Friday, May 10, 2013

SIKAP PREJUDICE KETUA PENGARANG AKHBAR THE STAR TERHADAP UTUSAN MALAYSIA.


FRIDAY, 10 MAY 2013 Posted by 


The Star tidak lagi dapat menyembunyikan kecendorongannya kepada pihak yang disokongnya sekalipun terpaksa memijakfraternity kewartawanan( persahabatan kewartawanan)  apabila secara terang terang menyalahkan hanya  Utusan Malaysia sebagai perkauman kerana tajuknya " Apa lagi Cina Mahu?"

Dengan meletakan keratan akhbar Utusan Malaysia diatas rencananya tanpa menyebutkan dalam tulsannya bertajuk Win Them Over, Dont Blame Them di akhbar itu 8 Mei ,Ketua Pengarangnya Datuk  Wong Chun Wai   jelas menujukan  kritikannya  kepada Utusan Malaysia.

Lebih jelas lagi bila beliau menyebutkan "Tidak perlu mesej yang mengugut dan laporan  yang berbau perkauman menerusi pantas media social atau tradisi. Ia bukan sesuatu  yang sihat bagi negara apabila  akhbar perdana Bahasa Malaysia condong kepada perkauman dalam edisinya semalam."
Katanya lagi " In highly charged political atmosphere,racial remaks can be easily magnified and such folishness shpuld be avoided."

Datuk Wong tidak bersikap adil dan seimbang sebaliknya bias dan prejudis kerana beliau tidak  menunjuk pula  kepada akhbar akhbar Cina  yang telah sekian  lama menyiarkan rencana berita dan sebagainya yang bertentangan dengan dasar dasar Perlembagaan Malaysia malah bersifat menghasut .( Jika Datuk Wong mahu keratannya boleh saya berikan).

Malah sewajarnya Datuk Wong mengambil perhatian berat apabila menyuarakan agar tidak sahaja melihat kesilapan Utusan Malaysia.Sebagai Pengarang bagi sebuah akhbar Inggeris yang dibaca oleh semua kaum,Datuk  Wong sewajarnya berfikiran bebas selarasan dengan perjuangannya untuk kebebasan media nasional dan tidak terkongkong oleh kecendorongan politiknya dan kepada rasismenya
Siapa yang bodoh? Utusan Malaysia bodoh,Ketua Pengarangnya Datuk Aziz Ishak bodoh? Suara Melayu bodoh? Adakah Ini merupakan  pandangan seorang Cina Ketua Pengarang Akhbar  atau pandangan DAP atau pandangan menyeluruh masyarakat Cina terhadap Melayu.

Utusan Malaysia mempunyai sejarah perjuangan hebat  yang panjang ,sudah mejangkau lebih 70 tahun usianya,. Ia telah menjadi suara perjuangan kemerdekaan rakyat dari sejak di Singapura, suara nasionalis,suara orang sosialis dan sekarang adalah suara Malaysia yang komited kepada Perlembagaan Negara? Suara yang lebih mementingkan perjuangan dari bernabikan wang.Adakah suara suci dan berani ini suara bodoh? 

Apa yang dilakukan oleh Wong adalah tidak beretika kerana secara langsung mengkeritik sebuah akhbar lain yang tidak sama dasar dengannya sedangkan  Utusan Malaysia dalam penyiaran penyiaran berita atau rencana mengenai perasaan marah pembaca terhadap The Star mengenai pekara pekara yang menyentuh perasaan orang Melayu, tidak pernah menyebutkan namanya  sebaliknya hanya menyebutkan sebuah akhbar Inggeris.

Saya pernah mengkeritik The Star kerana menyiarkan tulisan seorang keluarga diraja yang menghina  UMMO  tetapi Utusan tidak menyiarkan nama akhbarnya. Ini adalah merupakanfraternity kewartawanan yang tidak tertulis kecuali jika dalam petikan berita. 

The Star yang bagitu simpati  kepada pembangkang sebelum  tsunami  2008,tidak berselindung lagi dalam  merujukan kepada  Utusan Malaysia bila dikeritik oleh dan masyarakat Cina .( Jika Datuk Wong mahu keratannya  saya boleh berikan).

