Tuesday, September 13, 2011

Apa Istimewanya Namewee?


Tuesday, September 13, 2011

Menurut laporan akhbar China Press, Namewee kononnya mendapat panggilan dari Jabatan Perdana Menteri pada hari Sabtu (hari cuti) untuk berjumpa dengan Perdana Menteri. Motifnya untuk meminta bantuan agensi kerajaan untuk filemnya. Namun kesahihan laporan China Press boleh dipertikaikan dan motif Namewee pun nampaknya bermotifkan keuntungan peribadi.

Namewee masih lagi belum memohon maaf kerana menghina kesucian ibadah puasa dan memaki hamun guru besar pada tahun lepas (baca sini). Bukan itu sahaja, pages menghina orang Melayu masih lagi belum ditutup oleh Namewee di Facebook (baca sini). Pada 17 Mac 2010, Namewee pernah memohon dana kerajaan untuk buat filem (baca sini). Perlu diingat, Namewee masih lagi memohon maaf secara terbuka atas apa yang telah beliau lakukan.

Mengapa perlu diberi muka dan layanan istimewa kepada orang yang menghina azan Subuh, menghina orang Islam berpuasa, beraksi dengan isyarat lucah dan memaki hamun orang Melayu? Namewee hanya mahukan duit, duit dan duit. Kalau beginilah caranya layanan yang diberikan, apakah produser filem lain tidak menghadapi masalah untuk buat filem? Apakah layanan sebegini diberikan pada pejuang pejuang lain yang selama ini pertahankan negara? Adilkah seorang seperti Namewee diberi keistimewaan begitu? Ianya amat menyakitkan hati kalau dilayan seperti itu. Harap Perdana Menteri faham luahan ini.

Posted by Azrinizam Ibrahim at 2:45 PM 0 comments

terimakasih(sumber;http://anginperubahan.blogspot.com/2011/09/apa-istimewanya-namewee.html)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Namewee akan jumpa PM minggu ini-malaysiakini
Sep 12, 11 1:01pm

Selepas setahun menunggu, akhirnya, penyanyi lagu rap dan juga pembikin filem Wee Meng Chee - atau lebih dikenali sebagai Namewee - akan bertemu Perdana Menteri minggu ini bagi meluahkan halangan yang dihadapi dalam menghasilkan filem pertamanya 'Nasi Lemak 2.0'.


Menurut laporan akhbar China Press hari ini, Namewee mendapat panggilan dari Jabatan Perdana Menteri pada Sabtu lalu bagi mengesahkan pertemuan berkenaan, bagaimanapun tarikhnya masih belum ditetapkan.

Namewee dipetik berkata beliau akan bercakap mengenai cabaran, masalah dan pengalaman yang diharunginya bagi memohon geran kerajaan bagi menghasilkan filem.

"Saya mahu beritahu beliau bahawa saya telah melalui banyak kesilapan yang tidak sepatutnya... saya harap beliau akan menyokong filem ini dan juga filem terbitan tempatan yang lain," katanya.

Teruja dengan pertemuan yang bakal diadakan itu, Namewee berkata dia berharap perdana menteri akan menyediakan lebih banyak peluang dan bantuan bagi pembuat filem tempatan supaya dapat memperkenalkan budaya Malaysia kepada khalayak lebih luas.

Akhbar harian Cina, Sin Chew pula melaporkan, Namewee akan berkongsi pandangan beliau mengenai 1Malaysia dengan Najib.

"Kami akan jelaskan mesej 1Malaysia yang cuba disampaikan dalam filem ini dan berharap kerajaan dapat melihat konsep 1Malaysia secara serius dengan memberi layanan yang adil kepada setiap rakyat Malaysia dan menyokong pembuat filem daripada pelbagai bangsa yang berbeza."

Namewee sejak bertahun lalu telah memohon bantuan daripada agensi-agensi kerajaan seperti Perbadanan Pembangunan Filem Negara dan Dana Kumpulan Wang Industri Kreatif.

Meskipun, Menteri di Perdana Menteri Jabatan Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz telah bersetuju membantu permohonannya, namun ia akhirnya ditolak oleh Menteri Penerangan Kebudayaan dan Komunikasi Datuk Seri Rais Yatim.

Alasan beliau adalah bahawa Namewee terbabit dengan aktiviti-aktiviti yang bertentangan dengan norma dan nilai-nilai Malaysia.

Dia kemudiannya mengeluarkan dua klip video pendek bertajuk 'Saya mahu bertemu PM', yang dimuat naik ke Youtube dan ditonton oleh ratusan ribu penonton. Dalam video berkenaan, Namewee menceritakan prosesnya mendapatkan bantuan kerajaan.

Ini kemudiannya disusuli dengan sepucuk surat kepada Najib, meminta satu pertemuan diadakan.

[Baca berita penuh]

terimakasih(sumber;http://www.malaysiakini.com/news/175529)

No comments: