Saturday, March 21, 2009

Muhyiddin atau Muhammad: Teka teki makin ligat berputar…



(sumber;agendadaily)

Oleh: Badrul Hisham Abdul Aziz



Menjelang 26 Mac ini bila mana para perwakilan UMNO memangkah untuk memilih barisan pimpinan utama parti teka teki yang paling popular dipasaran ialah kemana undi Datuk Seri Mohd Ali Rustam nak beralih arah?

Ketua Menteri Melaka itu tiba-tiba dikatakan menjadi ‘ faktor’ dalam pemilihan jawatan Timbalan Presiden setelah beliau sah tidak boleh bertanding.

Siapa yang bakal dapat ‘ durian runtuh’ – Tan Sri Muhyiddin Yassin atau Tan Sri Muhammad Muhd Taib?

Dari tiga calon kini hanya tinggal dua.Mahu tidak mahu para penyokong Ali perlu memilih.

Sebelum keputusan Lembaga Disiplin UMNO pada 17 Mac,ramai para pemerhati yang menilai saingan berat pertandingan jawatan itu bertumpu pada Muhyiddin dan Ali manakala Muhammad terus menjadi underdog.

Namun kini keadaan sudah berubah selari dengan kefahaman tentang istilah politik dimana nothing is imposibble.

Melihat pada senario terbaru ini ada yang merasakan agak sukar untuk membuat satu ramalan yang pasti.

Jentera Muhyiddin dikatakan cukup sedar dengan ‘ kekurangan’ yang mereka perlu hadapi manakala jentera Muhammad sudah nampak ada suatu ‘ kelebihan’ yang tiba-tiba menjelma dari fiasco Ali.

Muhyiddin dan Muhammad pernah berlayar dalam satu kapal yakni jawatan Naib Presiden lama sebelum Ali menyertai mereka dalam jawatan itu.

Masing-masing mempunyai ‘track records’ tersendiri’ Jika Muhammad dilihat sebagai pemimpin teruji atas sifatnya sebagai bekas Menteri Besar Selangor, apa pula kurangnya Muhyiddin sebagai bekas Menteri Besar Johor.

Jika jawatan menteri hendak dipertaruhkan, kedua-duanya berjawatan yang sama dan jika usia dan pengalaman pula hendak dijadikan sandaran, juga tidak banyak bezanya.

Antara tandatanya kini ialah apakah perkiraan para perwakilan dalam membuat keputusan untuk memberi undi mereka yang sangat berharga itu?

Ada juga pemerhati yang menilai ‘ signal’ Ali boleh mempengaruhi corak pengundian.

Sebab itu ada juga yang gemar mengintai gerak langkah Ketua Menteri Melaka itu menjelang hari pengundian.

Namun, ada perkiraan lain yang yang dikatakan turut menjadi perhatian.

Presiden sudah pasti di tangan Datuk Seri Najib Tun Razak, yang menang tanpa bertanding jawatan Presiden.

Dengan siapakah Najib lebih serasi - bersama Muhammad kah, atau bersama Muhyiddin?

Keserasian adalah amat penting kerana sejarah sebelum ini membuktikan bahawa Dr. Mahathir terpaksa menghadapi bersilih ganti timbalan presiden parti dan juga timbalan perdana menteri.

Beliau tidak boleh ‘ngam’ dengan Tun Musa Hitam yang kemudiannya diganti oleh Allahyarham Tun Ghafar Baba yang gagal dipertahankannya kerana badai yang dibawa oleh timbalannya yang berikut iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar juga didapati tidak sesuai dan diganti pula dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Begitulah perjalanan para timbalan Dr. Mahathir. Abdullah dalam jangka masa dua penggal ini hanya mempunyai seorang timbalan.

Zahirnya Najib nampaknya tidak mempunyai apa-apa masalah dengan Muhammad dan begitu juga Muhyiddin. Masalah yang ada hanyalah untuk memilih satu daripada dua.

Tolak sebelah segala sentimen peribadi atau emosi semua orang setuju Najib sangat memerlukan seorang timbalan yang dapat sink and swin dengan beliau dalam keadaan UMNO berdepan dengan pelbagai cabaran sejak tsunami pilihanraya umum Mac 2008.

Banyak kerja yang perlu dibuat untuk kembalikan kegemilangan UMNO

Soalnya Muhyiddin atau Muhammad kah yang dapat penuhi kriteria itu ?- 21/3/2009

















Printable Version | Email to a Friend

No comments: