Tuesday, March 2, 2010

POLITIK ITIK ANGSA


Nobisha: POLITIK ITIK ANGSA

Itik angsa bersuara seksi!

Huh?

Suara itik angsa sekejap tinggi, sekejap rendah. Suara itik angsa tak sama dengan suara itik nila.

Suara itik angsa antara dengar dan tidak.

Orang politik pun ramai macam itik angsa. Sekejap tinggi, selepas tu antara keluar dan tidak. Mula-mula berani, selepas tu takut. Mula-mula bergegar-gegar, selepas tu lembik. Mula-mula bersemangat, selepas tu apabila ada orang menjeling, mula menikus.

Mengapa begitu? Nak jaga projek. Nak jaga hati kawan. Nak jaga jawatan. Sedangkan pemimpin politik mesti berani buat pendirian. Dengan pendirian itulah maka rakyat menilai.

Kalau setakat nak harap menang pilihanraya dengan bantai dan hentam orang, Pak Man Telo lagi kuat bantai. Kalau setakat nak hentam orang, Pie Tanjung lagi hebat.

Dalam politik isu, pemimpin membuat pendirian dan dia memimpin rakyat untuk menyokong isu yang diperjuangkannya. Buat pendirian dalam isu moral. Buat pendirian dalam isu alam sekitar. Buat pendirian dalam isu ekonomi. Kemudian yakinkan rakyat bahawa pendiriannya itu adalah yang terbaik. Itu baru pemimpin. Kalau dia mengikut apa yang orang lain kata, dia sebenarnya dipimpin!

Pemimpin politik begini bukan sedikit; tetapi ramai. Tak berani bercakap, tetapi ada hati nak jadi pemimpin. Tak berani bersuara, tetapi ada nafsu nak wakili rakyat.

Ah, itik angsa!

(sumber;http://nobisha.com/home/archives/56#comments)

1 comment:

Anonymous said...

Salam,

Saya adalah blogger Sosialis Hijau. Saya mohon pada tuan untuk keluarkan link saya dari blog tuan kerana blog saya telah di ceroboh. Bukan saya yang menulis blog bermula pada 22/3/10. Saya mohon sangat2 jasa baik tuan keluarkan blog saya dengan segera.

Sila hubungi saya di 019-4342479 untuk apa2 pertanyaan.

Terima kasih