiancheras pada 13 Disember lalu, Syed Ali mengingatkan Pengerusi Eksekutif NFC Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail supaya tidak membebankan Umno dengan tampil menjawab segala tuduhan pembangkang.

Katanya, “mengapa pula UMNO, Najib dan Muhyiddin yang jadi sasaran, takkan kerana isu NFC dan Shahrizat pula pegang jawatan Ketua Wanita UMNO, mereka berdua dipaksa memikul biawak hidup, tentulah tidak adil dan kejam persepsi sedemikian.”

Syed Ali bagaimanapun kemudiannya menjelaskan bahawa maksud sebenar 'seperti memikul biawak hidup' ditujukan kepada isu NFC dan bukannya ckepada peribadi Shahrizat atau pun keluarga beliau.-19/12/2011- OLEH LUKMAN ABDULLAH

(sumber;http://www.agendadaily.com/Muka-Hadapan/shahrizat-kena-jelaskan-kehadiran-dua-pegawai-pada-insiden-di-pejabat-umno-bahagian-cheras.html#jacommentid:4723)

2 comments:

Unknown said...

SAYA SOKONG UMNO BAHAGIAN CHERAS, SIAPA MAKAN CILI DIA RASA PEDASNYA, KETUA WANITA UMNO BUKAN MILIK INDIVIDU UNTUK MEMBELA KELUARGA.

Anonymous said...

dah sah2 bungkus ler umno....masih lagi x sedar diri....apa dia ingat rakyat ni bodoh....hahahah bungkus2 umno