Saturday, March 21, 2009

pihak Majlis Peguam mempamerkan sikap anti Islamnya ..


sekali lagi pihak Majlis Peguam mempamerkan sikap anti Islamnya apabila membuat suatu pangundian online berkaitan penggunaan nama ALLAH.

Didalam laman webnya www.malysianbar.org Majlis Peguam mengemukakan tajuk undian online dengan soalan saperti berikut:

1. "Sama ada wajar mana-mana bangsa seperti penganut Islam mendapat hak eksklusif menggunakan perkataan ALLAH";

2. "Samada penerbitan bukan Islam wajar diberi hak menggunakan perkataan ALLAH"
.
Melalui undian online ini, para peserta hanya perlu mengundi ya atau tidak. Dan ini akan dijadikan sandaran kelak untuk menentukan hak menggunakan perkataan ALLAH oleh bukan Islam.

Nampaknya pertukaran kepimpinan Majlis Peguam daripada Datuk S. Ambiga kepada Ragunath Kesavan sebagai Presiden Majlis Peguam tidak mebawa apa-apa makna dari segi sikap anti Islam mereka. Ini jelas membuktikan bahawa sememangnya Majlis Peguam peguam amat tebal sikap anti Islamnya.

Selain online polling yang jelas mencabar umat Islam, Majlis Peguam juga adalah badan yang mendalangi penubuhan IFC (Suruhanjaya Antara Agama), Kumpulan Artikel 11 (yang memperjuangkan hak untuk murtad oleh umat Islam), menyokong tuntutan Azlina Jailani @ Lina Joy di Mahkamah Persekutuan (yang menuntut hak untuk murtad dari Islam), mengadakan pelbagai forum dan seminar yang mencabar Islam (saperti forum Masuk Islam:Menilai kes Subashini & Shamala) dan lain-lain lagi.

Dalam isu online polling berkaitan hak penggunaan nama ALLAH, saya tidak nampak langsung apa relevennya pungutan suara online tersebut dengan peranan Majlis Peguam. Adalah jelas Majlis Peguam telah melampaui skop dan bidangtugasya apabila membuat pengundian online tersebut.

Adalah jelas juga Majlis Peguam langsung tidak pernah mengambil kira sensiviti umat Islam dalam menjalankan pengundian tersebut. Apakah Majlis Peguam sudah menjadi badan yang pekak dan buta terhadap sensitiviti orang lain? Atau adakah sikap angkuh dan sombong mereka sudah melampaui batas-batas susila masyarakat timur.

Sikap golongan saperti Majlis Peguam inilah yang akan menimbulkan persengketaan dan perasaan tidak puas hati dikalangan masyarakat pelbagai kaum dan agama yang telah hidup dengan aman dan harmoni selama ini dan saling hormat dan menghormati sesama sendiri.

Majlis Peguam sebagai badan yang berlatar belakangkan perundangan sepatutnya sedar bahawa tindak-tanduknya dalam hal ini jelas membelakangkan semangat dan peruntukkan Artikel 11 (4) Perlembagaan Persekutuan.

Majlis Peguam juga dengan sedar melakukan suatu pelanggaran terhadap Seksyen 9 Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan dan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) 1988 yang memperuntukkan bahawa menjadi kesalahan sama ada orang Islam atau bukan Islam menggunakan kalimah Allah dalam memperihalkan kepercayaan agama bukan Islam.

Saya mendesak supaya satu tindakan yang tegas diambil terhadap Majlis Peguam termasuk para pegawai dan exconya yang jelas makin angkuh dan bongkak dengan sikap mereka, seolah-olah mereka ini kebal dari segi undang-undang.

Saya mendesak supaya tindakan pendakwaan jenayah dikenakan terhadap mereka yang bertanggungjawab samada dibawah Sekyen 9 diatas atau Seksyen 299A Kanun Keseksaan.

Sudah tiba masanya Majlis Peguam dan golongan yang sewaktu dengannya diberi pengajaran yang jelas supaya perkara saperti ini tidak berulang lagi dimasa akan datang.

Sebagai langkah jangka panjang, saya mendesak kerajaan supaya mengkaji semula Akta Profesion Guaman dengan melakukan pindaan yang jelas untuk menghadkan skop dan bidangtugas Majlis Peguam hanya kepada mengawal selia dan mendisiplinkan para peguam.

Kerajaan juga mungkin perlu mengkaji kemungkinan membenarkan penubuhan sebuah badan peguam yang lain sebagai alternatif dan mengimbangi Majlis Peguam. Saya lihat kerana hak monopoli dan eksklusif yang diberikan kepada Majlis Peguam dalam perihal profesion guaman menyebabkan mereka menjadi angkuh dan sombong seolah-olah mereka adalah kumpulan yang "untouchable".

Sudah tiba masanya umat Islam di Malaysia memberi mesej yang jelas dan terang kepada Majlis Peguam: "enough is enough".

Moga ALLAH memberikan kita umat Islam petunjuk dan hidayahNya serta kekuatan dan istiqomah dalam perjuangan Islam.

Sekian terima kasih.

Zulkifli Bin Noordin
Ahli Parlimen Kulim Bdr Bharu
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

(sumber;zul4kulim.blogspot)

No comments: