Sunday, March 18, 2012

Siasat siapa bocor dokumen sulit FGVH : arkib utusan



Anuar Manap (kiri) bercakap pada sidang akhbar tentang penyenaraian FGVH dalam Bursa Malaysia di Menara UOA, Bangsar Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 16 Mac - Felda dan Koperasi Permodalan Felda (KPF) diminta membuat laporan kepada pihak berkuasa bagi menyiasat pihak yang membocorkan dokumen sulit berkaitan proses penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) kepada pembangkang.

Presiden Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM), Anuar Abd. Manap berkata, ia tidak sepatutnya berlaku kerana proses penyenaraian FGVH masih dalam pemantauan Suruhanjaya Sekuriti (SC).

"Setahu saya, mana-mana dokumen yang diklasifikasikan sebagai sulit tidak boleh didedahkan kepada umum dengan sewenang-wenangnya.

"Kita sangat kesal kerana perbuatan tidak bertanggungjawab itu memberi ruang kepada pembangkang memutar-belitkan maklumat sulit tersebut dalam usaha menggagalkan penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar Penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) Bawa Peluang Baru Kepada Generasi Felda di Menara UOA Bangsar, di sini hari ini.

Hadir sama, Ahli Panel Gabungan Pemikiran Profesional Felda (Gaprof), Datuk Khairil Anuar Aziz dan Presiden Alumni Asrama Felda Malaysia (AAFM), Abdul Malik Jalil.

Dalam pada itu, Khairil Anuar memberitahu, generasi kedua Felda menolak campur tangan pembangkang yang sering memutar-belitkan isu penyenaraian FGVH untuk kepentingan politik.

Menurut beliau, pihak tertentu yang menentang penyenaraian FGVH disifatkan sebagai tidak tahu bersyukur dan cuba menafikan hak peneroka untuk mengecapi kemakmuran.

"Perbuatan mereka itu amat menjijikkan kerana sanggup menabur pelbagai fitnah bagi menghasut para peneroka. Saya nasihatkan kesemua warga Felda supaya tidak terpedaya dengan hasutan pembangkang," jelasnya.

Sementara itu, kata Abdul Malik, generasi muda Felda khususnya yang berpendidikan tinggi perlu melihat peluang pekerjaan yang terbuka luas di FGVH selepas ia disenaraikan

(sumaber:http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0317&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_03.htm)

No comments: