Nik Aziz
Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.















PETALING JAYA - Setiap calon Pas yang bertanding sama ada di peringkat Dun atau Parlimen di Kelantan pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) mesti bebas rokok.
Ini ditegaskan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Mursyidul Am Pas.
"Kalau hisap rokok, tak boleh jadi calon," katanya kepada Bernama ketika ditemui selepas menghadiri mesyuarat pimpinan tertinggi pakatan pembangkang diibu pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) di sini, hari ini.
Nik Abdul Aziz sebelum ini dilapor pernah menegur sesetengah pemimpin dan penyokong Pas di Kelantan yang merokok di khalayak ramai dan pernah melarang tabiat itu.
Mesyuarat itu berlangsung sehari selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pembubaran Dewan Rakyat bagi memberi laluan kepada PRU13.
Dalam pada itu, Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng memberi jaminan pihaknya tidak akan menimbulkan kekacauan pada PRU13.
"Di pihak DAP dan rakan-rakan yang lain, kita jamin penyokong dan anggota kita akan berkempen secara aman, berdisiplin dan mengikut undang-undang serta tidak akan membuat kekecohan," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media yang turut disertai Nik Abdul Aziz, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak, Ketua Umum PKR Datuk
Seri Anwar Ibrahim, Penasihat DAP Lim Kit Siang dan pemimpin lain Pakatan Rakyat.
Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak hadir kerana mempunyai urusan lain. - Bernama

(terimakasih sumber:http://www.sinarharian.com.my/politik/hisap-rokok-tidak-boleh-jadi-calon-pas-kata-nik-aziz-1.146272)