Thursday, February 14, 2013

Pentingnya kuasa, pengaruh kepimpinan dalam membantu rakyat



KUASA sangat penting dalam politik. Tanpa kuasa seseorang pemimpin politik tidak dapat berkuasa di peringkat cawangan, bahagian dan Majlis Tertinggi (MT).

Banyak orang menggandingkan kuasa dengan pengaruh kewangan manakala ada juga pengaruh personaliti seseorang. Tetapi yang lebih penting adalah kuasa dan kemudian membantu dan menolong rakyat terbanyak.

Seterusnya, melalui kuasa yang ada hal-hal berkaitan ekonomi, pendidikan, bahasa, budaya dan juga kebajikan rakyat dapat ditangani dengan baik dan berkesan. Kuasa turut membuktikan rakyat memberikan mandat penuh untuk kerajaan yang ditubuh melaksanakan dasar-dasar dan rancangan.

Dari segi kajian sains politik, kuasa dan pengaruh, kepimpinan, kelakuan dan budaya politik serta penglibatan rakyat timbul sebagai unsur-unsur khusus politik dan ilmu politik. Perkara ini seharusnya difahami oleh mereka yang ingin menjadi pemimpin.

Kuasa dan pengaruh kepimpinan ini biasanya dirasakan oleh rakyat di peringkat bawah. Mereka akan merasakan kehadiran pemimpin ketika susah dan juga ketika senang.

Pemimpin yang selalu turun padang dan bertemu serta bertanyakan masalah mereka dan kemudiannya menyelesaikannya adalah pemimpin yang disayangi rakyat.

Rakyat sekarang sudah bijak mentafsir antara pemimpin yang berjanji dan menepati janji dan yang berjanji kosong. Mereka akhirnya akan dapat membuktikan hal ini sama ada cepat atau lambat semuanya akan terbongkar.

Justeru, memilih pemimpin yang berwibawa dan juga berjiwa rakyat sangat penting dengan akal yang sihat dan perenungan yang tajam serta pandangan yang jauh.

Negara kita telah diasaskan dengan sebaik-baiknya selepas kemerdekaan. Kini menjelang 56 tahun kita merdeka pengisian ilmu, akal dan jiwa dengan hasrat menuju ke arah negara maju sepatutnya dilakukan.

Justeru istilah "politik" boleh dan telah digunakan dalam pengertian yang berbagai-bagai-bagai. Disebabkan keluasannya itulah timbul keperluan untuk mengkhususkan supaya dapat diberikan pengertian dan pendekatan yang lebih terurus untuk sebab-sebab penganalisisan.

Untuk mengekalkan kuasa perlukan sokongan rakyat dari bawah. Apabila sokongan rakyat bawahan padu dan jitu, kuasa dapat digembleng dalam apa juga tindakan dan usaha ke arah pembangunan dan juga kemajuan.

Lantaran itu, Timbalan Perdana Menteri, yang juga Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yasin menyatakan, sokongan padu rakyat Sabah adalah aset UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang terpenting dalam pilihan raya akan datang.

Tanpa sokongan padu ini BN sukar untuk mengekalkan kemenangan. Ia diibaratkan sebagai "simpanan tetap" yang menyumbang kepada kejayaan seterusnya pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).
Di sinilah istilah kuasa penting memainkan peranan untuk mengekalkan kemenangan sesuatu parti. Justeru, idea-idea politik dan peranan individu serta kumpulan-kumpulan manusia, rakyat terbanyak dalam proses politik.

Lantaran itu, pengaruh kepimpinan juga baik di peringkat pusat, negeri memerlukan kesepaduan sokongan di peringkat akar umbi. Kejayaan parti pembangkang dalam beberapa negeri seperti Pulau Pinang, Kedah, Selangor pada PRU-12 adalah kelemahan sokongan di peringkat bawah iaitu akar umbi khususnya pengundi kepada BN.

Faktor ini sering tidak diambil kira dan terlepas pandang oleh pemimpin di peringkat negeri. Sebagai pengundi mereka tidak lagi menaruh keyakinan penuh kepada BN pada waktu itu. Kini, perubahan telah berlaku, dan kesilapan akan diperbaiki; para pemimpin di peringkat negeri seharusnya memainkan peranan untuk memantapkan sokongan di peringkat bawah.

Mengimbau kembali sejarah politik negara sejak Kesultanan Melayu Melaka, kedatangan penguasaan penjajahan Barat, penguasaan British, pendudukan Jepun dan ancaman Komunis hinggalah mencapai kemerdekaan sewajarnya menginsafkan kita semua.

Kita tidak mahu penjajahan baharu berlaku selepas PRU-13 yang boleh menyebabkan negara huru-hara dan tiada lagi keamanan dan kesejahteraan. Sejarah tetap sejarah, tetapi sejarah mengajar kita untuk memahami dan menangani hidup pada masa depan serta tidak mengulangi kesilapan.

Sejarah membolehkan kita memahami dan belajar peristiwa-peristiwa yang telah berlalu berkaitan dengan diri kita, keluarga, masyarakat dan negara seperti kemerdekaan negara. Perkara yang baik dijadikan teladan; manakala yang buruk jadikan sempadan atau peringatan.

Semua ideologi dan falsafah politik tidak penting di peringkat ini. Apa yang lebih penting adalah kepercayaan rakyat bawahan terhadap apa yang akan dilaksanakan pada masa depan. Slogan "Janji Ditepati' telah terbukti dan rakyat telah menilai dan memerhati dengan teliti setiap pelaksanaannya.
Kerjasama antara kaum yang telah diasaskan terbukti membawa kemakmuran kepada negara. Oleh itu, pengekalan kerjasama dan perpaduan ini sangat penting dalam era menuju negara maju bagi menjadikan negara Malaysia maju dan berdaulat.

Rakyat akan menyokong mana parti yang dipercayai oleh mereka yang menjanjikan tentang kehidupan dan masa depan mereka. Semua perjuangan politik tidak akan lari daripada mempersoalkan tentang masyarakat dan membela rakyat di negara ini.

Hanya rakyat yang berpandangan jauh dan bijaksana dapat memilih kerajaan yang kuat dan mampu memperjuangkan nasib rakyat. Begitulah pentingnya kuasa dan pengaruh kepimpinan yang berakar umbi di dalam hati rakyat.                            (terimakasih sumber:utusan online)
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: