Thursday, February 21, 2013

KEBENCIAN SEORANG CINA PADA NEGARAWAN TERHORMAT


SOKONG MAHATHIR BERARTI SOKONG KERAJAAN RASUAH

Dari akhbar China Press
16 Feb 2013 (Sabtu)

Oleh: Lee Yong Puek

Abang Ajib bergembira dan bersemangat berkobar-kobar menggunakan helikopter khas mendarat di Pulau Pinang, serang kawasan naga kuning di padang sekolah Han Jiang Ayer Hitam, membawa satu mesej untuk sesuatu perubahan, tidak dijangka, orang-orang Pulau Pinang melihat dengan mata sebelah sahaja, menyebabkan muka Abang Ajib merah padam dengan rasa malu tinggalkan Pulau Pinang.

Adakan GangNam Style yang berprestaj tinggi di Pulau Pinang namun diakhiri dengan penutupan yang malap dan lembab, ada pihak media yang menulis dan menceritakan serta melaporkan, berita yang amat menyedihkan! Keseluruhan masalah itu semua timbul dari buah pemikiran Abang Ajib sendiri, tiada orang yang benar-benar faham apa yang berada di dalam minda dan jiwa serta sikap orang-orang Pulau Pinang, orang-orang Pulau Pinang kadang-kadang boleh ikut telunjuk serta patuh dan kadang-kadang berjiwa melawan yang tegar.

Sedangkan presiden Dewan Cina Pulau Pinang En. Lang Wu Chang (terjemahan Mandarin) sendiri tidak berani secara terbuka bersuara menyokong BN, hanya secara lembut menyokong pelabuhan bebas Pulau Pinang serta projek LRT Pulau Pinang, selebihnya tidak berani memberi padangan yang lebih dari itu.

Sebenarnya siapa yang rampas kedudukan pelabuhan bebas Pulau Pinang? Merampas pelabuhan bebas kepunyaan kamu, sekarang serahkan kembali kepada kamu, bukankah itu pemberian yang memuakkan! Pada tahun 1987, kedudukan pelabuhan bebas Pulau Pinang diserah alihkan ke Pulau Langkawi, selepas itu diberikan pula kepada Pulau Labuan, mereka memang berniat tidak mahu kembalikan kedudukan pelabuhan bebas kepada Pulau Pinang, sehingga BN kehilangan kuasa di negeri Pulau Pinang, barulah mereka mahu serahkan kembali kedudukan pelabuhan bebas itu untuk ditukar dengan “tiket undi”. Teng Chang Yeow dan BN sila jangan anggap rakyat Pulau Pinang begitu bodoh yang boleh diperbodoh-bodohkan!

Kita boleh ambil iktibar BN di Han Jiang dimalukan itu jadikan bahan lucu, tetapi tidak boleh biarkan Tun Mahathir yang begitu lantang bersuara itu, sebagai orang berkedudukan tinggi namun keluarkan kenyataan yang tidak bertanggungjawab, jenis apakah manusia ini?

 Apabila tidak bersependapat, dan orang-orang yang tidak bersehaluan dengan mereka, mereka terus mahu rampas kewarganegaraan orang yang tidak sehaluan dengan mereka, kelihatan ramai orang-orang yang pernah memerintah di pucuk kepimpinan termasuk bekas timbalan perdana menteri Malaysia Tun Musa Hitam, dan banyak lagi senarai nama yang berjela-jela panjang itu, juga akan terlibat akan dirampas kewarganegaraannya oleh Tun Mahathir, (ada juga orang bergurau suruh Tun Mahathir rampas kewarganegaraan Ambiga selepas itu bawa masuk pekerja buruh Bangladesh, itu idea yang sangat bagus).

Pada lazimnya, negara yang amalkan Totalitarianism akan melihat orang-orang yang tidak sehaluan dengan politik mereka akan diancam ataupun dicederakan, pihak pemerintah akan menggunakan kuasa yang ada di tangan untuk lakukan keganasan dan mengawal undang-undang, menyebabkan kehancuran kepada perundangan sesebuah negara, mereka cipta undang-undnag sendiri untuk menyiksa musuh mereka, termasuk dijadikan buruh kerahan, gerak geri mereka diperhati, dikurung. 

Jika sokong Tun Mahathir, bermakna kita sokong kerajaan rasuah dan kerajaan penyelewengan, rakyat Malaysia yang mengikuti sealiran zaman hari ini, mahukan kerajaan yang macamana? Jika pilih kerajaan seperti ini, pastinya diri sendiri yang mahu cari nahas!

Terjemahan:
Muslim Ngoh Abdulah

(terimakasih sumber:http://zamkata.blogspot.com/2013/02/kebencian-seorang-cina-pada-negarawan.html)

No comments: