Thursday, November 24, 2011

3 korban banjir di Kelantan (utusan malaysia)

Oleh TOREK SULONG dan RAHANA MOHD. DAHARI

ROSLAN Abdul Ghani (dua dari kiri) sedih melihat mayat dua anaknya yang lemas dalam sebatang parit di Kampung Tualang Salak, Tawang, Bachok, semalam.

KOTA BHARU 23 Nov. - Dua beradik dan seorang budak berusia dua tahun 11 bulan menjadi mangsa korban pertama banjir di negeri ini, selepas hujan lebat yang berterusan sejak beberapa hari lalu.

Dalam tiga kejadian berasingan di Bachok, Rantau Panjang dan Pasir Mas itu, seorang lagi masih hilang.

Di BACHOK, cubaan seorang abang menyelamatkan adiknya yang lemas semasa mereka mandi di sebatang parit di Kampung Tualang Salak, Tawang, dekat sini hari ini, berakhir dengan kedua-dua beradik itu mati lemas.

Kejadian berlaku semasa dua beradik malang itu mandi bersama sepupu mereka di parit tersebut, pukul 1.30 petang.

Mangsa ialah Ahmad Fathi Roslan, 14, pelajar tingkatan dua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Jelawat dan adiknya, Mohd. Arif Hakimi, 10, murid tahun empat Sekolah Kebangsaan (SK) Jelawat.

Menurut sepupu mangsa, Azhar Fakri Mohamad, 13, semasa mereka mandi, Mohd. Arif Hakimi dipercayai terjatuh ke kawasan air dalam menyebabkannya terkapai-kapai meminta pertolongan.

"Ahmad Fathi yang melihat insiden itu cuba berenang untuk menyelamatkan adiknya, tetapi dia pula turut lemas. Saya pula takut membantu kerana tidak pandai berenang.

"Saya kemudian berlari ke sebuah kedai makan berdekatan untuk meminta pertolongan penduduk yang kemudian menghubungi pihak berkuasa," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Ketua Penjaga Balai Bomba dan Penyelamat Bachok, Nordin Zakaria berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan daripada orang awam pukul 2.35 petang dan tiba di lokasi kejadian pukul 2.52 petang.

"Gerakan mencari dan menyelamat melibatkan lima anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Bachok, tujuh anggota Unit Skuba, 10 anggota sukarela Pangkalan Chepa, Kota Bharu dan anggota Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD)," katanya di sini, hari ini.

Kata Nordin, mayat Ahmad Fathi ditemui pukul 4.32 petang manakala adiknya, Mohd Arif Hakimi pukul 4.37 petang tidak jauh dari tempat mereka mandi.

"Kami percaya kedua-duanya lemas kerana dibawa arus deras berikutan air yang naik sekarang kerana hujan lebat," katanya.

Katanya, kedua-dua mayat mangsa dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu untuk bedah siasat.

Di RANTAU PANJANG, Shahrul Aiman Mohd. Ridzuan, dua tahun 11 bulan, dari Kampung Cabang Tiga, pula tersembam ke dalam lopak yang dinaiki air semasa bermain seorang diri di hadapan rumahnya, pukul 6.55 petang.

Shahrul Aiman disahkan meninggal dunia semasa menerima rawatan di Klinik Kesihatan Rantau Panjang, pukul 7.30 petang.

Di PASIR MAS, seorang remaja yang merupakan pelajar Madrasah Tahfiz Al-Rahmaniah Attiniah, Lubuk Tapah, hilang ketika mandi bersama dua rakannya di sebatang tali air di Lemal, pukul 6 petang.

Sehingga kini, mangsa, Raihan Haslan, 15, berasal dari Banting, Selangor, masih belum ditemui dan operasi menyelamat dihentikan lewat petang ini.

TERIMA KASIH(sumber;http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1124&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_18.htm)

2 comments:

bewok sunggoh said...

tipikal org kelantan.mesti nak main banjir masa tengkujuh.dan satu lagi diaorang mmg tak sayang anak

Anonymous said...

kelantan -negeri yg di landa bala semenjak wahhabi PAS perentah negeri ini