Saturday, June 27, 2009

Persepsi, Manipulasi Dan Provokasi Perlu Diurus Dengan Baik



Jun 27th, 2009 | By administrator | Category: Berita Eksklusif

forumKUALA LUMPUR, 27 Jun – Persepsi, manipulasi dan provokasi sememangnya lumrah dalam politik apatah lagi apabila adanya perbezaan idealogi dalam menyampaikan manifesto dan agenda parti.

Dalam hal ini, antara persepsi, manipulasi dan provokasi perlu diuruskan dengan sebaik mungkin kerana ia akan mampu memberikan impak negatif kepada pihak yang terlibat atau yang menjadi mangsa dalam agendanya.

Menerusi Forum Bual Bicara anjuran Ibu Pejabat UMNO yang meneruskan penganjuran sirinya dengan perbincangan melibatkan pelbagai golongan sebagai kesinambungan info terkini bagi mengupas isu-isu semasa yang wajar diperjelaskan kepada masyarakat.

Dalam siri kali ini, ahli panel yang terdiri daripada Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad selaku pemimpin politik, Prof. Dr. Ahmad Atory Hussain ahli akademik/penganalisis politik di samping bloggers ‘Sang Kelembai’, Saudara Zaharin Mohd Yasin dengan moderatornya Datuk Chamil Wariya mengupas tajuk Ántara Persepsi, Manipulasi dan Provokasi’.

Dalam penerangannya, Tan Sri Isa menjelaskan bahawa isu-isu yang timbul perlu dikenalpasti dan ditangani dengan baik agar tidak dimanipulasi oleh pihak pembangkang khususnya.

“Kegagalan menangani manipulasi akan menimbulkan persepsi yang pastinya akan lebih sukar untuk diselesaikan,” katanya yang turut menceritakan berkaitan pengalaman beliau sepanjang menjadi pemimpin.
Jelasnya lagi, provokasi parti lawan terhadap perkara-perkara yang gagal diurus dengan baik akan menjadi isu besar ekoran daripada manipulasi yang dilakukan lantas akan mewujudkan persepsi kepada masyarakat setempat.

“Apa yang pasti, parti-parti pembangkang sering menggunakan manipulasi dan provokasi kerana mereka tahu ia berkesan dalam menimbulkan persepsi negatif kepada kerajaan,” katanya.

Mengambil contoh, beliau menegaskan bahawa telah wujudnya satu persepsi di kalangan ahli-ahli PAS terhadap Mursyidul Amnya, Datuk Nik Aziz hinggakan apa sahaja yang diperkatakan olehnya dianggap benar biarpun ia adalah salah dan bertentangan dengan Islam sendiri.

Terbaru, Nik Aziz menyamakan UMNO dengan Ayah Pin dan komunis dan apabila ia dikecam maka Nik Aziz menganggapnya sebagai kiasan sahaja.

Begitu juga dengan Zaharin yang turut menyentuh berkaitan pengalamannya berkecimpung sebagai penulis bloggers yang seringkali menggunakan manipulasi dan provokasi bagi mengetahui maklumbalas dari masyarakat.

“Sememangnya pemimpin adalah bahan paling sukar untuk dibersihkan dengan persepsi,” katanya.
Bagi Prof Ahmad Atory pula, beliau memaklumkan bahawa berdasrkan kajian yang dilakukannya, PAS sememangnya banyak menyimpang dari landasan asal perjuangan mereka tetapi oleh kerana persepsi yang wujud ekoran kebijaksanaan pemimpinnya melakukan provokasi.

Forum yang berlangsung, di Dewan Seri Endon, Menara Dato Onn ini dihadiri sekitar 120 khalayak yang terdiri dari pelbagai lapisan masyarakat.

(sumber;http://umno-online.com/?p=2963)

No comments: