Tuesday, November 8, 2011

Persoal Ibadah Korban Boleh Sentuh Sensitiviti Umat Islam: Muhyiddin


08 November, 2011 18:30 PM

KUALA LUMPUR, 8 Nov (Bernama) -- Tindakan sebuah NGO bukan Islam yang mahu ibadah korban tidak dilaksanakan di kawasan sekolah dan tempat awam tidak sepatutnya ditimbulkan kerana ia boleh menyentuh sensitiviti umat Islam di negara ini sedangkan rakyat pelbagai agama sudah lama hidup secara toleransi, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Saya tidak fikir harus pandangan itu dikemukakan, mungkin ada salah faham. Ia mungkin (boleh) menyentuh sensitiviti amalan beragama. Di Malaysia ini, sejak zaman-berzaman kita telah lakukan, korban itu adalah tuntutan mengikut agama Islam.

"Ibadah korban dilakukan dengan cara dan peraturan dengan pekeliling oleh Jabatan Veterinar yang memerlukan kebersihan kawasan pelaksanaan korban dijaga untuk membolehkan daging-daging korban diagihkan kepada fakir miskin supaya selamat dimakan," kata Timbalan Perdana Menteri kepada pemberita selepas berdialog secara terbuka dengan 50 orang graduan yang terpilih menyertai program "Teach for Malaysia" di sini Selasa.

Muhyiddin diminta mengulas kenyataan Majlis Perundingan bagi Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao Malaysia (MCCBCHST) pada Jumaat lepas yang mahu amalan menyembelih lembu tidak diteruskan di kawasan sebegitu kerana mungkin menyentuh sensitiviti mereka yang beragama Hindu yang menganggap lembu sebagai satu binatang yang suci.

"Saya berharap janganlah menyentuh hal-hal sebegini, apalagi pihak itu yang bukan beragama Islam kerana mungkin mereka tidak memahami atau sengaja dibuat begitu supaya timbul masalah baru. Di Malaysia ini janganlah menambah tokok lagi masalah-masalah sebegitu," katanya.

Bagaimanapun, Muhyiddin berkata ibadah yang dilakukan perlu mendapat kebenaran pihak yang menguruskan kawasan itu sebelum boleh dilaksanakan.

"Pihak yang melaksanakan korban itu pula mesti mendapatkan izin dahulu, pihak pengurusan masjid benarkan ia boleh dilakukan itu sudah perkara biasa sejak dulu lagi.

"Orang Hindu di Malaysia ini sudah faham, dalam surat khabar dan televisyen sudah dipaparkan mereka sudah faham amalan itu. Kita di Malaysia sudah mengamalkan amalan saling menghormati, kenapa hal sebegini dibangkitkan saya tidak fikir ia perlu," kata Muhyiddin.



-- BERNAMA

(sumber;http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=625312)

4 comments:

Anonymous said...

Majlis Deepavali yg nak buat kat SMK dan dijangga HJ.Najib rasmi x pulak org melayu pertikai...knp x buat kat sekolah jenis kebangsaan tamil ? cheet pooorah punya NGO..tambah K

Anonymous said...

Paria dah berani bersuara kepada sensetivity ugama Islam mengenai korban di Negara orang Melayu...haramjadah punya keling.Lu balik negara lu India lah...menyalak mcm hanjing kat sana..Ini negara Islam hak org Melayu...cukuplah paria ambiga mencabar kadaulatan Negara Islam.. Melayu buat kat sekolah lah sial hindu..bukan buat depan kuil ko haramjadah punya hindu.ko cucuk hidung,lidah berjalan tengah jalan raya..jame sana-sini buang kelapa tengah jalan x pernah org melayu tegur..sial haram jadah punya NGO keling

Anonymous said...

NGO keling haramjadah.bangsa x sedar dek untung..Islam boleh hormat ugama lu org..knp lu org kafir nak tegur hari Mulia org Islam...Dajal ..nasib org Melayu x menumpang kat India...lg mcm sial ko layan org melayu...
Kalau aku PM dah lama aku halau NGO keling ni.Belajar terima kasih la bahlul dgn org Melayu.Pukimak punya NGO.
Lu org berarak sepanjang jalan cucuk sana sini..joget mcm org hilang akal.jln jame merata2.buang kelapa tengah jln..pernah org islam kacau,complain..siap polis jaga lalulintas lagi...pundek punya NGO.
Kalau org islam buat depan kuil lu baru lah betul..x pernah pun buat bodoh NGO keling.

zm.azami said...

Peribahasa Melayu: "laksana gagak dimandikan tujuh kali sehari pun, takkan putih bulunya"