Friday, September 9, 2011

Perbit Bantah Telco Kenakan Caj Enam Peratus Pembelian Kad Tambah Nilai


Perbit Bantah Telco Kenakan Caj Enam Peratus Pembelian Kad Tambah Nilai

KUALA LUMPUR, 8 Sept (Bernama) -- Persatuan Pemilik-pemilik Telefon Bimbit Malaysia (Perbit) Khamis membantah tindakan syarikat telekomunikasi (telco) mengenakan caj perkhidmatan enam peratus bagi pembelian tambah nilai perkhidmatan prabayar dan pek permulaan kad sim mulai 15 Sept ini.

Presidennya Mohd Ali Ibrahim berkata tindakan itu tidak masuk akal dan akan memberi kesan kepada pengguna terutama golongan berpendapatan rendah.

"Kalau kita tengok, kebanyakan yang menggunakan prepaid (prabayar) adalah golongan berpendapatan rendah dan pelajar, walaupun enam peratus dilihat kecil tapi ia akan memberi kesan," katanya kepada Bernama, di sini hari ini.

Beliau berkata Perbit telah menghantar surat bantahan kepada Kementerian Penerangan Komunikasi (KPKK) dan Kebudayaan serta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) pada Mei lepas mengenai perkara itu.

Katanya, dalam surat itu Perbit mencadangkan agar telco menyerap kos berkenaan atau menyalurkannya kepada pengedar kad tambah nilai sendiri dan bukan kepada pengguna.

"Timbalan Menteri KPKK Datuk Joseph Salang pada 29 Mei lalu ada maklumkan kepada kita bahawa cadangan telco untuk menyalurkan cukai perkhidmatan enam peratus kepada pengguna masih dalam peringkat perbincangan," katanya.

Mohd Ali juga berkata Perbit sanggup menyerap kos itu jika persatuan tersebut diberi hak pengedar tunggal kad tambah nilai.

Beliau turut berharap kerajaan dapat campur tangan dalam isu tersebut dan menyelesaikannya dengan segera.

Perbit katanya, akan mengadakan bantahan aman di hadapan bangunan ibu pejabat SKMM di Cyberjaya jika isu tersebut gagal diselesaikan dalam masa terdekat.

Syarikat telekomunikasi dalam kenyataan bersama hari ini, berkata caj enam peratus ke atas pembelian tambah nilai dan pek permulaan kad sim mulai 15 Sept itu dibuat berdasarkan Akta Cukai Perkhidmatan 1975 sama seperti yang dikenakan ke atas pembelian makanan dan minuman di hotel atau restoran.

-- BERNAMA

terimakasih(sumber;http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=612282)

2 comments:

Anonymous said...

Ini lah tajuk yang patut dibincangkan dan diketengahkan.
Cuba saudara semua perhatikan atau periksa berapa jumlah bonus gaji yang diberikan kepada kakitangan syarikat telekomunikasi ini.
Dan berapa pulak yang telah dirancangkan untuk diberikan bonus pada kakitangan nya pada tahun ini.
Saya pasti anda semua akan terkejut besar.
Sebenarnya kemampuan mereka jauh melangkaui kemewahan.Dan jangan lupa kita sebagai pengguna lah yang menyara mereka untuk mewah.

zm.azami said...

anonymous..

saya setuju.. sepatutnya telco ini serapkan kadar cas 6% itu di dalam kad tambah nilai.. dan jangan menjerat pengguna