Saya tidak menapikan The Star adalah seimbang dalam memberikan berita dan rencana,tetapi tidak ada misi dan komitmen Star yang jelas dalam memperjuangkan dasar dasar nasional yang turut didukong oleh MCA.

Ia menyembunyikan kuku dan taringnya yang sebenar tetapi akan menerkam dan menggigit bila melihat musuhnya dalam keadaan lemah dan dalam hal ini Datuk Wong akan muncol kehadapan untuk memainkan peranannya.Untuk menunjukan kepada pembangkang di manakan dia berdiri sebenarnya.

Beliau akan menunjukan kukunya yang tersembunyi.
Dalam hal ini saya terkenang V.K. Chin Ketua Pengarang dan Penasihat The Star  yang ikhla,  jujur dan meyakini sepenohnya dasar Negara Malaysia

Sebelum pilihanraya 2008, Star lah yang secara bijak memenipulasikan berita berita yang dapat membantu pembangkang dan menimbulkan perasaan anti kerajaan di kalangan masyarakat Cina. 
 pembangkangmempromokan  buku 13 Mei yang ditulis oleh seorang pensyarah bekas anggota DAP yang berkhidmat dengan Universiti Singapore. 

The Star melakukan peranan ini secara bijak.Umpamanya dalam mempromokan Buku 13 Mei yang ditulis oleh seoarang bekas DAP yang berkhidmat dengan Universiri Nasional Singapore.

Bagaimana dia memberitahu buku ini berada dipasaran?

Mulanya ia menyiarkan suatu berita dari pesanan ringkas (SMS) mengatakan buku itu diharamkan dan kemudiannya wartawannnya bertanya dengan Kementerian Dalam Negeri samaada benar atau tidak.

Penapian  mengenainya  dibesarkan dengan tujuan untuk mempromokan buku ini yang hanya berpunca  dari berita yang diadaadakan kunonnya buku ini diharamkan.

Bagaimanapun setelah Presiden MCA Datuk Chua Soi Lek mengambil tanggungjawab pengawasan terhadap The Star selepas Tsunami 2008, akhbar ini agak terkawal walaupun masih nampak bebas. Hal ini tentulah juga dapat dirasakan oleh pihak parti pembangkang yang sebelumnya bersahabat sulit dengan The Star.

Star akhbar bebas tetapi tidak bebas dari dasar Malaysian Malaysia. Ia tidak menjuarai perjuangan nasional dengan penuh komitment seperti Utusan Malaysia.Pendedahan pengkhianatan yang dilakukan oleh anasir anti nasional yang terlatih di Taiwan tidak pernah dilakukan.

Siapakah yang menyiarkan berita pelajar Cina menghina lagi negaraku di Taiwan. Siapakah yang mendedahkan perihal sekumpulan pelajar Cina di Taiwan menunjuk perasaan dengan menterbalikan Jalur Gemilang bendera  negara Malaysia.

Tidak lama dahulu seorang pelajar Malaysia di Taiwan mengubah lirik lagi Negara ku kepada dengan liri yang menghina Malaysia.

 Starlah yang berusaha menyiarkan bapanya meminta maaf dan Star jugalah yang memetik   kenyataan pelajar pelajar Malaysia di Taiwan  " We are Sorry" kerana menterbalikan bendera Malaysia yang mereka dakwa  dilakukan bukan kerana tidak mengormati negara tetapi tidak puas hati dengan pilihanraya yang undemocratic.

Dalam kedua kedua kes ini, The Star sendiri tidak mengkeritik perbuatan itu seperti keberanian Wong  mengkritik Utusan kerana apa yang dilihat sebagai racism.

Sekurang kurangnya Star boleh bertanya kenapa hal ini sering berlaku di Taiwan? Kenapa Taiwan yang ingin bersaing dengan Republik Rakyat Cina  dalam persahabatan dengan Malaysia hanya membiarkan pekara ini berlaku dalam negaranya.

Taiwan  sebenarnya menjadi pusat kepada latihan perkadiran Cina sebarang laut  untuk membangunkan rangkaian sebuah negara Cina di luar Cina bagi mengimbangi Tanah Besar Cina(Republik Rakyat Cina). Ini diperlukan oleh Amerika Syarikat

The Star bagitu sensitif dan pantas untuk  membela dan menutop kejahatan ,pengkhianatan atau sikap anti nasional  sesetengah masyarakat Cina dan akhbar akhbar Cina.

Umpamanya apabila  Perdana Menteri Datuk Seri Najib memberikan gambaran dalam suatu sidang akhbar kelmarin bahawa tidak sahaja Utusan yang salah tetapi juga akhbar cina, Star menyiarkan kenyataan Lim Kit Siang" DAP to back  move to charge Chinese papers playing racial sentimen".

Kata Kit Siang "tidak seharusnya ada double Standard dalam menghukum siapa yang bersalah dalam menyalakan sentimen perkauman."

Tidak salah untuk The Star menyiarkan berita ini jika The Star sendiri tidak menunjukan pendiriannya yang bias terhadap akhbar Cina dan tidak adil kepada Utusan Malaysia menerusi tulisan ketua pengarangnya,

Perlu disebutkan dalam suatu sidang akhbar kelmarin Datuk Seri Najib apabila diasak bertubi tubi dengan pertanyaan oleh  seorang wartawan mengenai laporan muka depan akhbar Utusan Malaysia" Apa Lagi orang Cina mahu?, telah menjawab" Awak salahkan Utusan ,bagaimana pula akhbar berbahasa Cina. Adakah anda kata sesetengah orang memperkatakan benda yang betul setiap masa"

Para wartawan bertepuk mengiakan kata kata Perdana Menteri.

Dalam ini,aya teringat kepada pertanyaan yang dikemukakan oleh seorang wartawan Australia kepada Perdana Menteri Malaysia Dr.Mahathir Mohamed dalam suatu sidang akhbar di Persidangan Ketua Ketua Negara Asean di Singapura lama dahlu.

Wartawan ini bertanya" Bilakah hubungan antara Malaysia dan Australia akan menjadi lebih baik?"
Dr.Mahathir dengan pantas menjawab dengan menunjukan jarinya kepada wartawan ini" Bila awak berkelakuan baik"( maksudnya media Australia)
Kenapakah pandangan Najib terhadap akhbar Cina  tidak difikirkan dan dipertimbagkan oleh Datuk Wong ketika menulis rencana untuk mewaraskan hukumannya terhadap  Utusan.

Apakah beliau tidak rasis dalam memberikan hukuman ini.Beliau tidak sedar sedang berada dalam keadaan hendak menunjukan kukunya.

Sehari  sebelum rencana mengkritik Utusan itu disiarkan,  Datuk Wong Chun Wai meneriakan  tajuk  "Dont ignore the Chinese voice?  dalam sebuah rencannya.Apakah selama ini  kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib tidak mempedulikan suara orang Cina. Tajuk rencana ini lebih memberi kesan mendalam dari isinya.

Dalam situasi sekrang,tajuk ini memperkuatkan lagi anggapan serong orang Cina terhadap kerajaan dan menyebabkan kemarahan orang Melayu kerana jelas menampakan Wong sendiri   tidak jelas  apa yang mereka sudah dapat.

Maka itu Datuk Wong dan masyarakat Cina tidak  seharusnya  terkejut dengan pertanyaan Utusan Malaysia" Apa lagi Cina mahu?" 

Apakah The Star selama ini tidak menjeritkan sesuatu yang menyakitkan hati orang Melayu?. Apakah lagi suara Orang Cina yang tidak dengar oleh Kerajaan?. Malaysian Malaysia?

(terimakasih sumber:http://zamkata.blogspot.com/2013/05/sikap-prejudice-ketua-pengarang-akhbar.html)

2 comments:

Anonymous said...

Sihat ke tidak orang Tua ni? Dah makan ubat ke belum dalam minggu ni? Haprak punya pendapat.

Mat13 said...

Memang betul apa orang tua ni cakap.......star memang tak guna sama macam Cina